2026-03-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är inte det vi diskuterar.

Det åär precis det vi diskuterar. dvs om "europerna" ska röra snittet från top 20% rikaste , friaste, fetaste, vakraste, friska etc osv, eller om vi ska närma oss "bara" de 21% rikaste på jorklotet......
Citera
2026-03-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Har dålig koll på detta.

Det jag vet är att Iran hade kapacitet att tillverka missiler med räckvidd till Berlin ungefär. De lovade att bara göra missiler med mindre potent räckvidd.

... Så lika bra att tyskar, fransoser och britter seglar ned redan nu.

Iran meddelade formellt att alla länder som ”upplåter sitt territorium eller luftrum” åt USA för attacker mot Iran ses som legitima militära mål. Så ja ,vi kan ju förvänta oss att de händer tänker jag.!?
Citera
2026-03-02, 15:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
På vilket sätt är det ett vackert land? Är ju mest bara sand och öken överallt
Absolut inte. Persien är inte arabland.
Citera
2026-03-02, 15:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Iran meddelade formellt att alla länder som ”upplåter sitt territorium eller luftrum” åt USA för attacker mot Iran ses som legitima militära mål. Så ja ,vi kan ju förvänta oss att de händer tänker jag.!?
Vi får se hur det går. Vi har rätt fina robotsköldar här.
Citera
Medlem
Killen förberedde för krig i 20 år och dog första dagen
Citera
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Någon som funderat på hur NATO kommer ställa sig mot eventuell attack mot USA baser i Europa!?

Om Iran skjuter mot Europa… NATO:s stadgar (Artikel 5) säger att man ska försvara varandra vid ett "väpnat angrepp".
Men..Om USA anses ha startat ett olagligt anfallskrig (vilket många kritiker i FN hävdar just nu), kan vissa NATO-länder dra sig för att hjälpa till!?. De kan ju argumentera att USA har satt sig själva i den här situationen och att Europa inte ska dras in i ett krig som USA startade utan stöd i internationell rätt.?

Satt å kolla på Irans missil kapacitet å viss kan ju nå så långt som till Polen..

Teoretiskt skulle artikel 5 kunna aktiveras. Men det skulle kanske inte behövas. Många länder i Europa samarbetar med USA i detta krig även om det inte syns. Iran, kärnvapen eller inte, ägnar sig åt hyss som skadar europeiska länder och att regimen där blir vingklippt har man väl i grunden inget emot.

Skulle Iran skicka missiler mot en USA-bas i ett europeiskt land skulle många länder börja delta mer aktivt i konflikten utan att de sker under Nato-paraply.
Nu är det inte troligt, mer sannolikt är terrordåd, underblåsande av anti-israeliska strömningar och andra påverkanskampanjer.
Citera
2026-03-02, 15:53
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Det jag stör mig mest på är den enorma dubbelmoralen: att USA anser sig ha någon slags laglig rätt att diktera vilka länder som får ha kärnvapen och vilka som inte får det...

Tänk om rollerna var ombytta? Om Kina plötsligt gick ut och deklarerade att USA inte längre får inneha kärnvapen det är hot mot Kina och världen , och därför bestämde sig för att bomba sönder deras kärnvapenprogram och likvidera presidenten. Världen hade kallat det för ett olagligt anfallskrig, men när USA gör det mot Iran kallas det för ”försvar”..
Självklart stör det diktatur-vurmare som dig.

Kärnvapen är skit men dom finns.

USA är verkligen inte perfekta men alternativen är oändligt mycket värre, fattar ju fiskmås, men inte du och dina gelikar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi får se hur det går. Vi har rätt fina robotsköldar här.

Var inte så säker på det.. många har ju tagit sig igenom Israels försvar.
Citera
Avstängd
Gammal kanske? fryser oftare , kanske dålig blodcirkulation you name it....

men jag har varit i Israel både när det är skitvarmt och minus grader...
Sä inget konstigt

Samma i Egypten som också kan vara svinkallt om nätterna

Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det står att han är i Tel Aviv (16°C) och hans kollega har bara en tunn vit skjorta på sig.
Det är något skumt med att Bibi sitter med täckjacka på sig i bunkern.
Har han skottsäker väst under täckjackan i bunkern eller bara en flaska vodka?

Fotot ser "staged" ut, en sitter med vit skjorta, en med kostym och slips, en med täckjacka och en med militäruniform.
Helt klart konstigt att Bibi sitter med en svart täckjacka på sig, kanske han bara vill signalera att han är en kallblodig reptil?

Vad är det för blågula klumpar som de blurrat och varför har de blurrat lite random på baksidan av en skärm och på en penna?

Här är bilden på cirkusartisterna:
https://x.com/IsraeliPM/status/2028168814408450235
Citera
2026-03-02, 15:54
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Det jag stör mig mest på är den enorma dubbelmoralen: att USA anser sig ha någon slags laglig rätt att diktera vilka länder som får ha kärnvapen och vilka som inte får det...

Tänk om rollerna var ombytta? Om Kina plötsligt gick ut och deklarerade att USA inte längre får inneha kärnvapen det är hot mot Kina och världen , och därför bestämde sig för att bomba sönder deras kärnvapenprogram och likvidera presidenten. Världen hade kallat det för ett olagligt anfallskrig, men när USA gör det mot Iran kallas det för ”försvar”..
Diktaturer som ständigt hotar andra länder typ Iran, Nordkorea, Ryssland borde inte få ha kärnvapen.
Citera
2026-03-02, 15:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Tja. Dom försökte riktigt bra.
Läste att Iran kan skicka 800 raketer på en timme och har ca 200.000 raketer.
Och var är din källa till detta?

Länk tack. Annars är det enbart trams.
Citera
2026-03-02, 15:55
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
1000 år? Jo jag tackar jag. Undrar vem som är naiv…

Irans utrikesminister säger 6000år, så, ja, jag var nog lite naiv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in