De som saknar det gamla sexualliberala Sverige där vi levde i den svenska synden ser ofta med viss sorg på ändrade attityder kring sex och nakenhet. Att vissa av politiska skäl vill skylla på islamisering är inte förvånande, t.ex. attityder kring att kvinnor inte kan gå med kortkort kjol utan att bli antastade i Sverige medan det är normalt att man ser kvinnor i polska storstäder gå med kortkort kjol överallt. Vissa menar att det beror på att Polen inte tar emot muslimska flyktingar. Å andra sidan är mitt intryck av muslimska länder att det har blivit mer accepterat med HBTQ så länge det sker dolt, dvs. framför allt bland unga som har tillgång till internet finns det en ökad acceptans även bland de som är hetero. Att det stiftas lagar mot HBTQ är snarare en reaktion från samhället (ofta den åldrade eliten) på denna ökade öppenhet och inte att det faktiskt har blivit mindre öppet. Liknande tror jag att det är med sex och naket i allmänhet. De flesta unga är vana vid att se porr från internet och en naken kropp är inte lika chockerande idag som för tjugo år sedan.
Andra menar att feminismen har tagit ifrån oss både en avslappnad attityd kring porr och bordeller. Sexköpslagen handlar ju enligt många kritiker om en politiserad moralpanik som inte hjälper de "utsatta kvinnorna". I stället menar feminismens kritiker att det handlar om att öka kvinnors makt över män genom att strypa tillgången på köpesex. Min erfarenhet är också att de som fäller mest negativa kommentarer kring kvinnor med kort kjol ofta är andra kvinnor. Så mycket för systerskapet... Det blir lite den kvinnliga motsvarigheten till Börje och Conny som gnäller över att vältränade afrikaner med magrutor tar de svenska brudarna dvs. i grunden ett hat som bygger på avundsjuka.
Sen påverkas vi alla av det stora landet i väster där solen går ned bortom havet. Hollywood och amerikanska TV-program m.m. sprider konstiga kulturella artefakter hit. T.ex. har jag sett återkommande debatter bland amerikanska incelkillar om att de vill förbjuda yogabyxor för att det ses som sexuella trakasserier mot ensamma män att kvinnor går omkring med figurnära klädsel och provocerar sexuellt frustrerade män. Som svensk skrattar man ju bara åt detta. Det finns inget härligare än att kvinnor visar upp sina läckra former och förgyller tillvaron för oss män.
Finns det flera orsaker till ändrade attityder till sex och nakenhet?
Hur påverkas vår attityd av ny teknik och sociala medier?
Kommer Kina att påverka oss mer i takt med att Kina blir en supermakt?
Polen har en liten muslimsk minoritet som har levt i landet ca 300 år men det hör inte hit.
Andra menar att feminismen har tagit ifrån oss både en avslappnad attityd kring porr och bordeller. Sexköpslagen handlar ju enligt många kritiker om en politiserad moralpanik som inte hjälper de "utsatta kvinnorna". I stället menar feminismens kritiker att det handlar om att öka kvinnors makt över män genom att strypa tillgången på köpesex. Min erfarenhet är också att de som fäller mest negativa kommentarer kring kvinnor med kort kjol ofta är andra kvinnor. Så mycket för systerskapet... Det blir lite den kvinnliga motsvarigheten till Börje och Conny som gnäller över att vältränade afrikaner med magrutor tar de svenska brudarna dvs. i grunden ett hat som bygger på avundsjuka.
Sen påverkas vi alla av det stora landet i väster där solen går ned bortom havet. Hollywood och amerikanska TV-program m.m. sprider konstiga kulturella artefakter hit. T.ex. har jag sett återkommande debatter bland amerikanska incelkillar om att de vill förbjuda yogabyxor för att det ses som sexuella trakasserier mot ensamma män att kvinnor går omkring med figurnära klädsel och provocerar sexuellt frustrerade män. Som svensk skrattar man ju bara åt detta. Det finns inget härligare än att kvinnor visar upp sina läckra former och förgyller tillvaron för oss män.
Finns det flera orsaker till ändrade attityder till sex och nakenhet?
Hur påverkas vår attityd av ny teknik och sociala medier?
Kommer Kina att påverka oss mer i takt med att Kina blir en supermakt?