2026-03-03, 08:31
Medlem
Bilderberg78s avatar
AI:

Citat:
Statsskick. Cypern är en parlamentarisk republik där presidenten är både stats- och regeringschef. Hela ön tillhör EU, trots att den i praktiken är delad. De turkcyprioter som har eller har rätt till EU-resehandlingar är också EU-medborgare.

Iran anfaller ett NATO-land samt en EU-nation. Men ingen vill säga vad det innebär högt. Likt strutsar med huvuden i sanden...
Citera
2026-03-03, 08:31
Avstängd
coolabananer123s avatar
Israel kommer annektera ockuperade område i den kommande invasionen i Libanon.
Citera
2026-03-03, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Fantastisk precision. Vad skjuter de med där och från vilket avstånd?

Svårt att säga men belyst mål och styrda bomber.
Citera
2026-03-03, 08:32
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
om någon undrar varför Irans "ohyggliga svar" vissnar redan.

lite klip från centcom

https://www.centcom.mil/MEDIA/
Ja.
Alltså Iran ska slåss utan skydd mot missiler när USA har livefeed med satelliter samtidigt.
Jag fattar inte varför dom inte ger upp.

Kommer bli hemskt blodigt om folket ska ta makten själva. Men att USA eller Israel går in på marken ser jag som något i framtiden om någon vecka först.
Citera
2026-03-03, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
AI:

Iran anfaller ett NATO-land samt en EU-nation. Men ingen vill säga vad det innebär högt. Likt strutsar med huvuden i sanden...

”Ingen vill säga…”?

Du påstår en massa strunt.
Citera
2026-03-03, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Fantastisk precision. Vad skjuter de med där och från vilket avstånd?

kan vara AGM-114 robotar från drönare , de större smällarna kan vara tomhawk. (från ubåtar / kryssare) eller helt enkelt AGM-158 JASSM från flyg.
Citera
2026-03-03, 08:34
Medlem
Seabeers avatar
Nu har Israel gått in i södra Libanon….
Citera
2026-03-03, 08:35
Medlem
Qatar har skjutit ner två iranska Sukhoi Su-24 bombers

Israel har sprängt ett TV-hus i luften, dvs den statliga TV-kanalen IRIB och dess huvudkontor. Dessförinnan hade man hackat sändningarna och kampanjade mot Aj!Mintolla (som han heter på svenska)

U.S. CENTCOM said it has destroyed Islamic Revolutionary Guard Corps command and control facilities, Iranian ⁠air defense ‌capabilities, ‌missile and drone launch ⁠sites, as well as military ‌airfields during ⁠sustained operations.

Både Libanons regering och Israel attackerar Hizbollah från alla håll och kanter.
Citera
2026-03-03, 08:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Nu har Israel gått in i södra Libanon….

Fina Israel! Merda araberna!
Citera
2026-03-03, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Självklart men de måste nog fråga Iran. USA kan inte trycka på en knapp så öppnas sundet.

Jag tror det som hände var att USA "glömde" tala om till UK att vi anfaller. Det innebar två saker

1 Starmer hann inte ge OK till USA att använda baserna.

2 UK kunde inte tala om till Loyds att se över krigspremierna för tankers i Hormuz. Så nu måste försäkringsnissarna sätta sig ner och räkna vad det ska kosta.

Att USA glömde att tala om det till UK kan bero på att det är idioter i toppen på am krigsdepartementet eller man ge Starmer en näsbränna, så han ser svag ut. Båda kan vara sant. Hegseth är en idiot och Trump gillar inte Starmer.

Ingen åker i genom Hormuz utan "krigsförsäkringar" plus de vill gärna att USA skickar en konvoj eskort. Det finns am flaggade skepp i persiska viken. Som USA bör försöka skydda. Annars är Trump en looser. De andra fartygen?

Försäkringsbolagen började justera priserna rätt snabbt, det är ju inget Starmer har med att göra.
Det är kanske ingenting de mest välbesökta mediehusen pratat om iofs? Du kan kolla finansmedia om du orkar.
Sen är det ju så att det hela tiden justeras löpande beroende på läget, man har nog bättre koll än du tror här.

Detsamma gäller ju tanker-bolagen, oavsett försäkring så kommer man ju inte riskera både skepp och besättning bara för att försäkringen har rätt pris.
Vad jag vet har 6 skepp attackerats runt Hormuz, någon minering verkar inte ha skett som vissa påstått.

Sen verkar det som att Iran tänkt släppa igenom skepp kopplade till vissa nationer, tex Kina men hur väl det ska kunna kontrolleras vet ju ingen. Man är iaf tydliga med att skepp kopplade till USA kommer attackeras och det innefattar antagligen även allierade länder.

Europa sitter på sidlinjen och undrar hur dom ska agera, precis som i fallet med Ryssland/Ukraina-konflikten så har man ingen tydlig roll.
Citera
2026-03-03, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Ja.
Alltså Iran ska slåss utan skydd mot missiler när USA har livefeed med satelliter samtidigt.

Kommer bli hemskt blodigt om folket ska ta makten själva. Men att USA eller Israel går in på marken ser jag som något i framtiden om någon vecka först.

USA har en press på sig att hinna slå ut Irans förmåga att skicka missiler (dvs ramper, förrådsbunkrar osv) innan de hinner avlossa så pass många att luftförsvaret hos grannländerna utmattas. Det har hela tiden varit problemet med Iran att de har så många olika typer av missiler och drönare. Tusentals missiler på kort tid blir ett problem för vilken militärmakt som helst, även för USA.
Citera
2026-03-03, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Ja.

jag har väldit svårt att se att vi ser några omfattande marktrupper från väst i Iran. du får räkna med att det handlar om ett par miljoner (lågt räknat) jhidaister som ska nedkämpas. det är ett riktigt slaktarbete och något som är bättre om kurder eller de andra primitiva klanerna i iran med närområde kan sysselsätta sig med.

kanske något i stil med vad vi hade i syrien , men det kommer dröja, först ska iran förvndlas till en hungrigare och törstigare version av syrien. så att mullorna/irgc/armen och dess institutioner helt brakat samman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in