Citat:
Ursprungligen postat av
Krakatoa
Man får ha åsikter om vad man vill och framföra dem men när man ljuger om andra och gör sig oanträffbar för att stå till svars, vad tror du händer då?
Vad som händer då? Ingenting? Man kan inte tvinga någon till att "stå till svars". Då räcker det väl att man påtalar att personen som ljuger gör sig oanträffbar och vägrar erkänna att den ljugit? Då är det ju fine sen, då har man bemött personen, och dessutom "hängt ut" personen som någon som gör sig oanträffbar. Måste man göra mer därefter, menar du? Där skulle ju jag vara nöjd, släppa det och gå vidare i livet. Inte skulle jag börja söka upp personen, det är ju bara att släppa. Anser man att lögnerna är så grova och att de skadar en själv mycket så kan man anmäla för förtal, och that's it. Sedan låter man det bara vara. Är man normal så vill man ju
dra sig ur konflikter och att anmäla för förtal är en tilltalande
exit. Inte
fortsätter man elda på och eskalerar konflikten genom att gå runt i personens hemort och intervjua folk? Då är man ju enbart ute efter att fortsätta bråka, då är man på gränsen till att vara en manisk stalker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krakatoa
Ponera att någon börjar göra videos om dig där denne påstår att du är bankrånare och kvinnomisshandlare. Du kan inte nå personen via mail, hen svarar inte på telefonsamtal och du är blockad från att försvara dig i kommentarsfältet till videon. Vad återstår?
Det är väl bara att bemöta genom att själv gå ut med sanningen och säga att personen ljuger, och om man orkar dra det till polisen så kan man dessutom anmäla för förtal? Och därefter släpper man det och går och gör något vettigt istället - som att umgås med vänner, titta på en Netflix-film eller så. Inte skulle jag på olika sinnessjuka sätt börja "hämnas" mot personen.
Skulle lögnerna mot förmoden få några personliga konsekvenser, att nån helt plötsligt ringer eller annat som tror det är sant så meddelar man bara sanningen: att det inte är sant och att personen ljög.