2026-03-02, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itharz
Har inget lån, skrev förtydligande i annat inlägg jag går numera plus som ökar varje år pga en ändring jag gjort
Då får du väl gå in på dina gamla deklarationer och jämföra. Om det inte är lån så är det något avdrag. Eller helt enkelt att mer skatt dragits på din lön.

Lägre skatt får man även om man går ur kyrkan, och/eller om man flyttar till en kommun med lägre skatt.

Just kyrkoskatten kan motsvara ungefär 5k/år.
Citera
2026-03-02, 19:55
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jdags
Det är exakt vad både jag o tjejen gör.
Sen mer över att investera direkt varje månad istället.

Låter ju betydligt mer vettigt.
När jag ändå har dig på tråden, är det via arbetsgivare eller måste man gå genom Skatteverket?
Citera
2026-03-02, 19:57
Medlem
wicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Då får du väl gå in på dina gamla deklarationer och jämföra. Om det inte är lån så är det något avdrag. Eller helt enkelt att mer skatt dragits på din lön.

Lägre skatt får man även om man går ur kyrkan, och/eller om man flyttar till en kommun med lägre skatt.

Just kyrkoskatten kan motsvara ungefär 5k/år.

Vart finns det information om att man skulle få lägre skatt bara för man inte är en efterbliven kristen?
Citera
2026-03-02, 20:05
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wick
Vart finns det information om att man skulle få lägre skatt bara för man inte är en efterbliven kristen?

Haha.
Var snälla mot varann
Citera
2026-03-02, 20:39
Medlem
Kan man på något sätt få utbetalt nu i april utan ändringar, sen efter det lägga till reseavdraget?

Alltså man delar upp skattepengarna i april och juni.
Citera
2026-03-02, 20:49
Medlem
prisa gud, här kommer skatteåterbäringen! jag fick 1k förra året så jag får nog likadant i år, har inte fått besked än
Citera
2026-03-02, 20:52
Medlem
downloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
Kan man på något sätt få utbetalt nu i april utan ändringar, sen efter det lägga till reseavdraget?

Alltså man delar upp skattepengarna i april och juni.

Du kan utan probelm redigera din skatt 5 år bakåt.
Gjorde detta när jag i efterhand fick koll på aktier och att ersättningen för kontaktperson hade en skattefri del, vilket du själv måste uppge.

Kort svar: det går alldeles utmärkt.
Citera
2026-03-02, 21:02
Medlem
Freeze89s avatar
Någon här som fått besked idag?
Citera
2026-03-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freeze89
Någon här som fått besked idag?

Ja! Frugan fick vid 10
Citera
2026-03-02, 21:24
Medlem
Ni som är otåliga kan ju räkna ut eran skatteåterbäring själva vilket inte är svårt om man inte har diverse avdrag att göra.

Såg att jag själv skulle få runt 461kr exklusive lite ränteavdrag så ska bli kul och se om man räknade rätt

Har dock satt in 9000kr av egna pengar till Skatteverket så kommer givetvis få dessa också.
Citera
2026-03-02, 21:46
Medlem
skogsburkans avatar
Den preliminära är det slutliga om man inte gör avdrag? Gör inga i år.
Citera
2026-03-02, 22:04
Medlem
Mandingos avatar
Gött! 11lax tillbaka... varsågod för lånet, skatteverket, blir att köpa whisky och kanske en londontripp...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in