2026-03-02, 11:55
Medlem
Ajogens avatar
Shipping companies divert vessels around Cape of Good Hope after strikes on Iran

March 1 (Reuters) - Shipping companies Maersk (MAERSKb.CO), opens new tab, Hapag-Lloyd (HLAG.DE), opens new tab and CMA CGM are rerouting vessels around Africa, away from the Suez Canal and the Bab el-Mandeb Strait, after U.S. and Israeli strikes on Iran and the closure of the Strait of Hormuz.

Det krävs ingen särskild genialitet för att fatta att ett gulfkrig betyder längre transportsträckor för lastfartyg och oljetankrar samt att oljeproduktionen i mellanöstern hotas med.

Efter att Maduro tillfångatogs/kidnappades (beroende på vem du frågar) pratade Trump bara om olja, olja, olja.

Det går ihop att ett krig mot Iran kräver en säkrad oljeproduktion på hemma plan, anfallet mot Iran tycks endast ha som förklaring om att de aldrig ville ha förhandlingar och krig var alltid i deras mål.

Är det Trump som spelar 4d schack eller är han som duvan på schackbordet?
Citera
2026-03-02, 13:34
Medlem
Möjligt....

Men jag tror inte att Iran är slut målet.
Tror det mer handlar om USAs position på världsmarknaden.

Säkra upp resurser för ett möjligt krig mot Ryss/kina.

Usas position ser ju bra mkt bättre nu utan att ett hangarskepp ska behöva vakta mellan östern också t.ex

Så ja, han spelar nog 4-5d schack

"MAGA - Make amerika great again"
Sagt & gör...
Citera
2026-03-02, 13:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Shipping companies divert vessels around Cape of Good Hope after strikes on Iran

March 1 (Reuters) - Shipping companies Maersk (MAERSKb.CO), opens new tab, Hapag-Lloyd (HLAG.DE), opens new tab and CMA CGM are rerouting vessels around Africa, away from the Suez Canal and the Bab el-Mandeb Strait, after U.S. and Israeli strikes on Iran and the closure of the Strait of Hormuz.

Det krävs ingen särskild genialitet för att fatta att ett gulfkrig betyder längre transportsträckor för lastfartyg och oljetankrar samt att oljeproduktionen i mellanöstern hotas med.

Efter att Maduro tillfångatogs/kidnappades (beroende på vem du frågar) pratade Trump bara om olja, olja, olja.

Det går ihop att ett krig mot Iran kräver en säkrad oljeproduktion på hemma plan, anfallet mot Iran tycks endast ha som förklaring om att de aldrig ville ha förhandlingar och krig var alltid i deras mål.

....exakt vad jag tänkt också. Besatt av olja efter tillslaget i Venezuela och sen kom det här.
Med Kuba dess emellan med oljeblockad.
Citera
2026-03-02, 14:08
Medlem
Venezuela försåg Kuba med olja. En snubbe nära Trump har bakgrund från Kuba, och såg till att stoppa oljan dit.

Iran handlar om att Israel hatar Iran, och trump har köpts av judiska intressen, och gör vad Israel vill.

Trump och hans pack vill ha ett USA imperium, där Venezuela, Kuba, och Grönland mfl står under USAs kontroll.

Det är förklaringen till dina frågor.
Citera
2026-03-02, 14:22
Medlem
Citat:

Jag tror ärligt talat att trump inte besitter den strategiska kapaciteten att tänka i de banorna. Det finns säkert några hejdukar i hans närhet som har större förmåga till sådan tankeverksamhet, men dessa tar han inte råd av. Han är totalt styrd av infall och dagsformen i sitt grunda känsloliv. Han kanske får ett och annat någotsånär vettigt råd av sina medlöpare, men han väljer att skita i dessa, och kör politiken på volley och fri hand. Han är som ett barn, i morgon är en ny dag, med nya tokigheter att hitta på.
Citera
2026-03-02, 14:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GigoloEremitus
Jag tror ärligt talat att trump inte besitter den strategiska kapaciteten att tänka i de banorna. Det finns säkert några hejdukar i hans närhet som har större förmåga till sådan tankeverksamhet, men dessa tar han inte råd av. Han är totalt styrd av infall och dagsformen i sitt grunda känsloliv. Han kanske får ett och annat någotsånär vettigt råd av sina medlöpare, men han väljer att skita i dessa, och kör politiken på volley och fri hand. Han är som ett barn, i morgon är en ny dag, med nya tokigheter att hitta på.
Ja jag tänker i de banorna med. Det var därför jag skrev /USA eftersom Trump trots allt inte har någon militär bakgrund.

Mearsheimer, Sachs et al är väldigt övertygade om att det är mer CIA/MIC som står för det här och Trump är undergiven dem.
Citera
2026-03-02, 14:52
Medlem
nerdnerds avatar
Va? En orangutang som kan tänka i flera steg? Det vill jag nog se starkare bevis för innan jag tror på.

Nu har iaf oljepriset redan gått upp pga detta, till stor glädje för ffa Putin med hans kostsamma krig. Var det DET som var meningen med detta?

https://oilprice.com/oil-price-charts/#Brent-Crude
Citera
2026-03-02, 15:20
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Va? En orangutang som kan tänka i flera steg? Det vill jag nog se starkare bevis för innan jag tror på.

Nu har iaf oljepriset redan gått upp pga detta, till stor glädje för ffa Putin med hans kostsamma krig. Var det DET som var meningen med detta?

https://oilprice.com/oil-price-charts/#Brent-Crude
Man behöver inga fiender när man har vänner som Trump...
Citera
2026-03-02, 16:59
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Venezuela försåg Kuba med olja. En snubbe nära Trump har bakgrund från Kuba, och såg till att stoppa oljan dit.

Iran handlar om att Israel hatar Iran, och trump har köpts av judiska intressen, och gör vad Israel vill.

Trump och hans pack vill ha ett USA imperium, där Venezuela, Kuba, och Grönland mfl står under USAs kontroll.

Det är förklaringen till dina frågor.
fettade: är det Rubio du snackar om?
Citera
2026-03-02, 18:40
Medlem
Citat:
fettade: är det Rubio du snackar om?

Ja Marco Rubio tror jag han heter. Han har visst inflytande över Trump, och har sått idén om att befria Kuba, och ersätta kommunisterna där med någon pro Trump.
Citera
2026-03-02, 18:58
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Ja Marco Rubio tror jag han heter. Han har visst inflytande över Trump, och har sått idén om att befria Kuba, och ersätta kommunisterna där med någon pro Trump.
Ja det kan nog stämma. Han har haft i intresse hela sitt liv att typ göra Kuba amerikanskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in