2026-03-02, 15:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Jag kan inget om militär strategi men visst är det omöjligt att bomba bort en regim? Måste väl till en markinvasion likt det som skedde i Irak när man störtade Saddam Hussein.
Blir maktvaacum om man bara tar bort en regim utan att själv gå in och ta över styret.

Maktvaacum ger kaos. Kanske är enda vägen i Irans fall. Synd på ett så vackert land, men har personligen svårt att se en alternativ tillräckligt effektiv utveckling.

Man kan spä på kaoset genom atr efter veckor av bombningar öppna gränserna in i landet och låta terrorgrupper gå in.
Citera
2026-03-02, 15:47
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Men skitsnack.

Blir så trött på idioter som påstår att Sverige styrs av Israel. Och hur fan skulle Israel kunna offra oss för att uppnå sina mål?
I brist på en bättre poetisk ansats kan jag torrt säga att det garanterat står något om detta i Epstein-dokumenten. Att döma av de ynka 2% av filerna som hittills släppts, finns det starka skäl att tro att resten innehåller allt. Precis allt. Även om detta.
Citera
2026-03-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hegseth på sin presskonferens för en stund sen: "Iran was aiming for a conventional shield to their nuclear ambitions. They had a conventional gun to our head." (citerat efter BBC:s livestream)

Han menar alltså att Iran under Obama-åren utgjorde ett dödligt och fullskaligt existentiellt hot mot USA:s säkerhet, enbart via konventionella vapen, och att det var detta hot som bidrog till att Obama acccepterade det av Trump så hatade nuclear-deal-avtalet. Men vad fan är detta för struntsnack?

Det jag stör mig mest på är den enorma dubbelmoralen: att USA anser sig ha någon slags laglig rätt att diktera vilka länder som får ha kärnvapen och vilka som inte får det...

Tänk om rollerna var ombytta? Om Kina plötsligt gick ut och deklarerade att USA inte längre får inneha kärnvapen det är hot mot Kina och världen , och därför bestämde sig för att bomba sönder deras kärnvapenprogram och likvidera presidenten. Världen hade kallat det för ett olagligt anfallskrig, men när USA gör det mot Iran kallas det för ”försvar”..
Citera
2026-03-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommel
Ja de kan ju alltid försöka.

USAs stridskraft och kapacitet är världsledande medan Iran hamnar på plats 19. Ovanpå det finns kompisen Israel med sin kapacitet.

Skulle sedan Iran fortsätta attackera andra länder i Mellanösterna där det finns am. abser kommer dessa länder att besvara attackerna. Finns liksom en gräns.

Tja. Dom försökte riktigt bra.
Läste att Iran kan skicka 800 raketer på en timme och har ca 200.000 raketer.
Citera
2026-03-02, 15:49
Avstängd
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Varför ska vi köpa dessa siffror rakt av?
"Dropped bombs"
Inte ett enda stridsflygplan har flugit in i Iranskt luftrum.
Vill se källor på att så skett om jag har fel.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unlucky-Monkey
Fortfarande vilka är vi?
Vilket mediehus jobbar du för?
Vilken kibbutz arbetade du på?
"Vi"= Västvärlden
Jobbar inte på mediehus
Har aldrig varit i Israel

Fler frågor?
Citera
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Blir maktvaacum om man bara tar bort en regim utan att själv gå in och ta över styret.

Maktvaacum ger kaos. Kanske är enda vägen i Irans fall. Synd på ett så vackert land, men har personligen svårt att se en alternativ tillräckligt effektiv utveckling.

Man kan spä på kaoset genom atr efter veckor av bombningar öppna gränserna in i landet och låta terrorgrupper gå in.

På vilket sätt är det ett vackert land? Är ju mest bara sand och öken överallt
Citera
2026-03-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är inte det vi diskuterar.

Det åär precis det vi diskuterar. dvs om "europerna" ska röra snittet från top 20% rikaste , friaste, fetaste, vakraste, friska etc osv, eller om vi ska närma oss "bara" de 21% rikaste på jorklotet......
Citera
2026-03-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Har dålig koll på detta.

Det jag vet är att Iran hade kapacitet att tillverka missiler med räckvidd till Berlin ungefär. De lovade att bara göra missiler med mindre potent räckvidd.

... Så lika bra att tyskar, fransoser och britter seglar ned redan nu.

Iran meddelade formellt att alla länder som ”upplåter sitt territorium eller luftrum” åt USA för attacker mot Iran ses som legitima militära mål. Så ja ,vi kan ju förvänta oss att de händer tänker jag.!?
Citera
2026-03-02, 15:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
På vilket sätt är det ett vackert land? Är ju mest bara sand och öken överallt
Absolut inte. Persien är inte arabland.
Citera
2026-03-02, 15:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Iran meddelade formellt att alla länder som ”upplåter sitt territorium eller luftrum” åt USA för attacker mot Iran ses som legitima militära mål. Så ja ,vi kan ju förvänta oss att de händer tänker jag.!?
Vi får se hur det går. Vi har rätt fina robotsköldar här.
Citera
2026-03-02, 15:52
Medlem
Killen förberedde för krig i 20 år och dog första dagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här