2026-02-28, 19:36
Medlem
kokacola41s avatar
Jag klantade till det i måndags, och kom påverkad till jobbet. Det är inget snack om saken om att jag har gjort fel.

Jag fick på hem, och blev kallad till ett möte i fredags som jag tyvärr missade att komma på. Redan i måndags tog din min tjänstemobil och arbetsdator.

Jag har alla mina lösenord, användarnamn och även en del nedsparat som jag absolut inte vill att arbetsgivaren ska kunna kolla på. Framförallt så har jag ett stort behov av att få tillbaka alla mina lösenord och användarnamn. Jag kan inte ens komma in på min privata mail nu, och inte heller mitt faktiska Flashbackkonto jag har använt sen 2010.....

Har jag någon rätt att kräva att få en spegling av innehållet på datorn?

Kan jag på något sätt hindra att arbetsgivaren går igenom datorn, där även vissa privata saker finns?
Citera
2026-02-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kokacola41
Jag klantade till det i måndags, och kom påverkad till jobbet. Det är inget snack om saken om att jag har gjort fel.

Jag fick på hem, och blev kallad till ett möte i fredags som jag tyvärr missade att komma på. Redan i måndags tog din min tjänstemobil och arbetsdator.

Jag har alla mina lösenord, användarnamn och även en del nedsparat som jag absolut inte vill att arbetsgivaren ska kunna kolla på. Framförallt så har jag ett stort behov av att få tillbaka alla mina lösenord och användarnamn. Jag kan inte ens komma in på min privata mail nu, och inte heller mitt faktiska Flashbackkonto jag har använt sen 2010.....

Kan jag på något sätt hindra att arbetsgivaren går igenom datorn, där även vissa privata saker finns?
Skulle tro att man inte har någon rätt till få tillbaka den för att rensa den med tanke på att den förmodligen inte vart menad för att användas på något privat sätt, endast arbete.

Enda chansen man har är väl troligtvis att kontakta chef och hoppas på att hen vill vara en god medmänniska och hjålpa dig.

Förövrigt har de nog inga skyuldigheter att hjälpa dig med detta.
Citera
2026-02-28, 19:58
Medlem
Citat:

Du kan inte hindra att arbetsgivaren går igenom datorn, den är deras och de har rätt till tillgång.
Däremot har de inte rätt till att gå igenom material av rent privat natur som t.ex. privat e-post och tydligt privata filer.
Har de konkret misstanke om att man varit illojal eller begått brott kan de dock få kontrollera även delar av privat natur.

Du har inte rätt att få en spegling av innehållet.
Du har rätt att få ut personuppgifter som berör dig men inte andra privata filer som du sparat på datorn.

Det bästa är ju att kontakta arbetsgivaren och se om ni kan komma överens.

Har det funnits någon policy eller avtal kring privat bruk av datorn/mobilen?
Citera
2026-02-28, 19:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Låter som du har gjort bort dig helt och hållet kan man väl säga och tyvärr har du inte värst många rättigheter angående privata saker på din dator då den inte ens är tänkt att användas för det.
Gissningsvis så är din dator lämnad till IT-avdelningen och blåst på allt och gjorts färdig för att lämnas till ny anställd eller kastas på grund av ålder.

Din privata mail kan du kanske få tillbaka om det är via en bredbandsleverantör då du kan få nytt lösen hemskickad via brev eller telefon. Har du någon form av gmail eller liknande så krävs det nog att du även lagt in telefonen som en kodlösning och de kan skicka via sms.
Citera
2026-02-28, 20:04
Medlem
kokacola41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du kan inte hindra att arbetsgivaren går igenom datorn, den är deras och de har rätt till tillgång.
Däremot har de inte rätt till att gå igenom material av rent privat natur som t.ex. privat e-post och tydligt privata filer.
Har de konkret misstanke om att man varit illojal eller begått brott kan de dock få kontrollera även delar av privat natur.

Du har inte rätt att få en spegling av innehållet.
Du har rätt att få ut personuppgifter som berör dig men inte andra privata filer som du sparat på datorn.

Det bästa är ju att kontakta arbetsgivaren och se om ni kan komma överens.

Har det funnits någon policy eller avtal kring privat bruk av datorn/mobilen?
Menar du rätt att få ut personuppgifter likt som kan begära ut med hänvisning till GDPR?

Jag tänker att man kanske i så fall kan argumentera för att lösenord och mailadresser och så vidare är att anse som en personuppgift? Eller jag kanske är helt ute och cyklar och bara gör bort mig mer än jag redan gjort...
Citera
2026-02-28, 20:06
Medlem
kokacola41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter som du har gjort bort dig helt och hållet kan man väl säga och tyvärr har du inte värst många rättigheter angående privata saker på din dator då den inte ens är tänkt att användas för det.
Gissningsvis så är din dator lämnad till IT-avdelningen och blåst på allt och gjorts färdig för att lämnas till ny anställd eller kastas på grund av ålder.

Din privata mail kan du kanske få tillbaka om det är via en bredbandsleverantör då du kan få nytt lösen hemskickad via brev eller telefon. Har du någon form av gmail eller liknande så krävs det nog att du även lagt in telefonen som en kodlösning och de kan skicka via sms.
Problemet är just att allting är sammanlänkat med jobbmobil och dator. Jag har varken haft en privat dator eller mobil än nu när jag fått köpa nytt i veckan.

Tror du man kan försöka kontakta admins på Flashback och liknande för att få fram lösenord om man har koll på kontonamn och hänvisar till att man vet vad som står i DM och liknande?
Citera
2026-02-28, 20:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Problemet är just att allting är sammanlänkat med jobbmobil och dator. Jag har varken haft en privat dator eller mobil än nu när jag fått köpa nytt i veckan.

Tror du man kan försöka kontakta admins på Flashback och liknande för att få fram lösenord om man har koll på kontonamn och hänvisar till att man vet vad som står i DM och liknande?

Du får väl testa och se men tror inte de kan se dina privata meddelanden då de i så fall inte skulle vara privata.

Du har inte tillgång till någon molnavbild av din telefon då?

Ring och prata med din arbetsgivare och berätta läget och har du tur så kan du få hjälp men jag tror tyvärr inte det om det nu inte är någon liten privat firma utan IT-avdelning men det lät inte så.
Citera
2026-02-28, 20:15
Medlem
kokacola41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du får väl testa och se men tror inte de kan se dina privata meddelanden då de i så fall inte skulle vara privata.

Du har inte tillgång till någon molnavbild av din telefon då?

Ring och prata med din arbetsgivare och berätta läget och har du tur så kan du få hjälp men jag tror tyvärr inte det om det nu inte är någon liten privat firma utan IT-avdelning men det lät inte så.

Jo, eller jag har haft ett Icloud kopplat till min mobiltelefon. Dock är det företagsmailen jag använt till min Icloud, och lösenordet har jag inte en aning om, utan det ligger i lösenordsverktyget.
Citera
2026-02-28, 20:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Jag tror inte det går.
Några år sen så fick jag blodförgiftning, låg på sjukhus (IVA) sex veckor. Min fru kom med en dator ("lapp-topp") till sjukhuset. -Jag hade glömt lösen, till allt! Men så kom minnet tillbaka så kunde jag Bank-ID, Flashback etc.

När det gäller din forna arbetsgivare, så kan du ju fråga, men har du "skitit i det blå skåpet big-time", så förvänta dig ingen hjälp. Företagets dator är företagets, det finns ingen jurist som kan hjälpa dig här. Tyvärr.
Citera
2026-02-28, 20:38
Medlem
Du tabbar dig en gång, sen tabbar du dig igen när du missar vad som troligen är det viktigaste mötet i ditt yrkesliv? Hur djupt nere i skiten är du?

Och en nyfiken fråga: varför skulle din arbetsgivare söka igenom din (deras) dator? Vad skulle syftet vara menar jag? Såvitt jag förstår det som är du bara ett HR-fall? Eller misstänker dom att du gjort något grövre än att du varit påverkad på jobbet?
Citera
2026-02-28, 20:55
Medlem
löls avatar
Citat:

Det är inte din dator, allt i den tillhör ägaren. Dvs din arbetsgivare.

De kommer att kunna logga in på den och se allt ditt skit. Men det är inte säkert att de är intresserade. Är dom det tror du?
Citera
2026-02-28, 21:03
Medlem
kokacola41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Det är inte din dator, allt i den tillhör ägaren. Dvs din arbetsgivare.

De kommer att kunna logga in på den och se allt ditt skit. Men det är inte säkert att de är intresserade. Är dom det tror du?
Nja, de vet nog inte vad jag sysslat med. Men finns mycket om narkotika, hur man beställt osv osv. Tänker att de kanske gör en polisanmälan utifrån informationen som framkommer. Eller det finns väl inte ens någon anmälningsplikt om det är ett privat företag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in