2026-03-02, 11:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Känns som att du inte har någon koll alls. Varför skulle dataspel vara sämre än att gå i skogen och titta på fåglar? varför skulle man inte kunna dela det med någon annan?
Dataspel kan vara mycket socialt, dom flesta spelar ihop med andra på något sätt. Och man övar absolut upp förmågor, t ex reaktionsförmåga och problemlösning. Har du ens spelat något alls i ditt liv?

Jag har ju sett mina kids spela, och de har inte spelat mot eller med någon annan. Ofta kan jag tycka att introt är snyggt, men sedan blir det ju bara samma-och-samma. Skjuta ner UFO:s eller vad det nu kan vara. Det finns även annat jag har emot dataspel, som dessa stereotypa perfekta mans- och kvinnogestalter, som av någon anledning (särskilt kvinnorna) alltid ska vara nästan nakna också. Det ger en felaktig bild av hur människor måste se ut, för att det motsatta könet ska vilja ha dem.

Ja möjligen att just reaktionsförmågan kan övas upp, OK för det. Men klart att det är bättre att gå ut och röra på sig, särskilt i friska luften i skogen - och lära sig lite om den natur vi lever i på samma gång. Detta gäller särskilt om man har en stillasittande syssla annars, såklart - arbetar man med kroppen så är det mer naturligt att vilja sitta och vila på fritiden.
Citera
2026-03-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har ju sett mina kids spela, och de har inte spelat mot eller med någon annan. Ofta kan jag tycka att introt är snyggt, men sedan blir det ju bara samma-och-samma. Skjuta ner UFO:s eller vad det nu kan vara. Det finns även annat jag har emot dataspel, som dessa stereotypa perfekta mans- och kvinnogestalter, som av någon anledning (särskilt kvinnorna) alltid ska vara nästan nakna också. Det ger en felaktig bild av hur människor måste se ut, för att det motsatta könet ska vilja ha dem.

Ja möjligen att just reaktionsförmågan kan övas upp, OK för det. Men klart att det är bättre att gå ut och röra på sig, särskilt i friska luften i skogen - och lära sig lite om den natur vi lever i på samma gång. Detta gäller särskilt om man har en stillasittande syssla annars, såklart - arbetar man med kroppen så är det mer naturligt att vilja sitta och vila på fritiden.

Öh nej dom flesta som spelar gör det över internet samtidigt som de pratar med andra. Och spelar inte dina kids med varandra?
Det finns inget som säger att man inte kan röra på sig ibland och spela ibland. Så att säga att dataspel är helt menngslöst känns extremt fördomsfullt. Om man ska dra det hårdare så är dataspel betydligt mer socialt än att gå runt och dra benen efter sig i skogen.
Citera
2026-03-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Bryr sig någon egentligen om vad medelålders kvinnor runt 40-50 tycker? Det är inte direkt det mest eftertraktade bytet på marknaden. Deras kroppar är ofta slitna av livet och graviditeter och de har ofta en massa bagage och skit med sig. Kvinnor i den åldern får vara glada att de får någon karl överhuvudtaget och kan därför inte ställa några större krav på hans fritidsintressen.

Oj så fel du har.
Kvinnor är alltid eftertraktade för minst en man.
Män däremot, förlorar marknadsvärde mycket fortare, speciellt i Sverige.
Citera
2026-03-02, 13:00
Medlem
Citat:

Vuxna och barn spelar i regel inte riktigt samma typ av spel, precis som att vuxna och barn inte tittar på samma typer av filmer, så om du bara sett dina barn spela har du en väldigt begränsad insyn i vad datorspel faktiskt är.

Ungefär som att bara sett det barnen tittar på och tycka det är barnsligt med vuxna som tittar på tv-serier, för man refererar tv-serie med Dinosaurietåget och Babblarna.

Och då förstår jag om man är skeptiskt.
Citera
2026-03-02, 13:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vuxna och barn spelar i regel inte riktigt samma typ av spel, precis som att vuxna och barn inte tittar på samma typer av filmer, så om du bara sett dina barn spela har du en väldigt begränsad insyn i vad datorspel faktiskt är.

Ungefär som att bara sett det barnen tittar på och tycka det är barnsligt med vuxna som tittar på tv-serier, för man refererar tv-serie med Dinosaurietåget och Babblarna.

Och då förstår jag om man är skeptiskt.

Mina barn är vuxna. OK jag såg dem spela när de var i tonåren, men jag kan inte tänka mig att det var barnspel då heller. Numera har i alla fall min dotter slutat helt, hon är bara på läs-och-skriv-forum precis som jag.
Citera
2026-03-02, 13:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Frågeställningen riktar sig främst till er som är 40-50, om ni börjar träffa en jämngammal man, och det visar sig att han spelar dataspel som intresse, är det något som ni lägger vikt vid?

Jag är själv i den åldern, och spelar en del som fritidsintresse, och känner relativt många i min egen ålder som också gör det. Men noll kvinnor, tror det är extremt ovanligt. Är gift så är inte ute på marknaden, men mest nyfiken på hur det uppfattas.

För mig är det inte konstigare än att titta på tv-serier varje kväll, men jag misstänker att många kvinnor inte ser det så.

Så, hur reagerar ni på det?

( Och för frågeställningarna skull, vi pratar inte sjukligt intresse nu som tar upp all tid, utan intresset som sådant, jämfört med tex att skruva på hojar, fågelskådning eller bowla 2-3 kvällar i veckan)

Jag är 50+ och spelar dataspel och ser det som avkoppling där man kan slappna av och försvinna i sin egen bubbla.
Hon har andra intressen och är mer eller mindre helt ointresserad av att spela dator.

Jag och min sambo valde ett liv utan barn.
Citera
2026-03-02, 14:09
Medlem
Citat:
Mina barn är vuxna. OK jag såg dem spela när de var i tonåren, men jag kan inte tänka mig att det var barnspel då heller. Numera har i alla fall min dotter slutat helt, hon är bara på läs-och-skriv-forum precis som jag.

Ok, då missförstod jag lite. Oavsett så är spelvärlden lite större än det du beskrev.

Angående hur karaktärer ser ut skiljer det väl sig inte nämnvärt ifrån övriga underhållningsmedia.

Jag kör mest stridsvagn, så inga lättklädda damer där inte
Citera
2026-03-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är 50+ och spelar dataspel och ser det som avkoppling där man kan slappna av och försvinna i sin egen bubbla.
Hon har andra intressen och är mer eller mindre helt ointresserad av att spela dator.

Jag och min sambo valde ett liv utan barn.

Ungefär som hemma, fast med barn. Ibland är man i garaget och donar, ibland spelar man spel, osv. Har som sagt flera intressen,en de flesta sysslar jag med själv
Citera
2026-03-02, 16:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ungefär som hemma, fast med barn. Ibland är man i garaget och donar, ibland spelar man spel, osv. Har som sagt flera intressen,en de flesta sysslar jag med själv

Man behöver egna intressen för att få hålla på med sitt helt enkelt. Att bara umgås med kvinnan blir tråkigt i längden😁
Citera
2026-03-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man behöver egna intressen för att få hålla på med sitt helt enkelt. Att bara umgås med kvinnan blir tråkigt i längden😁

Yep, helt enig! Hon tittar tv, jag gör annat.
Citera
2026-03-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Bryr sig någon egentligen om vad medelålders kvinnor runt 40-50 tycker? Det är inte direkt det mest eftertraktade bytet på marknaden. Deras kroppar är ofta slitna av livet och graviditeter och de har ofta en massa bagage och skit med sig. Kvinnor i den åldern får vara glada att de får någon karl överhuvudtaget och kan därför inte ställa några större krav på hans fritidsintressen.
Ser fram emot en bild på dig lägg upp en bild här i tråden så att vi kan bedöma dig. Antagligen är du själv en lönnfet man med chipstuttar och hängröv. Finns hur många fräscha kvinnor i den åldern som helst. Det är bara oskulder som bor hemma hos sin mamma som tror att en kvinna automatiskt blir sliten av graviditeter. För övrigt så ser de flesta män över 30 år för jävliga ut. Är glad att jag inte är en kvinna och måste stå ut med sådant pack
Citera
2026-03-02, 22:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Yep, helt enig! Hon tittar tv, jag gör annat.

Japp, vad spelar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in