2026-03-03, 10:27
Medlem
Egentligen borde din syster ta hela kostnaden för sin extrema dumhet. Herregud. Sånt här löser sig självt.
Men för att inte bli osams måste du förstås knyta näven i fickan och betala.
Tyvärr.
Citera
2026-03-03, 10:31
Medlem
Jag är helt okunnig på detta, men vill ändå fråga. Ska inte alla kostnader gällande boupptäcknigen betalas från dödsboet?
Citera
2026-03-03, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om ni inte kan komma överens om hur ni ska dela arvet är det en utmärkt lösning att anlita en bouppteckningsman. När han är klar kommer det inte att finnas något arv kvar att bråka om.

Jag råkade skriva fel, menade boutredningsman. Om det gör någon skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av iamwonderwoman
Om du hade velat hantera bouppteckningen på ett annat sätt borde du engagerat dig från början. Nu verkar du inte lagt ner något jobb eller engagemang trots att din egen mamma dött. Mycket märkligt då alla vet hur mycket som behöver hanteras när en förälder dör. Åsså gnäller du när ett av dina syskon tar tag i det och tycker att hon ska stå för alla kostnader själv. Småaktigt.
Det bästa är att du nu kliver in och hjälper till. Då kan du också se till att hålla advokatkostnaderna nere. Men börja inte tjafsa om att det syskon som faktiskt tog tag i situationen ska lämnas ensam med advokatkostnaderna, det är inte ok.

Tyvärr verkar det som att skadan är mer omfattande än vad jag trodde. Jag sade till syskon #3 kort efter mammas död att hen inte skulle gå till någon jurist, då vi troligtvis kommer förlora en stor del av arvet ändå eftersom vi med stor sannolikhet kommer behöva en boutredningsman via tingsrätten. Det enda jag hörde var att ett kostnadsfritt möte ingick med juristen och efter det verkar det som att juristen har prackat på mitt syskon olika tjänster utan att först upplysa hen om vad allt kommer att kosta.

Självklart har jag också gjort fel genom att inte kolla upp allt detta närmare tidigare. Och nej, tanken är inte att syskon #3 skall få betala för kostnaderna själv. Syftet med tråden är att hitta vinklar för att bekämpa juristen, om hen försöker blåsa oss. Min känsla är att juristen kommer försöka blåsa oss eftersom syskon #3 inte verkar ha fått någon information ö.h.t. av vad allt har kostat hittills.
Citera
2026-03-03, 10:44
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Jag tror de flesta av oss tror att de vet exakt vilka syskon de har och vilka arvingar de har, men få/ingen har dubbelkollat i folkbokföringen.

Vet du vilka eventuella arvingar som är aktuella om t.ex. din far dör?

Som sagt, jag är läskunnig och kan surfa in på skatteverket och efterlevandeguide.se för att ta reda på sådant!

Vid ett dödsfall skall en dödsanmälan göras till skatteverket, som i sin tur startar vissa processer med en sammanställning av släktskap i samband med dödsintyget där alltifrån barn och arvtagare via eventuella testamente finns angivna, även om min pappa hade haft 10 hemliga äktenskap med 15 särkullbarn och 7 okända bröstarvingar skulle detta komma fram i samband med dödsanmälan och dödsintyget!

Detta är inga hemligheter och svårt att få fram eller ta reda på, visst, du måste göra en ansats och sätta dig in i saker och begrepp, men vid dödsfall menar jag att det är ditt ansvar att agera vuxet och ta ansvar för att inhämta rätt och viktig information, både för att förstå processen och undvika att bli lurad av ockerfakturor från jurister!

Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Jag och storasyster hade mycket erfarenhet av en så kallad familjejurist, som ville ta en orimlig timlön från min avlidne fars dödsbo. Poängen var att han avled i Finland och juristen påstod att han hade kunskap om både finsk och svensk lag. Ett samtal till advokatsamfunden i båda länderna visade att han ljög. I Sverige förlorade han sin behörighet inom advokatsamfundet. I Finland var han misstänkt i en jävssituation. Så jag och min syster beslutade att genomföra bouppteckningen själva. Det var många moment, men vi klarade av dem.

Även om ni har sorg, vänligen genomför bouppteckningen själva och spara smärtan för de så kallade jurister.

Detta är allt jag vill få fram!

I sorg och smärta är det lätt att bara vilja dumpa över all huvudvärk, men då riskerar du att luras och du kommer få en massa fakturor du inte förstår, kan tyda eller ifrågasätta om du inte har läst på och tagit ett vuxet ansvar du måste ta för den uppkomna situationen, jurister är inga ubermänniskor som gör det dem gör för den goda sakens skull, många är giriga och och sätter sig med en miniräknare vid varje dödsbo för att komma fram till en rimlig säck pengar de kan stjäla från dödsboet!

Tur att du och din syster klarade er undan den skojaren!
Citera
2026-03-03, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Vad är det för "smäll" du ska ta?

Till saken hör, du var lat och orkade inte ta tag i det, din syster agerade och anlitade en jurist, förrättningen är hållen och juristens arbete är påbörjat, du har gjort bort dig då du inte varit engagerad och tagit ansvar, du har bollat över allt på din syster som tagit ett beslut som måste tas då dödsbouppteckning och annat ska göras skyndsamt efter ett dödsfall.

Familjejurister kostar sjukt mycket pengar, så det du kan göra nu är att skademinimera och det på följande sätt:
Inga onödiga mejl/samtal
Inga extra tjänster

Du verkar helt ärligt talat smått galen, du kör huvudet i sanden flera månader, och nu mer än halvvägs in arbetet så vill du sparka ut juristen för att vadå göra ett jobb själv du inte kan eller har kunskap om?

Men om vi inte kan komma överens med syskon #2 och måste skaffa en boutredningsman via tingsrätten kommer väl alla pengar som har spenderats på juristen att vara bortkastade ändå? Mest därför tänker jag att det är meningslöst att spendera en enda krona till på juristen.
Citera
2026-03-03, 10:56
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKontot2025

Tyvärr verkar det som att skadan är mer omfattande än vad jag trodde. Jag sade till syskon #3 kort efter mammas död att hen inte skulle gå till någon jurist, då vi troligtvis kommer förlora en stor del av arvet ändå eftersom vi med stor sannolikhet kommer behöva en boutredningsman via tingsrätten. Det enda jag hörde var att ett kostnadsfritt möte ingick med juristen och efter det verkar det som att juristen har prackat på mitt syskon olika tjänster utan att först upplysa hen om vad allt kommer att kosta.

Självklart har jag också gjort fel genom att inte kolla upp allt detta närmare tidigare. Och nej, tanken är inte att syskon #3 skall få betala för kostnaderna själv. Syftet med tråden är att hitta vinklar för att bekämpa juristen, om hen försöker blåsa oss. Min känsla är att juristen kommer försöka blåsa oss eftersom syskon #3 inte verkar ha fått någon information ö.h.t. av vad allt har kostat hittills.
Hon har väl inte frågat om priset, det betyder ju inte att juristen blåser er.
Som sagt, beroende på den dödes ekonomiska förhållanden så lär summan hamna mellan 10 till 25000kr, eller mer om olika fastigheter måste värderas osv
Citera
2026-03-03, 10:57
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Men om vi inte kan komma överens med syskon #2 och måste skaffa en boutredningsman via tingsrätten kommer väl alla pengar som har spenderats på juristen att vara bortkastade ändå? Mest därför tänker jag att det är meningslöst att spendera en enda krona till på juristen.

Juristen har så att säga redan gjort jobbet, är förrättningen hållen för säg ett par veckor sedan, då är dödsbouppteckningen nästintill sammanställd och klar!

Avliden->Anmälan SKV->Förrättning->Dödsbouppteckning->Boupp lagakraft->Arvsskifte-Arvsskifte underskrivet & lagakraft->Utbetalning!

OM jag tolkat dig rätt så är juristen just nu vid bouppteckningen och på god väg att skicka in detta, så den här perioden och nedlagda tiden är förlorad, kan ni, så kan ni alltid sköta arvsskiftet själva, förutsatt att ni är överens!

Att bouppteckningen är gjord är så att säga ingen faktiskt förlust förutom juristen arvode som jag hävdar är onödigt, men när bouppteckningen skickats in och vunnit laga kraft, ligger den till grund för arvsskiftet då bouppteckningen sammanställer alla tillgångar/skulder samt arvingar och eventuellt testamente m.m.

Om ni börjar bråka, håll i hatten!

Då kan alla 3 behöva juridiskt ombud, bråk i tingsrätten, förhandlingar, rätt vad det är så har ni tömt 500 000 kr från dödsboet på att exempelvis bråka om fördelningen av ett ruttet torp ute i skogen!

Det finns bara en viktig ledstjärna i det här, var överrens med varandra och kör med öppna kort, så fort det blir konflikt med jurister så är det bara att vinka adjö till varenda krona, håll en god ton, dela på arbetsbördan och ge och ta i processen för att bevara friden så kan det vara över till kristi flygare!
Citera
2026-03-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Som sagt, jag är läskunnig och kan surfa in på skatteverket och efterlevandeguide.se för att ta reda på sådant!

Ja du är det ja, men alla är ju uppenbarligen inte det. Och då TS "hållit sig borta" och då det är snart 3 månader sen dödsfallet har jag full förståelse för att syskon #3 engagerar sig. Den gör sig inte av sig självt.
Citera
2026-03-03, 11:33
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Ja du är det ja, men alla är ju uppenbarligen inte det. Och då TS "hållit sig borta" och då det är snart 3 månader sen dödsfallet har jag full förståelse för att syskon #3 engagerar sig. Den gör sig inte av sig självt.

Sant, väldigt sant, TS la sig faktiskt med paraplydrinkar på beachen medans "syrran" fick sköta allt, vilket är förödande för processen längre fram då det garanterat kommer skapa bitterhet och ilska, speciellt om TS stövlar in nu och börjar ställa krav utan att vara socialt smidigt, hade ett syskon uppfört sig som TS mot mig i en liknande situation hade jag tappat det och blivit galen!
Blir det skyttegravskrig mellan de 3 syskonen med varsin jurist så finns det en fördel, arvodena kommer äta upp hela dödsboet och TS behöver inte längre oroa sig för vad som kommer hända ekonomiskt då allt kommer ätas upp....
Citera
2026-03-03, 12:07
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Och jag kopierade ditt fel. Det heter boutredningsman. Och det är jättedyrt. Det kan dra iväg till hundratusentals kronor.
Citera
2026-03-03, 12:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Egentligen borde din syster ta hela kostnaden för sin extrema dumhet. Herregud. Sånt här löser sig självt.
Men för att inte bli osams måste du förstås knyta näven i fickan och betala.
Tyvärr.
”Löser sig självt”? Hur menar du? Att om man bara struntar i att göra bouppteckning och arvskifte så görs det automatiskt på något sätt?
Citera
2026-03-03, 12:16
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cziffrapino
Jag är helt okunnig på detta, men vill ändå fråga. Ska inte alla kostnader gällande boupptäcknigen betalas från dödsboet?
Jo, alla kostnader ska tas från dödsboet. Bouppteckning, begravning, tömning av bostad, försäljningskostnader, etc etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in