Citat:
Ursprungligen postat av
rostochlok
Känns som att du inte har någon koll alls. Varför skulle dataspel vara sämre än att gå i skogen och titta på fåglar? varför skulle man inte kunna dela det med någon annan?
Dataspel kan vara mycket socialt, dom flesta spelar ihop med andra på något sätt. Och man övar absolut upp förmågor, t ex reaktionsförmåga och problemlösning. Har du ens spelat något alls i ditt liv?
Jag har ju sett mina kids spela, och de har inte spelat mot eller med någon annan. Ofta kan jag tycka att introt är snyggt, men sedan blir det ju bara samma-och-samma. Skjuta ner UFO:s eller vad det nu kan vara. Det finns även annat jag har emot dataspel, som dessa stereotypa perfekta mans- och kvinnogestalter, som av någon anledning (särskilt kvinnorna) alltid ska vara nästan nakna också. Det ger en felaktig bild av hur människor måste se ut, för att det motsatta könet ska vilja ha dem.
Ja möjligen att just reaktionsförmågan kan övas upp, OK för det. Men klart att det är bättre att gå ut och röra på sig, särskilt i friska luften i skogen - och lära sig lite om den natur vi lever i på samma gång. Detta gäller särskilt om man har en stillasittande syssla annars, såklart - arbetar man med kroppen så är det mer naturligt att vilja sitta och vila på fritiden.