2026-02-28, 21:05
Medlem
kokacola41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Du tabbar dig en gång, sen tabbar du dig igen när du missar vad som troligen är det viktigaste mötet i ditt yrkesliv? Hur djupt nere i skiten är du?

Och en nyfiken fråga: varför skulle din arbetsgivare söka igenom din (deras) dator? Vad skulle syftet vara menar jag? Såvitt jag förstår det som är du bara ett HR-fall? Eller misstänker dom att du gjort något grövre än att du varit påverkad på jobbet?
Jag tänker att utgången på mötet redan är givet, så försöker väl rädda det som räddas kan och behålla min lön så länge det går...

Men nja, alltså jag har hjälpt till på en del säljplatser från och till för narkotika. Men alla lösenord in till de kontona finns i lösenordsverktyget som arbetsgivaren inte kommer åt.
Citera
2026-02-28, 21:17
Medlem
Du missade kanske det viktigaste mötet i ditt liv? Det lär ju tyvärr inte höja oddsen att du ska få din dator eller få tillgång till innehållet.
Citera
2026-02-28, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokacola41
Menar du rätt att få ut personuppgifter likt som kan begära ut med hänvisning till GDPR?

Jag tänker att man kanske i så fall kan argumentera för att lösenord och mailadresser och så vidare är att anse som en personuppgift? Eller jag kanske är helt ute och cyklar och bara gör bort mig mer än jag redan gjort...

Företaget har ju inte samlat in och behandlat dessa uppgifter, det är det ju TS själv som gjort. Kan inte se hur GDPR skulle hjälpa till här.
Citera
2026-02-28, 21:34
Medlem
kokacola41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Företaget har ju inte samlat in och behandlat dessa uppgifter, det är det ju TS själv som gjort. Kan inte se hur GDPR skulle hjälpa till här.
Tänker att uppgifterna finns i deras system, och handlar om mig. Men jag förstår att jag själv försatt mig i detta...
Citera
2026-02-28, 22:23
Medlem
Citat:
Menar du rätt att få ut personuppgifter likt som kan begära ut med hänvisning till GDPR?

Jag tänker att man kanske i så fall kan argumentera för att lösenord och mailadresser och så vidare är att anse som en personuppgift? Eller jag kanske är helt ute och cyklar och bara gör bort mig mer än jag redan gjort...

Mailadress är helt klart en personuppgift. Lösenord är det inte.
Citera
2026-02-28, 22:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jo, eller jag har haft ett Icloud kopplat till min mobiltelefon. Dock är det företagsmailen jag använt till min Icloud, och lösenordet har jag inte en aning om, utan det ligger i lösenordsverktyget.

Då är du rätt rökt om du inte lyckas förhandla till dig att du iallafall kan få ut din personliga kontakt som jag tvivlar på att du får.
Kontakta arbetsgivaren på måndag och böna och be är din chans.
Citera
2026-03-01, 01:49
Medlem
Varför skulle de kolla igenom din dator?
Datorn är troligtvis leasad och kommer skickas tillbaka och nollställas. De kommer aldrig låta dig komma in i deras system igen. Jag hade aldrig gett tillbaka access till någon som blivit uppsagd.
Citera
2026-03-01, 02:56
Medlem
Onanikrems avatar
Har du ingen gammal enhet hemma du kan starta upp, gå in i för att plocka ut lösenord? Har du haft jobbdator hela livet? Om då, så har du nu lärt dig läxan.

Man har alltid backuppenheter och även sparat på USB. USB-sticka för 50kr hade räddat dig här..
Citera
2026-03-01, 22:55
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Jag klantade till det i måndags, och kom påverkad till jobbet. Det är inget snack om saken om att jag har gjort fel.

Jag fick på hem, och blev kallad till ett möte i fredags som jag tyvärr missade att komma på. Redan i måndags tog din min tjänstemobil och arbetsdator.

Jag har alla mina lösenord, användarnamn och även en del nedsparat som jag absolut inte vill att arbetsgivaren ska kunna kolla på. Framförallt så har jag ett stort behov av att få tillbaka alla mina lösenord och användarnamn. Jag kan inte ens komma in på min privata mail nu, och inte heller mitt faktiska Flashbackkonto jag har använt sen 2010.....

Har jag någon rätt att kräva att få en spegling av innehållet på datorn?

Kan jag på något sätt hindra att arbetsgivaren går igenom datorn, där även vissa privata saker finns?

Tyvärr - datorn är arbetsgivarens egendom liksom inloggning på jobbkontot. Det vanliga är väl också att de har en policy om att man inte får använda datorn för privata syften. Om de inte har en uttrycklig policy som säger att du får använda datorn som du vill är du nog tyvärr rökt. Inte vad du ville höra.
Citera
2026-03-02, 12:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag klantade till det i måndags, och kom påverkad till jobbet. Det är inget snack om saken om att jag har gjort fel.

Jag fick på hem, och blev kallad till ett möte i fredags som jag tyvärr missade att komma på. Redan i måndags tog din min tjänstemobil och arbetsdator.

Jag har alla mina lösenord, användarnamn och även en del nedsparat som jag absolut inte vill att arbetsgivaren ska kunna kolla på. Framförallt så har jag ett stort behov av att få tillbaka alla mina lösenord och användarnamn. Jag kan inte ens komma in på min privata mail nu, och inte heller mitt faktiska Flashbackkonto jag har använt sen 2010.....

Har jag någon rätt att kräva att få en spegling av innehållet på datorn?

Kan jag på något sätt hindra att arbetsgivaren går igenom datorn, där även vissa privata saker finns?

Du skriver "beslagtagen" som om datorn var din. Det är ju istället arbetsgivarens dator som de återtagit för att rejält skitit i det blå skåpet.
Citera
2026-03-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Mailadress är helt klart en personuppgift. Lösenord är det inte.

Ja, men kan företaget anses ha behandlat TS uppgifter om TS helt på eget bevåg och utan företagets kännedom (och sannolikt emot företagets policys) stoppat in dessa i den dator som företaget tillhandahållit för att TS ska kunna fullfölja sina arbetsuppgifter?

Det är ju bara uppgifter som behandlas som behöver lämnas ut. Eller vill du menar att inhämtandet av TS dator är en indirekt behandling av de uppgifter som finns i den?
Citera
2026-03-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men kan företaget anses ha behandlat TS uppgifter om TS helt på eget bevåg och utan företagets kännedom (och sannolikt emot företagets policys) stoppat in dessa i den dator som företaget tillhandahållit för att TS ska kunna fullfölja sina arbetsuppgifter?

Det är ju bara uppgifter som behandlas som behöver lämnas ut. Eller vill du menar att inhämtandet av TS dator är en indirekt behandling av de uppgifter som finns i den?

Att de har informationen, dvs lagring räknas som behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in