Citat:
Ursprungligen postat av
kokacola41
Jag klantade till det i måndags, och kom påverkad till jobbet. Det är inget snack om saken om att jag har gjort fel.
Jag fick på hem, och blev kallad till ett möte i fredags som jag tyvärr missade att komma på. Redan i måndags tog din min tjänstemobil och arbetsdator.
Jag har alla mina lösenord, användarnamn och även en del nedsparat som jag absolut inte vill att arbetsgivaren ska kunna kolla på. Framförallt så har jag ett stort behov av att få tillbaka alla mina lösenord och användarnamn. Jag kan inte ens komma in på min privata mail nu, och inte heller mitt faktiska Flashbackkonto jag har använt sen 2010.....
Har jag någon rätt att kräva att få en spegling av innehållet på datorn?
Kan jag på något sätt hindra att arbetsgivaren går igenom datorn, där även vissa privata saker finns?
Du kan inte hindra att arbetsgivaren går igenom datorn, den är deras och de har rätt till tillgång.
Däremot har de inte rätt till att gå igenom material av rent privat natur som t.ex. privat e-post och tydligt privata filer.
Har de konkret misstanke om att man varit illojal eller begått brott kan de dock få kontrollera även delar av privat natur.
Du har inte rätt att få en spegling av innehållet.
Du har rätt att få ut personuppgifter som berör dig men inte andra privata filer som du sparat på datorn.
Det bästa är ju att kontakta arbetsgivaren och se om ni kan komma överens.
Har det funnits någon policy eller avtal kring privat bruk av datorn/mobilen?