2026-03-03, 10:18
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[---]
Om man tar en vit hund i Mariestad 1992 så får man ju en kraftig avgränsning redan där eller hur. Pudlar, vita kan finnas en del om vi går in på denna avgränsning men dessa fäller inte alls nämnvärt. Sedan finns det bara en handfull raser kvar och dessa är inte så vanliga alls. Samojed som Helena hade är en långhårig hund med dubbelpäls som fäller kraftigt. Betänk.
[---]

Fetning IB03

Så nu var det inte bara ett vitt hundhår man hittade utan ett hår från en helvit hundras? 🐩
Citera
2026-03-03, 13:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Att kallas in på förhör kan ju hända vem som helst som anses kunna lämna intressanta uppgifter. Det säger inte ett dugg om hur intressant han är. Att han skulle vara helt ointressant även som vittne när han var bekant med Helena och fanns ute i Mariestad den aktuella natten är väl snarast helt orealistiskt.

Jag menar att ju längre tid det går desto större risk är det att ett vittne misstar sig på dag. Det gäller inte minst eftersom det inte var enda gången de körde den vägen. Nu är du uppenbart väldigt pressad eftersom du börjar fabricera uppgifter om att vittnet ska ha gjort anteckningar eller talat med sin man. Källa på det? (som det brukar heta)

Jag agerar inte i team med någon annan. Det här är också en taktik du använder när du börjar bli pressad från olika håll, men det är faktiskt fullt möjligt för olika skribenter att självständigt komma fram till att ditt resonemang inte håller och att du ljuger när det passar dig.

Jag inser ju att det inte är meningsfullt att skriva detta till dig, eftersom du antingen ljuger av någon god anledning eller också har så svårt att skilja på sant och osant att du oavsiktligt skriver lögner. Men det känns viktigt att övriga läsare av tråden inte tror att din beskrivning av händelser och vittnesmål är den rätta.

Men det intressanta med Kl*s är att han har varit mordmisstänkt. Med den bakgrunden kommer han att kallas in på nya förhör.

Margareta hade koll. Om du läser mitt inlägg igen kommer du att se att jag uttryckte mig spekulativt om huruvida hon skulle ha kunnat göra en anteckning eller pratat med sin man. Jag skrev inte att det var så. Tråden skulle vinna mycket på om du hade ett högre IQ och en bättre läsförståelse.

Du ingår i ett team med United.

Det är viktigt att övriga läsare av tråden får klart för sig att du har en anledning att mota bort Trankärrsvittnet.
Senast redigerad av Ugglan. 2026-03-03 kl. 13:33.
Citera
2026-03-03, 13:07
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Jag har aldrig nämnt Trankärrsvittnet därför att det är fullständigt oväsentligt för Helenas försvinnande, bara idioter försöker få det till ngt annat!

Det är samma med dig: Det vore önskvärt om också du hade ett högre IQ och en bättre läsförståelse. Jag skrev att du försöker få bort fokus från brovittnet och att Bananen försöker få bort fokuset från Trankärrsvittnet. Men det är samtidigt just en av de detaljerna som bevisar att ni båda arbetar i ett team!
Citera
2026-03-03, 13:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Nu ljuger du igen som vanligt! KM är på absolut alla möjliga och omöjliga sätt som det bara går avförd från utredningen!!! Detta enligt både Polis och Åklagare!

Det är helt riktigt: Kl*s är avförd som misstänkt för mord på Helena Andersson - men han är fortsatt intressant i utredningen.
Citera
2026-03-03, 13:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Likheterna mellan rovfågeln och IBaffären är att de bygger sina ideer på egenfantiserade antagande som måste vara sanna för att det som de framför ska kunna vara sant.
Det är ju självklart att ett vittnesmål som kommer in långt efter att försvinnandet var känt är mycket mindre säkert än ett som kommer in i direkt anslutning till händelsen.
Även om poliserna i det här fallet var klåpare och idioter, vet även de sådant.

Då var det det här med "långt senare" igen, då ... Det är inte "långt senare" när brovittnet hörde av sig bara dagar efter försvinnandet. Det är inte "långt senare" när Margareta i Trankärr hörde av sig. Nu är ni tre stycken som med en dåres envishet försöker att misskreditera vittnen med samma taktik. Skäms!
Citera
2026-03-03, 13:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
När nu till och med polisen avfärdat brovittnet och påstår att de vet att Helena hoppat in i en bil och fått skjuts, är det väl onödigt att påstå att man vet att Helena promenerat över bron med en man?
Om man inte ska tro polisen på detta, varför ska man då tro polisen på några andra uppgifter de lämnar?

Polisen har inte avfärdat brovittnet! Det enda som polisen har gjort är att säga att det var "högst osäkert om det var just Helena som gick där". Men det är Jenvén som säger det, en annan polis hade uttryckt sig annorlunda, kanske bara med orden "vi vet inte säkert om det var Helena, men mycket tyder på det".

Du jobbar på bra, ajnoshort. Din plats i teamet blir allt tydligare.
Citera
2026-03-03, 13:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Men, så här är det;
KM var inte på plats. Punkt slut.
HA åkte bil från Stadt. Punkt slut.
Hon gick aldrig över nån bro. Punkt slut.
BW fanns där... Punkt slut

Och du förstärker din plats i teamet!
Citera
2026-03-03, 13:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Fetning IB03

Så nu var det inte bara ett vitt hundhår man hittade utan ett hår från en helvit hundras? 🐩

Var skrev IB03 att Helenas hund var helvit? Men om du tittar på Helenas hund så fattar väl till och med du att den måste betraktas som vit?
Senast redigerad av Ugglan. 2026-03-03 kl. 13:35.
Citera
2026-03-03, 13:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Hunden befann sig med föräldrarna i sommarstugan.

Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Tack. Det vill säga den var inte hemma i stan och hårade ner misstänkta bilar.

Bananen visar återigen prov en sällsynt hjärndödhet. Även om hunden hade varit hemma så hade den väl inte varit med Helena ute på stan när hon festade? Skulle Helenas baneman då ha tagit med hunden i bilen utan att också den hade rapporterats som försvunnen? Och inte skällde den när matte blev attackerad. Eller skulle den trots allt ha blivit kidnappad och sedan rymt från banemannen, hittat hem och sprungit runt i grannskapet?

När man inte tror att det kan bli dummare, så är det precis just det som det blir. Om det nu skulle ha varit ett hårstrå från Helenas hund som skulle ha hittats i EA:s bil, så hamnade det i så fall där därför att EA - eller någon annan som åkte i den bilen - hade fått hundhår på kläderna efter att ha hanterat Helenas kropp, varpå hundhåret föll av i bilen. Förstår att det här övergår ditt förstånd.
Senast redigerad av Ugglan. 2026-03-03 kl. 13:55.
Citera
2026-03-03, 13:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag hade även rätt i att ifrågasätta varför ingen annan än PW rapporterat om detta upphittade hundhår. Det hade varit sensationellt om håret hade varit från Helenas hund, men inga spår från Helena har hittas i de bilar som polisen undersökt. Med det hindrade ju inte PW som driver en egen agenda att rapportera icke-nyheten om detta hundhår. Är det ens klarlagt att det verkligen var ett hundhår och inte ett hår från Rönnlunds kanin?

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992-06-14

Ska kanske påminna dig om att inga spår hittades efter Lisa Holm heller i Nerijus bil. Den var enligt förundersökningen helt ren från spår efter Lisa. Så: Antingen hade Lisa transporterats i Nerijus bil men mycket ordentligt "inpackad" - men polisen hittade aldrig något "förpackningsmaterial"! -, eller så hade Lisa transporterats i en annan bil. Kanske är det dags att börja tänka lite?

Och: Vilken är Pernillas "egen agenda"? Och vad tror du att den ansvariga utgivaren hade tyckt om det?
Citera
2026-03-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men det intressanta med Kl*s är att han har varit mordmisstänkt. Med den bakgrunden kommer han att kallas in på nya förhör.

Margareta hade koll. Om du läser mitt inlägg igen kommer du att se att jag uttryckte mig spekulativt om huruvida hon skulle ha kunnat göra en anteckning eller pratat med sin man. Jag skrev inte att det var så. Tråden skulle vinna mycket på om du hade ett högre IQ och en bättre läsförståelse.

Du ingår i ett team med United.

Det är viktigt att övriga läsare av tråden får klart för sig att du har en anledning att mota bort Trankärrsvittnet.

Vad tråden verkligen skulle vinna på vore om du inte skriver helt lösryckta spekulationer som om de vore sanningar.

Nej, jag ingår fortfarande inte i något "team" med någon.

Citat:
Bananen visar återigen prov en sällsynt hjärndödhet. Även om hunden hade varit hemma så hade den väl inte varit med Helena ute på stan när hon festade? Skulle Helenas baneman då ha tagit med hunden i bilen utan att också den hade rapporterats som försvunnen? Och inte skällde den när matte blev attackerad. Eller skulle den trots allt ha blivit kidnappad och sedan rymt från banemannen, hittat hem och sprungit runt i grannskapet?

När man inte tror att det kan bli dummare, så är det precis just det som det blir. Om det nu skulle ha varit ett hårstrå från Helenas hund som skulle ha hittats i EA:s bil, så hamnade det i så fall där därför att EA - eller någon annan som åkte i den bilen - hade fått hundhår på kläderna efter att ha hanterat Helenas kropp, varpå hundhåret föll av i bilen. Förstår att det här övergår ditt förstånd.

Jag har inte påstått att Helena hade hunden med sig vare sig på festen eller på stan.

Citat:
För allmän kännedom: Mellan mina numera ganska glesa inloggningar läser jag inte tråden. Det betyder att jag inte ens tittar in och "smygläser" oinloggad. Tills nästa gång som jag skriver har jag ingen aning om vad som skrivs i tråden.

Tack för info. Det förklarar varför dina inlägg är så fullkomligt irrelevanta i förhållande till övrig diskussion.
Citera
2026-03-03, 16:39
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Var skrev IB03 att Helenas hund var helvit? Men om du tittar på Helenas hund så fattar väl till och med du att den måste betraktas som vit?

Om du själv hade ett högre IQ och en bättre läsförståelse så kanske även du Ugglan kunde förstå vad det är IB utesluter i sitt inlägg.
Senast redigerad av Sculley 2026-03-03 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in