2026-03-03, 08:25
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKontot2025
Hej Flashback,

För att fatta mig kort ser läget ut så här:

1. Vi är 3st syskon och vår mor avled för snart 3 månader sedan, medan jag var utomlands och träffade min familj. Under den tiden varken orkade eller kunde jag engagera mig i hennes dödsfall. Däremot engagerade sig mitt yngsta syskon (syskon 3) en hel del och har bl.a. varit i kontakt med en jurist.

2. Jag fick en kallelse till en bouppteckningsförrättning av juristen i januari. Vi hade mötet för några dagar sedan. Endast syskon 3 var på plats, medan jag och syskon 2 deltog på distans. När jag frågade vad juristen tar per timme fick jag reda på att timpriset ligger på ca 2000kr.

3. Varken jag eller syskon 2 har gett vårat godkännande att syskon 3 ska gå till juristen för dödsboets räkning.

4. Vad jag har hört från syskon 3, så har juristen inte varit tydlig med vad telefonsamtal, möten, m.m. kommer att kosta. Vi vet ännu inte vad fakturan för arbetet de har utfört hittills kommer att landa på.

Kalla mig cynisk, men jag vill förbereda mig på det värsta. Så nu har jag några frågor om vad vi kan göra om juristen försöker blåsa oss dödsbodelägare:

* Kan vi bestrida eventuella kostnader med hänvisning till att varken jag eller syskon 2 har godkänt att syskon 3 skall ta hjälp av juristen för dödsboets räkning?

* Räknas vårat deltagande i mötet för bouppteckningsförrättningen som något slags godkännande för allt juristen har gjort innan dess eller bara för själva mötet?

* Finns det någon risk för att syskon 3 kan hållas ansvarig för att betala hela beloppet själv? Vad kan syskon 3 i så fall göra för att förebygga detta? Syskon 3 har sagt att hen har skrivit på papper, men jag känner inte till dessa pappers innehåll och kan därför inte säga mer.

* Om juristen försöker kräva orimliga summor pengar genom att t.ex. hävda att någonting har tagit längre tid än vad som är rimligt, kan vi bestrida detta?

Jag har tänkt att jag skall skicka ett mejl och fråga juristen vad fakturan för arbetet som har skett hittills kommer att landa på. Är det en bra idé eller är det bättre om jag ber syskon 3 skicka mejlet? Undrar om min fråga kan räknas som ett slags godkännande.
"3. Varken jag eller syskon 2 har gett vårat godkännande att syskon 3 ska gå till juristen för dödsboets räkning."

Syskon 3 har på eget initiativ tagit kontakt med en jurist utan de andras medgivande. Det har hon all rätt att göra. Men hon står därmed för ALLA kostnader för juristen själv. Inget ni andra har nån del i, eller behöver bry er om överhuvudtaget.

Sen om det är moraliskt riktigt det får du fundera över själv.
Senast redigerad av BananKlase 2026-03-03 kl. 08:27.
Citera
2026-03-03, 08:52
Medlem
Juristen eller någon annan kan ju inte göra så mycket utan fullmakt från dödsboets alla delägare. Så så länge inte någon sådan finns så kan inte juristen utför jobb åt er andra, bara den som anlitat juristen.

"vår" jurist räknade med att bouppteckningen går på 10 timmar, arvskiftet likaså. så totalt 20 timmar a 2390 skr per timme.

Det verkar inte så mycket som de faktiskt gör egentligen, men iallafall, så har du/ni någon som gör det.
Citera
2026-03-03, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Familjejurister är kanske det värsta bottenskrap vi har inom juristyrket!

Det är mer eller mindre en ren och skär ockerverksamhet där ett mejl till tingsrätten kan kosta 25 000kr, det är galet vad det tar betalt för och försöker ta betalt för!

Först och främst är det helidiotiskt att ni anlitar en familjejurist när ni är 3 syskon som ska dela lika, utan utomstående går det ganska enkelt att stycka upp allt rättvist utan en jurist, men skadan är skedd och nu kommer det rinna iväg 50 000 kr för att juristen ska skicka ett brev till skatteverket och annat en läskunnig kan göra.

Men ja, juristen kommer försöka blåsa er och det är givet och någonting att utgå ifrån, det går alltid att skita i och betala fakturor, eller betala delar och bestrida andra delar, så var på tårna och förbered dig på att få en läxa i det mest hudlösa fakturerande du har sett i ditt liv!

Men reparera bilen för 25 000 kr har folk inget problem med eller frisören för 3000 kr.. jisses
Citera
2026-03-03, 09:15
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Men reparera bilen för 25 000 kr har folk inget problem med eller frisören för 3000 kr.. jisses

Ja, det är klart man gör!

Bilmekaniker är ett riktigt hantverk som kräver erfarenhet, precision och yrkesstolthet för att det ska bli bra, likaså frisören!

En familjejurist följer mallen på skatteverket och tar 35000 kr (i bästa fall) för att post ett par A4 till skatteverket, något som en normalbegåvad och läskunnig person klarar av!
Citera
2026-03-03, 09:20
Medlem
Citat:
Ja, det är klart man gör!

Bilmekaniker är ett riktigt hantverk som kräver erfarenhet, precision och yrkesstolthet för att det ska bli bra, likaså frisören!

En familjejurist följer mallen på skatteverket och tar 35000 kr (i bästa fall) för att post ett par A4 till skatteverket, något som en normalbegåvad och läskunnig person klarar av!

Och du tror på fullaste allvar att arbetet är att endast fylla i mallen?
Citera
2026-03-03, 09:44
Medlem
borrasss avatar
Hela tiden ska det bli ett jävla krångel när någon dör och anhöriga ska roffa åt sig kakan
Du får säkert pengar lugn lite jag hade varit mer bekymrad över människan som är borta.
Juden i dig lyser igenom fyfan 🤬
Citera
2026-03-03, 09:44
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag tror tyvärr att vi kommer behöva en bouppteckningsman via tingsrätten eftersom syskon #2 lider av psykisk sjukdom. Mitt resonemang har varit att det är onödigt att blanda in jurister innan dess eftersom vi förmodligen kommer behöva gå den vägen ändå. Hoppas att syskon #3 inte har spenderat allt för mycket tid med juristen.
Om ni inte kan komma överens om hur ni ska dela arvet är det en utmärkt lösning att anlita en bouppteckningsman. När han är klar kommer det inte att finnas något arv kvar att bråka om.
Citera
2026-03-03, 09:55
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Hej Flashback,

För att fatta mig kort ser läget ut så här:

1. Vi är 3st syskon och vår mor avled för snart 3 månader sedan, medan jag var utomlands och träffade min familj. Under den tiden varken orkade eller kunde jag engagera mig i hennes dödsfall. Däremot engagerade sig mitt yngsta syskon (syskon 3) en hel del och har bl.a. varit i kontakt med en jurist.

2. Jag fick en kallelse till en bouppteckningsförrättning av juristen i januari. Vi hade mötet för några dagar sedan. Endast syskon 3 var på plats, medan jag och syskon 2 deltog på distans. När jag frågade vad juristen tar per timme fick jag reda på att timpriset ligger på ca 2000kr.

3. Varken jag eller syskon 2 har gett vårat godkännande att syskon 3 ska gå till juristen för dödsboets räkning.

4. Vad jag har hört från syskon 3, så har juristen inte varit tydlig med vad telefonsamtal, möten, m.m. kommer att kosta. Vi vet ännu inte vad fakturan för arbetet de har utfört hittills kommer att landa på.

Kalla mig cynisk, men jag vill förbereda mig på det värsta. Så nu har jag några frågor om vad vi kan göra om juristen försöker blåsa oss dödsbodelägare:

* Kan vi bestrida eventuella kostnader med hänvisning till att varken jag eller syskon 2 har godkänt att syskon 3 skall ta hjälp av juristen för dödsboets räkning?

* Räknas vårat deltagande i mötet för bouppteckningsförrättningen som något slags godkännande för allt juristen har gjort innan dess eller bara för själva mötet?

* Finns det någon risk för att syskon 3 kan hållas ansvarig för att betala hela beloppet själv? Vad kan syskon 3 i så fall göra för att förebygga detta? Syskon 3 har sagt att hen har skrivit på papper, men jag känner inte till dessa pappers innehåll och kan därför inte säga mer.

* Om juristen försöker kräva orimliga summor pengar genom att t.ex. hävda att någonting har tagit längre tid än vad som är rimligt, kan vi bestrida detta?

Jag har tänkt att jag skall skicka ett mejl och fråga juristen vad fakturan för arbetet som har skett hittills kommer att landa på. Är det en bra idé eller är det bättre om jag ber syskon 3 skicka mejlet? Undrar om min fråga kan räknas som ett slags godkännande.
Vad har du själv gjort under dessa tre månader? Bouppteckning måste göras. Har du gjort någonting av den, eller gjort något för att den ska bli gjord? Vem har skött om begravningen? Vem har tagit hand om din mammas bohag?

Har du överhuvudtaget varit i kontakt med dina syskon för att ordna upp allting? Har du berättat för Syskon 3 att du hellre vill göra bouppteckningen själv och att det inte behövs någon advokat?
Citera
2026-03-03, 09:58
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Och du tror på fullaste allvar att arbetet är att endast fylla i mallen?

I fallet med en dödsbouppteckning som familjejurister lätt kan fakturera 35000 kr för handlar det inte ens om att fylla i en "mall", du sammanställer dödsboets tillgångar och/eller skulder samt utgifter tillsammans med dödsboets delägare i ett dokument som sedan skickas in till skatteverket, vad som är så otroligt svårt och övermäktigt med detta om du är normalbegåvad och läskunnig får du gärna förklara för mig!

Familjejurister kan hantera allt möjligt som rör det familjerättsliga, se exempel enligt nedan:

En gammal och sjuk släkting behöver god man eller förvaltare
När det råder oenighet om var barnen ska bo efter en separation
Separerade föräldrar har behov av att koppla in en medlare för att finna samförståndslösningar
En förälder förhindrar den andre föräldern från att träffa barnen
Vid adoption.
Vid surrogatmoderskap utomlands.
När ett faderskap ska fastställas

kortfattat kan man säga att en familjejurists verksamhet drivs runt av människors olycka och att framförallt utnyttja människor i sorg/trauman efter att anhöriga dött i kombination med att de inte förstår hur lite en familjejurist faktiskt gör för de hutlösa fakturor de skickar!

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor.4.18e1b10334ebe8bc80002760.html?q= d%C3%B6dsbo

efterlevandeguiden.se
Citera
2026-03-03, 10:03
Medlem
Citat:
I fallet med en dödsbouppteckning som familjejurister lätt kan fakturera 35000 kr för handlar det inte ens om att fylla i en "mall", du sammanställer dödsboets tillgångar och/eller skulder samt utgifter tillsammans med dödsboets delägare i ett dokument som sedan skickas in till skatteverket, vad som är så otroligt svårt och övermäktigt med detta om du är normalbegåvad och läskunnig får du gärna förklara för mig!

Familjejurister kan hantera allt möjligt som rör det familjerättsliga, se exempel enligt nedan:

En gammal och sjuk släkting behöver god man eller förvaltare
När det råder oenighet om var barnen ska bo efter en separation
Separerade föräldrar har behov av att koppla in en medlare för att finna samförståndslösningar
En förälder förhindrar den andre föräldern från att träffa barnen
Vid adoption.
Vid surrogatmoderskap utomlands.
När ett faderskap ska fastställas

kortfattat kan man säga att en familjejurists verksamhet drivs runt av människors olycka och att framförallt utnyttja människor i sorg/trauman efter att anhöriga dött i kombination med att de inte förstår hur lite en familjejurist faktiskt gör för de hutlösa fakturor de skickar!

https://skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor.4.18e1b10334ebe8bc80002760.html?q= d%C3%B6dsbo

efterlevandeguiden.se

Jag tror de flesta av oss tror att de vet exakt vilka syskon de har och vilka arvingar de har, men få/ingen har dubbelkollat i folkbokföringen.

Vet du vilka eventuella arvingar som är aktuella om t.ex. din far dör?
Citera
2026-03-03, 10:08
Medlem
Om du hade velat hantera bouppteckningen på ett annat sätt borde du engagerat dig från början. Nu verkar du inte lagt ner något jobb eller engagemang trots att din egen mamma dött. Mycket märkligt då alla vet hur mycket som behöver hanteras när en förälder dör. Åsså gnäller du när ett av dina syskon tar tag i det och tycker att hon ska stå för alla kostnader själv. Småaktigt.
Det bästa är att du nu kliver in och hjälper till. Då kan du också se till att hålla advokatkostnaderna nere. Men börja inte tjafsa om att det syskon som faktiskt tog tag i situationen ska lämnas ensam med advokatkostnaderna, det är inte ok.
Citera
2026-03-03, 10:12
Medlem
Citat:
Familjejurister är kanske det värsta bottenskrap vi har inom juristyrket!

Jag och storasyster hade mycket erfarenhet av en så kallad familjejurist, som ville ta en orimlig timlön från min avlidne fars dödsbo. Poängen var att han avled i Finland och juristen påstod att han hade kunskap om både finsk och svensk lag. Ett samtal till advokatsamfunden i båda länderna visade att han ljög. I Sverige förlorade han sin behörighet inom advokatsamfundet. I Finland var han misstänkt i en jävssituation. Så jag och min syster beslutade att genomföra bouppteckningen själva. Det var många moment, men vi klarade av dem.

Även om ni har sorg, vänligen genomför bouppteckningen själva och spara smärtan för de så kallade jurister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in