2026-03-03, 10:35
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Mecka är heligt även för shiamuslimer så där är det nog safe att vara.

Tror också att det är rätt lugnt där och att samtliga inblandade i det här är rätt noga med att inte sikta ditåt. Judarna hade nog egentligen inte haft något emot om Mecka & Medina försvann från kartan men kommer naturligtvis inte själva bomba ställena.
Citera
2026-03-03, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det var ju det där du skrev om att Iran aldrig varit en demokrati... Inte konstigt att Iran nte varit det med tanke på att UK och USA ryckte undan mattan för dem när de försökte ge sig in på det spåret och hade en demokratiskt vald premiärminister...
Okej allas vår favoritmoderator och favoritknarkare Allaballawalla, jag har en fråga till dig:
- Tror du därför att Iran kommer lyckas demokratiseras nu eftersom de försökte demokratiseras 1951?

Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Så du är inte autist, vad är det då för fel på dig?

Du fortsätter att gnälla om Palestina trots att jag flera gånger förklarat att jag är engagerad i Ukrainakriget, tror du att Palestina ligger i Ukraina eller vad?

Och det är ju du som tjatar om att man ska engagera sig i dom konflkter där det dödas flest människor så det borde vara du min lille vän som känner dig så moraliskt överlägsen som borde engagera dig i konflikten.

Varför bryr du dig inte om konflikten i Burma eller den nystartade konflikten mellan Afghanistan och Pakistan?
Jag kan även påpeka att ryssarna dödat ett flertal svenskar och fått många svenskar att fly till Gotland men det kände du förstås inte till.
Att den ukrainska staden Poltava har en stor betydelse för den svenska stormaktens fall vet du förstås inte heller.

Och jag använde inte ordet autist som en förolämpning utan det är den diagnos som borde ligga närmast med tanke på dina tvångstankar om dessa krig.

Du är också besatt av att ha rätt så du tjatar om samma krig konstant tills ingen orkar läsa dina skräpinlägg, det är inte normalt ens på Flashback.
Hahaha, nu ska vi sammanfatta denna måndag:
- Jag är autist (en förolämpning lika aktuell som ”CP” eller ”tönt” om man fått hår på snoppen eller fittan) för att jag säger att han bryr sig om Palestina eftersom han är en mediarunkare.
- Han vet extremt mycket om historia och världen och jag vet ingenting eftersom han säger det.

Jag tänkte först ignorera honom men sen kom jag på att det är tamejsjutton mer underhållande att se honom triggad än att få tyst på honom. 😊

Rent psykologiskt är det inte märkligt att det blir såhär. Kognitiv dissonans, i det här fallet att han blir ertappad att han engagerar sig extremt i en konflikt enbart för att han frenetiskt runkat upp mediernas bild, är väldigt obehagligt, speciellt för en lågintelligent idiot, och därför gör han allt för att inte behöva möta skammen det innebär att han måste rättfärdiga varför han bryr sig om en liten skitkonflikt i en annan del av världen mer än andra. Faktum är att det finns två alternativ till varför han reagerar såhär:
1. Han är en vänstermänniska som anser sig vara moraliskt överlägsen allt och alla och har gjort en image av detta. När det framkommer att hans moral är selektiv och att han bara engagerar sig i konflikter som är inne och populära förstörs denna bild och då blir det en identitetskris för honom han inte kan hantera.
2. Han anser sig vara fritänkande och objektiv, men när han blir ertappad av att hans engagemang enbart bygger på vad medierna säger och tycker spricker denna identitet och han klarar inte av den skammen så han attackerar mig istället.

Oavsett vad så väntar jag med glädje att få läsa ditt nästa inlägg där du förklarar hur fantastiskt bra du är och hur dålig alla andra är hahaha!
Citera
2026-03-03, 10:37
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Att bomba kommer inte att leda någonstans av sig själv. Dax för "hemliga" förhandlingar med Revolutionsgardet, som kanske redan pågår.

Om ledningen för IRGC vill få igång Iran så kan det bli så. Lagom religiöst, lagom demokratiskt. Något som många kan acceptera. Kräver att en del huvuden måste rulla rent bokstavligt så klart men så fungerar det i en diktatur.

Det beror på vad man vill uppnå. Målen för kriget har ju varit väldigt diffusa från amerikanskt håll.

Om man endast vill försvaga Irans militära förmåga så kommer man långt med endast bombningar. Vill man däremot få till ett nytt styre och på sikt få till en stabil demokrati i Iran krävs helt andra insatser.
Citera
2026-03-03, 10:42
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
USA verkar inte va rustade för ett utnötningskrig eftersom Biden gav bort så mycket från förråden till Ukraina.
Särskilt luftvärnsmissiler verkar va bristvara.
Iran verkar vilja tömma de förråden genom att skicka drönare.
Det kan skapa brist för Ukraina om alla gulfstater vill ha patriotmissiler.

Varför skulle inte USA ha resurser att hålla igång det här kriget?
Jag fattar inte vad den här uppfattningen kommer ifrån, att USA, ett stort land med en enorm försvarsbudget och armé, inte skulle orka hålla igång ett krig i mer än några dagar?
Har alla glömt Irak och Afghanistan? Där härjade och bombade jänkarna i många år, utan att landets ekonomi gick omkull eller raketerna tog slut. Ja, jag vet att krig såklart påverkar ekonomin både lokalt och globalt men vad säger att Krigsmakten och Världspolisen USA skulle lida av akut brist på materiel?
Citera
2026-03-03, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det var visst inte värsta genialiska spionplanen alltså som t.ex. judarnas personsökaroperation.
De bombade parlamentet när ledamöterna är samlade och därför ayatollan strök med.

Genomtänkt plan

(FB) Israel och USA attackerar Iran 2026-02-28
Citera
2026-03-03, 10:45
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackeJocke
Tror han bara snackar.

Tror inte han vill vinna ala WW2 med underskrifter på någon båt ute till havs ( japan ), utan bara få Iran förstå att ni skaffar inte kärnvapen ok!!!!
Då är Israel och USA säkrat.

Sedan om folk lyckas störta nuvarande regimen är en bonus, men inget mål.

Det blir säkert jättebra, varför har ingen tänkt på det här innan? man behöver inga långa krig, man går in snabbt slår ut målen och sedan åker man därifrån med budskapet 'ni får lösa resten själva' om det går bra för er efter detta så är det en bonus, om ni blir arga och fortsätter svinga hej vilt mot alla grannländer 'jobbigt läge alltså' men vårt uppdrag är inte att lösa problem, vi vill bara att ni inte ska kunna försvara er, vårt uppdrag till skillnad från den tyska varianten av blitzkrieg är att bomba er tillbaka till stenåldern med twisten att inte ta över landet utan istället åka hem, vad som händer när vi har åkt hem.. ja det är upp till er och era grannländer att lösa.
Citera
2026-03-03, 10:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommel
Varför skulle kurderna gå in i Iran?
Därför att de länge haft konflikter med regimen. De vill ha Kurdistan ifred.

En del av Kurdistan ligger i Iran.
Citera
2026-03-03, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Jag fattar inte vad den här uppfattningen kommer ifrån, att USA, ett stort land med en enorm försvarsbudget och armé, inte skulle orka hålla igång ett krig i mer än några dagar?
Har alla glömt Irak och Afghanistan? Där härjade och bombade jänkarna i många år, utan att landets ekonomi gick omkull eller raketerna tog slut. Ja, jag vet att krig såklart påverkar ekonomin både lokalt och globalt men vad säger att Krigsmakten och Världspolisen USA skulle lida av akut brist på materiel?
Om man ändå ska snälltolka den lågintelligenta Kungenshora kan man ändå säga att han har rätt i att USA tömde många lagren som de skickade till Ukraina (även om han är tyst om att även Trumpadministrationen gjort det). Sanningen är också den att det måste finnas en politisk vilja i USA för att hålla igång ett sådant krig, och det lär knappast finnas. Så även om det visserligen finns möjligheter i teorin lär det inte vara praktiskt gångbart.
Citera
2026-03-03, 10:48
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Herregud. De är bortom räddning. Minst lika förtappade som inkompetenta. Wow.

När man pratar såhär om en orkan "One of the wettest we've ever seen, from the standpoint of water" och inte kan skilja på krig och fred och början och slut, har man nog rätt när man säger att man är "The most transparent administration" förutsatt att man lyckats tänka rätt i det outtalade "from the standpoint of stupidity."
Citera
2026-03-03, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Det blir säkert jättebra, varför har ingen tänkt på det här innan? man behöver inga långa krig, man går in snabbt slår ut målen och sedan åker man därifrån med budskapet 'ni får lösa resten själva' om det går bra för er efter detta så är det en bonus, om ni blir arga och fortsätter svinga hej vilt mot alla grannländer 'jobbigt läge alltså' men vårt uppdrag är inte att lösa problem, vi vill bara att ni inte ska kunna försvara er, vårt uppdrag till skillnad från den tyska varianten av blitzkrieg är att bomba er tillbaka till stenåldern med twisten att inte ta över landet utan istället åka hem, vad som händer när vi har åkt hem.. ja det är upp till er och era grannländer att lösa.
Ofta är det så.
Att stanna kvar och försöka hjälpa till blir mycket dyrt och kanske inte löser något.
Är hotet bort för ett tag framöver, så duger det.
Citera
2026-03-03, 10:51
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
För att Biden tömde lagren, för att USA skickat väldigt många patriots till Ukraina och för att USA är världens största vapenexportör antagligen!

"Sustained war with Iran could drain US missile stockpiles, test escalation control
Some defense insiders warn interceptor inventories severely depleted by recent operations"

https://www.foxnews.com/politics/sustained-war-iran-could-drain-us-missile-stockpiles-test-escalation-control

Flera nyhetsbolag rapporterade om detta dagarna innan kriget.
Citera
2026-03-03, 10:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det beror på vad man vill uppnå. Målen för kriget har ju varit väldigt diffusa från amerikanskt håll.

Om man endast vill försvaga Irans militära förmåga så kommer man långt med endast bombningar. Vill man däremot få till ett nytt styre och på sikt få till en stabil demokrati i Iran krävs helt andra insatser.
Självklart berättar väl inte USA precis vad de tänker göra. Det är krig och då saknas en hel del fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in