Citat:
Ursprungligen postat av
HemligaKontot2025
Men om vi inte kan komma överens med syskon #2 och måste skaffa en boutredningsman via tingsrätten kommer väl alla pengar som har spenderats på juristen att vara bortkastade ändå? Mest därför tänker jag att det är meningslöst att spendera en enda krona till på juristen.
Juristen har så att säga redan gjort jobbet, är förrättningen hållen för säg ett par veckor sedan, då är dödsbouppteckningen nästintill sammanställd och klar!
Avliden->Anmälan SKV->Förrättning->Dödsbouppteckning->Boupp lagakraft->Arvsskifte-Arvsskifte underskrivet & lagakraft->Utbetalning!
OM jag tolkat dig rätt så är juristen just nu vid bouppteckningen och på god väg att skicka in detta, så den här perioden och nedlagda tiden är förlorad, kan ni, så kan ni alltid sköta arvsskiftet själva, förutsatt att ni är överens!
Att bouppteckningen är gjord är så att säga ingen faktiskt förlust förutom juristen arvode som jag hävdar är onödigt, men när bouppteckningen skickats in och vunnit laga kraft, ligger den till grund för arvsskiftet då bouppteckningen sammanställer alla tillgångar/skulder samt arvingar och eventuellt testamente m.m.
Om ni börjar bråka, håll i hatten!
Då kan alla 3 behöva juridiskt ombud, bråk i tingsrätten, förhandlingar, rätt vad det är så har ni tömt 500 000 kr från dödsboet på att exempelvis bråka om fördelningen av ett ruttet torp ute i skogen!
Det finns bara en viktig ledstjärna i det här, var överrens med varandra och kör med öppna kort, så fort det blir konflikt med jurister så är det bara att vinka adjö till varenda krona, håll en god ton, dela på arbetsbördan och ge och ta i processen för att bevara friden så kan det vara över till kristi flygare!