2026-03-02, 21:55
Medlem
HugoStieglitzs avatar
De som saknar det gamla sexualliberala Sverige där vi levde i den svenska synden ser ofta med viss sorg på ändrade attityder kring sex och nakenhet. Att vissa av politiska skäl vill skylla på islamisering är inte förvånande, t.ex. attityder kring att kvinnor inte kan gå med kortkort kjol utan att bli antastade i Sverige medan det är normalt att man ser kvinnor i polska storstäder gå med kortkort kjol överallt. Vissa menar att det beror på att Polen inte tar emot muslimska flyktingar. Å andra sidan är mitt intryck av muslimska länder att det har blivit mer accepterat med HBTQ så länge det sker dolt, dvs. framför allt bland unga som har tillgång till internet finns det en ökad acceptans även bland de som är hetero. Att det stiftas lagar mot HBTQ är snarare en reaktion från samhället (ofta den åldrade eliten) på denna ökade öppenhet och inte att det faktiskt har blivit mindre öppet. Liknande tror jag att det är med sex och naket i allmänhet. De flesta unga är vana vid att se porr från internet och en naken kropp är inte lika chockerande idag som för tjugo år sedan.

Andra menar att feminismen har tagit ifrån oss både en avslappnad attityd kring porr och bordeller. Sexköpslagen handlar ju enligt många kritiker om en politiserad moralpanik som inte hjälper de "utsatta kvinnorna". I stället menar feminismens kritiker att det handlar om att öka kvinnors makt över män genom att strypa tillgången på köpesex. Min erfarenhet är också att de som fäller mest negativa kommentarer kring kvinnor med kort kjol ofta är andra kvinnor. Så mycket för systerskapet... Det blir lite den kvinnliga motsvarigheten till Börje och Conny som gnäller över att vältränade afrikaner med magrutor tar de svenska brudarna dvs. i grunden ett hat som bygger på avundsjuka.

Sen påverkas vi alla av det stora landet i väster där solen går ned bortom havet. Hollywood och amerikanska TV-program m.m. sprider konstiga kulturella artefakter hit. T.ex. har jag sett återkommande debatter bland amerikanska incelkillar om att de vill förbjuda yogabyxor för att det ses som sexuella trakasserier mot ensamma män att kvinnor går omkring med figurnära klädsel och provocerar sexuellt frustrerade män. Som svensk skrattar man ju bara åt detta. Det finns inget härligare än att kvinnor visar upp sina läckra former och förgyller tillvaron för oss män.

Finns det flera orsaker till ändrade attityder till sex och nakenhet?
Hur påverkas vår attityd av ny teknik och sociala medier?
Kommer Kina att påverka oss mer i takt med att Kina blir en supermakt?
Citera
2026-03-02, 22:07
Medlem
stilichos avatar
Det påverka antagligen att varenda jävel numera går runt med en digitalkamera i handen. Det är inte lika roligt att göra vågade och gränsöverskridande saker om man alltid riskerar att bli förevigad.
Citera
2026-03-02, 22:15
Medlem
Tomtekukars avatar
Amerikansk puritanism sipprar in som en fördröjd zombie: yogabyxor = trakasserier, porr = våld, trigger varningar för allt naket. Vi svenskar gapar när vi plötsligt ska skämmas för det vi firade för tio-femton år sen. Allt skit importeras från USA via Hollywood och woke-export.

Kina ger oss mer censur och inspiration om hur styra valboskapen genom "social kredit" istället för sexuell ångest.
Citera
2026-03-02, 22:21
Medlem
grungewhores avatar
Tycker jag ser kortkort och djupa urringningar varenda sommar. Fler tjejer klär sig dumpigt idag, men att det skulle blivit någon slags viktoriansk sommarkänsla har jag inte märkt.
Citera
2026-03-02, 22:26
Moderator
tobess avatar
Jag tror att den största anledningen är att detta som precis allt annat går i vågor. Vi är snart tillbaka på samma nivå. Det handlar om reaktion och motreaktion. På 1970-talet knullades det fritt, sen blev det mer restriktivt vartefter, tills en brytpunkt. Jag hävdar att den brytpunkten var någonstans på 90-00-talet.

Nu är vi på väg tillbaka, #freethenipple, bikinin som lika gärna kunde lämnas bort, onlyfans och hela köret. Ge det ett decennium eller till och man önskar att man hade varit tonåring igen och fruktar för vad eventuell avkomma kommer att ställa till med

Ny teknik tror jag kommer att lägg in en liten broms faktiskt, tack vare att vem som helst kan bli avklädd med hjälp av AI-teknik, men det är nog snarare något som saktar ner snarare än stoppar det.

Vad Kina har att göra med din frågeställning förstår jag inte.
Citera
2026-03-02, 22:38
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Kina ger oss mer censur och inspiration om hur styra valboskapen genom "social kredit" istället för sexuell ångest.
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vad Kina har att göra med din frågeställning förstår jag inte.
Jag har inte sett så mycket influenser från Kina personligen, men kinesisk censur av internationella plattformar diskuteras regelbundet. Kinesisk påverkan blir väl dock mer subtil eftersom den helt bara tar bort saker i stället för att försöka moralisera över dem.
Citera
2026-03-02, 22:44
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag har inte sett så mycket influenser från Kina personligen, men kinesisk censur av internationella plattformar diskuteras regelbundet. Kinesisk påverkan blir väl dock mer subtil eftersom den helt bara tar bort saker i stället för att försöka moralisera över dem.

Fast påverkar det verkligen någon annan än kineserna själva?
Citera
2026-03-02, 22:44
Avstängd
dude2ks avatar
Alla kvinnor kommer klä sig som svarta sopsäckar inom en snar framtid.
Citera
2026-03-02, 23:51
Medlem
Det känns som att Kina och en del asiatiska länder är för censur av porr. Jag vet inte hur det är idag men förr censurerade man ofta nakenhet. Dessutom kan Kinas stormaktstid ha gjort sin tid om Iran faller.

Jag vet inte hur andra funkar. Men jag kan tycka att får man för mycket av något så tappar det sitt värde. För att komma tillbaka till den där sexualliberala tiden så behöver man börja om igen.

Enda sättet för tjejer att sluta använda yoga pants är om män börjar sätta på sig dessa pants. Helst sydda så paketet formas extremt mycket.
Citera
2026-03-03, 00:36
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Amerikansk puritanism sipprar in som en fördröjd zombie: yogabyxor = trakasserier, porr = våld, trigger varningar för allt naket. Vi svenskar gapar när vi plötsligt ska skämmas för det vi firade för tio-femton år sen. Allt skit importeras från USA via Hollywood och woke-export.

Allt skit importeras från USA via Hollywood och woke-export.

Ett jäkligt intressant fenomen som sådant som jag själv märkte runt typ 2010. Nya ord, fraser, normer (på gott å ont sas - det beror helt på vem du är och hur du ser på världen egentligen) såg jag först på amerikanska online forum. Ungefär 2-3 år senare (minst) så hade dessa exporterats och implementerats i Sverige. Vi är ju liksom en liten lydstat till USA på ett sätt ang woke-kulturen speciellt.

I slutändan upplever jag endast en kolossal jävla kultur-röra som är hyfsat främmande för mig som person och som jag i slutändan faktiskt inte vet exakt vad jag ska tycka om (och försjunker mig därför hellre in i min egen värld). Å då anser jag mig ändå vara hyfsat neutralt lagd politiskt och även inneha ett någorlunda objektivt sinne - dvs jag kan se saker från många olika vinklar.
Citera
2026-03-03, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Finns det flera orsaker till ändrade attityder till sex och nakenhet?
Hur påverkas vår attityd av ny teknik och sociala medier?
Kommer Kina att påverka oss mer i takt med att Kina blir en supermakt?

Du har ju Hemline-indexet, men det stämmer väl sisådär.

Det varierar så väldigt mycket hur lättklädda flickor är om man tittar historiskt under senaste 100 åren. En faktor som faktiskt kan påverka är hur dyra klädmaterialen är; på t ex 40-talet så var det väldigt dyrt med textil och modet blev då kort och lättklätt i många länder. Så, 40-talets lättklädda klädtrend är ett motbevis mot Hemline-teorierna (som handlar om hur lättklädda kvinnor är beroende på konjunktur, speciellt avseende kjollängd).

Jag växte upp under 80-talet; en underbar tid på stränderna där 70% av kvinnorna solade topless. Idag är det så illa så att tjejer struntar i att duscha efter gympan för att slippa visa sig för varandra.
Citera
2026-03-03, 08:36
Medlem
sommarlovs avatar
Vi kan inte köra linjen med mer muslimer och mer frihet samtidigt, de går inte.
Islam kräver kontroll, av andra, av deras sexualitet, ingen frihet där inte.

Varför du drar in kina i samma fråga fattar jag inte.
De kommer aldrig bli en supermakt.
Vet du inte att senaste spindelmannen-filmen inte visades i kina, för att frihetsgudinnan syns i filmen!
De är så, som ett själv-mobboffer!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in