2026-03-02, 16:46
Medlem
Jag tror att det krävs antingen en väldigt stark indoktrinering eller en psykos för att verkligen tro på Gud. Då det inte går att komma ifrån att bevisen för Guds existens är mycket svaga.

Nästan alla som säger sig tro på Gud snarare vill att Gud ska finnas än faktiskt tror att han gör det. De har bestämt sig för att Gud finns snarare än att de övertygats om att han finns.

Vilket också framstår rätt tydligt när folk i vardagen inte lever som att det finns en gud, eller inte sätter sin förhoppning till denne i svåra situationer. ”Tron” finns bara där när det är bekvämt och ingenting behöver bevisas.
Citera
2026-03-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om du tycker människor ska läsa så kan du ju inte vara emot bibeln, världens mest spridda bok och lyckospridare. Om du är för bibeln så kan du inte vara emot kristendomen (protestantismen), som ju är så mild och icke-auktoritär att det räcker att läsa bibeln och hålla med om bibelns "du ska inte döda" så är du välkommen in i himmelriket. Du behöver inte göra någonting annat.
Har du läst Bibeln? Där Gud dränker en hel värld? Eller dödar alla förstfödda? Eller skickar alla människor som inte tro på honom (oavsett om man blivit född i en annan religion) till helvetet.

Verkligen en mild och kärleksfull bok.
Citera
2026-03-02, 16:54
Medlem
BusigaMusens avatar
Självklart, det finns många helt normala högskoleutbildade personer som tror på Gud.
Citera
2026-03-02, 17:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
En otäck sak med alla som inte tror är att de inte heller är uppmärksamma på vår världs furste, Satan, utan är blindbockar för illasinnade demoner. När de inte vänder sig till den goda makten är de utan skydd mot den onda makten.
Citera
2026-03-02, 17:16
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Har du läst Bibeln? Där Gud dränker en hel värld? Eller dödar alla förstfödda? Eller skickar alla människor som inte tro på honom (oavsett om man blivit född i en annan religion) till helvetet.

Verkligen en mild och kärleksfull bok.
Protestantismen är mild, den svenska kyrkan är mild, Gamla testamentet som de alla läser är ibland o-milt. Ändå intressant att de kristna verkar mildare och mindre fördömande än du som inte läser bibeln? Kanske för att det står i bibeln att du ska Älska din nästa såsom dig själv? Det står däremot inte alls att vi ska döda alla förstfödda.
Senast redigerad av Paris24 2026-03-02 kl. 17:18.
Citera
2026-03-02, 17:16
Medlem
Zoologens avatar
Jag tänker som så att Jesus var en historiskt bevisad person och att han blev korsfäst som det står i Nya Testamentet. Att han var en god människa men samtidigt Guds son.
Citera
2026-03-02, 17:34
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.

Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.

Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???

Vad är det här för fråga egentligen? Helt ärligt?
Det finns MASSOR AV församlingar, gudstroende evangelister, Pastorer och medlemmar i världen som tror på Gud, ett lov efter döden, änglar, himmel och helvete. Vakna till för fan.

TS har levt under en sten bra länge.
Citera
2026-03-02, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Hur ska man svara dig, undrar jag?
Du verkar inte jättesmart med din frågeställning. För det kan väl inte ha undgått dig att övervägande delen av mänskligheten har ett gudsbegrepp, har en gudstro.
Och då funderar jag på vad är du för sort. Så man kan svara dig, så du begriper? Om du ens vill förstå?
Vill du försöka förstå det finns något mer än denna kroppsliga tillvaron? Eller sätter du dig på tvären och vägrar ta in något 'större'?
Du kanske är en sådan som säger: Det finns inget annat liv i universum än vi.. Är du sådan, så tror jag att jag ger upp om att kunna svara dig.
Men om du tror det finns mer liv 'därute', - Då har jag hopp. Då har du i alla fall inte satt dig på tvären. Utan lyssnar lite.
Din frågeställning har dock en lite oroande vinkel. Som om du vet. VAD vet du? Kanske inte så mycket?
Men du bryr dig i alla fall om denna fråga.. Ganska intressant ändå, att du är intresserad..?

Jag är mycket äldre än du - förmodligen äldst i denna tråden(?). Länge kunde jag heller inte svara på denna fråga. Men jag frågade andra ibland. Mest för jag var nyfiken. Det är ju ändå en central fråga. Och jag är rationell.

Idag tänker jag så här: DNA-molekylen är vår form av liv. Den är i särklass gigatiskt stor - jämfört med alla andra molekyler. Så stor och komplex. Jag tror den kom utifrån universum. Och inte visste jag att denna teori redan fanns. Beskriven av de gamla grekerna. Jag blev imponerad att de kunde räkna ut så här stora saker, utan att känna till DNA!
Och jag tror det finns en osynlig värld.
Och så tror jag alla dessa förnuftiga och högintelligenta människor som funnits och som sagt det finns en stor ande. En Allfader. En Gud. I massor av kulturer finns den föreställningen. Dessa människor var inte dumma, mycket klokare än vi. Och som med sitt förstånd kunnat se /inse saker som vi bara anar.

Jag ser möjligheten att vara rationell och förstå lite större saker än de vi kan se och ta på och mäta..
Det är filosofi och vetenskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Jag tror att det krävs antingen en väldigt stark indoktrinering eller en psykos för att verkligen tro på Gud. Då det inte går att komma ifrån att bevisen för Guds existens är mycket svaga.

Nästan alla som säger sig tro på Gud snarare vill att Gud ska finnas än faktiskt tror att han gör det. De har bestämt sig för att Gud finns snarare än att de övertygats om att han finns.

Vilket också framstår rätt tydligt när folk i vardagen inte lever som att det finns en gud, eller inte sätter sin förhoppning till denne i svåra situationer. ”Tron” finns bara där när det är bekvämt och ingenting behöver bevisas.

Som jag skrev tidigare: Jag tror det finns en möjlighet att också vara rationell i denna fråga.
Citera
2026-03-02, 17:43
Medlem
Citat:
Folk som är normalbegåvade, vid sina sinnes fulla bruk, har gått i skolan. Finns det verkligen någon sådan individ som på riktigt tror att gud existerar?? Muslimer, judar, kristna, hinduister.

Nu menar jag inte vad man påstår sig tro eller hur man vill att det ska vara, utan vad man privat och ofiltrerat verkligen tror när det kommer till kritan.

Finns det verkligen någon som på riktigt tror på gud, ett liv efter döden, änglar???

Aldrig gillat människor som tror sig vara smartare pga att dem ej tror på Gud.

Du är inte smartare pga att du inte tror på Gud. Kan du förklara människans kroppsbyggnad utan en gud?
Citera
2026-03-02, 17:59
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:

Analfabeter, retards och folk med svår dödsskräck VILL tro på en gud och ett liv efter detta.
Citera
2026-03-02, 18:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Jag förstår att det blev jobbigt när personen med högst IQ i världen säger att Gud finns.
Speciellt när hela ditt argument bygger på vetenskap och intelligens.

Är det den där lite smått efterblivna tjommen du talar om? Hur vet du ens vad för IQ han har och kan uttala dig som du gör?
Citera
2026-03-02, 18:02
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Ateister kommer aldrig kunna bevisa att Gud inte finns.
Det är aldrig en skyldighet för den som inte tror att bevisa något överhuvudtaget. Alla krav på bevis ligger hos dem som kommer med otroliga och ovetenskapliga påståenden. Så! Fram med hållbara bevis för guds existens!
Eller håll för evigt tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in