2026-03-02, 10:53
Medlem
Fieldxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja, hela den här grejen känns otroligt märklig. De enda jag har sett som faktiskt firar är små grupper av exiliranier utomlands -man hade ju förväntat sig att se tusentals i hela världen med människor ute på gatorna i Iran... samma med Venzuela! Det är väldigt mystiskt att man pratar om att folket vill bli befriat och hurrar över ledarens död, när det i verkligheten ser ut som tvärt om.

En klar majoritet av iranier vill störta regimen, det visar alla oberoende opinionsundersökningar. Man kan ju stötta attackerna utan att ge sig ut och skrika. Det är framförallt vänstern och palestinier som gillar att dansa runt med trummor på stan och störa ordningen.
Citera
2026-03-02, 10:53
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Libanon, är det inte iranierna de ska befria?
Hizbollah är Irans tentacle
Citera
2026-03-02, 10:54
Medlem
Imponerande med tanke på att man inte tidigare haft samma behov som tex Israel när det kommer till att försvara sig. Visst att man har hjälp men det brukar Israel ha med.

Hur tror ni Sverige hade stått sig mot ett liknande anfall? Tur iaf att vi börjat släppa idén kring försvaret som ett särintresse..

Citat:
UAE just stopped the biggest modern
aerial attack ever 708 Iranian projectiles
in 48 hrs !

• 541 drones
• 165 ballistic missiles
• 2 cruise missiles

https://t.me/beholdisraelchannel/70292
Citera
Avstängd
Gumman 🥺 en lista

Senior Head of intelligence officer in Iran killed.
Among them is Seyed Yahya Hamidi, Iran’s deputy intelligence minister for Israel affairs, who the IDF says directed terror attacks against Jews, the West, and “regime opponents in Iran and abroad.”

"In addition, the military says the strikes killed Jalal Pour Hossein, head of the espionage department in the Iranian Intelligence Ministry, along with “several other senior officials involved in advancing terrorist activities worldwide and in suppressing the Iranian people.” "

🥺duger listan gumman?

Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Detta med att gräva tunnlar tvivlar åtminstone inte jag på att Iran har bemästrat. Det är inte direkt SciEnCe FIcTioN eller har jag missförstått det med?
Iran’s Fars News Agency released a new propaganda video showing a massive underground drone arsenal.

https://x.com/cwebbonline/status/2028324890122850358
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Det verkar som om internationella och amerikanska experter dömer ut Trumps planer för Iran som rena fantasier. Det framförs att det inte räcker med några veckors flyg- och raketbombningar, för en riktig förändring behöver USA gå in på marken och ha omfattande närvaro i flera år. Trumps anfall bedöms redan nu som ett stort och dyrt amerikanskt fiasko trots att delar av Irans ledning dödats.

- Att USA:s attacker mot Iran ska leda till att det iranska folket reser sig och störtar regimen är osannolikt. Det säger flera statsvetare och Iranexperter till Politico.

- Historiskt har enbart luftanfall aldrig banat väg för ett regimskifte. Dessutom har Iran en vana att krossa allt motstånd.

– För att rädda pro-demokratiska demonstranter måste du vara där. Du måste ha trupper på marken, säger statsvetaren Robert Pape, som har forskat kring regimskiften.

- Sanam Vakil, chef för tankesmedjan Chatham Houses Mellanösternprogram, tror att iranierna i nuläget snarare fokuserar på att smälta situationen och ladda om. – De kommer att fokusera på sin egen överlevnad.

- New York Magazine är inte imponerad över Trumps otydliga planer för regimskiftet, som man beskriver som rena fantasier. ”Magiskt tänkande kommer inte hjälpa iranierna att störta sin regering”

- Kommer Trump att misslyckas igen? Why Trump’s war on Iran will fail - Middle East Monitor

Det är det här jag menar. Jag ser ingen röd tråd eller strategi bakom och några veckor kommer naturligtvis inte räcka för vad det nu är man önskar uträtta i Iran. Störta fundamentalister ligger i allas intresse men som vi sett byter de bara ut ledarskiktet och gör det temporärt innan man utser en ny ayatollah.

Trump la mycket på iraniernas axlar men hur skall det gå till väga utan beväpning? Förutsatt man inte redan har förberett med infiltration och tar ut nyckelstationer på plats via egna agenter och säkerhetspersonal.
Citera
2026-03-02, 10:55
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldx
Ja, det är svårt att förstå logiken i att de attackerar sina muslimska bröder i regionen. Om de hoppats på någon typ av medlande roll från dem är det nog kört.
Tja, dom är inte bröder?
Iran är väl allmänt avskytt i regionen, står mest för stöd till terrorgrupper.
Få kommer att sakna den efterblivna regimen.
Citera
2026-03-02, 10:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Det verkar som om internationella och amerikanska experter dömer ut Trumps planer för Iran som rena fantasier. Det framförs att det inte räcker med några veckors flyg- och raketbombningar, för en riktig förändring behöver USA gå in på marken och ha omfattande närvaro i flera år. Trumps anfall bedöms redan nu som ett stort och dyrt amerikanskt fiasko trots att delar av Irans ledning dödats.

- Att USA:s attacker mot Iran ska leda till att det iranska folket reser sig och störtar regimen är osannolikt. Det säger flera statsvetare och Iranexperter till Politico.

- Historiskt har enbart luftanfall aldrig banat väg för ett regimskifte. Dessutom har Iran en vana att krossa allt motstånd.

– För att rädda pro-demokratiska demonstranter måste du vara där. Du måste ha trupper på marken, säger statsvetaren Robert Pape, som har forskat kring regimskiften.

- Sanam Vakil, chef för tankesmedjan Chatham Houses Mellanösternprogram, tror att iranierna i nuläget snarare fokuserar på att smälta situationen och ladda om. – De kommer att fokusera på sin egen överlevnad.

- New York Magazine är inte imponerad över Trumps otydliga planer för regimskiftet, som man beskriver som rena fantasier. ”Magiskt tänkande kommer inte hjälpa iranierna att störta sin regering”

- Kommer Trump att misslyckas igen? Why Trump’s war on Iran will fail - Middle East Monitor

Trump, precis som många här i tråden, gillar snabba spektakulära operationer där man kan slå på stort att den och den ledaren eller generalen har sprängts.

Sen kommer verkligheten och precis som du är inne på krävs ett långvarigt engagemang som kräver oerhörda resurser för att få till varaktig fred och byggandet av en stabil demokrati.

Med tanke på Trump historik där han startar nya projekt varannan dag och lämnar gamla projekt oklara bakom sig har jag svårt att tänka mig att han är intresserad av att ta ansvar för det långvariga projekt som krävs.
Citera
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Hizbollah är Irans tentacle
Jovisst men de är bara 30000.
Iranierna är 90 miljoner.
Kan ha med det att göra kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virility99
Jag hoppas verkligen att Israel jämnas med marken
Det är ingen in närområdet som klarar det.
Och varför ska man jämna den enda staten som fungerar i området med marken?
Citera
2026-03-02, 10:58
Medlem
AIAdventurers avatar
När jag vaknade imorse och läste nyheterna från natten fick man lite känsla av att detta är 3:e världskriget. Frågade AI men enligt den var inte detta tredje världskriget. Det kräva mer än vad som är nu för att det ska klassas som ett världskrig.
Citera
2026-03-02, 10:59
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grunch
Vad kostar bensinen om en månad?
Om man litar på Polymarket verkar bedömningen landa på ungefär 90 dollar per fat. Innan attackerna var det på ungefär 65 dollar per fat. Så en fyrtioprocentig ökning, i runda slängar.

Om man litar på den bedömningen, vill säga. Helt säker finns det naturligtvis ingen som är.
Citera
2026-03-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Du tror att du vet allt och att alla andra enbart får sina åsikter från media, samma jävla patetiska argument har du kört med i hundratals inlägg, nu gnäller du på mig för att slippa undan attbesvara frågan om du har varit volontär i dom länder du låtsas bry dig om.

Och vilken djävla politiska ideologi delar jag med HAMAS menar du?

Så du kan låtsas bry dig men hur hjälper det dom som drabbats av krigen?
Jag är trött på er autister som upprepar samma tvångstanker i majoriteten av inläggen.
Sedan skrev jag Ukraina och inte Palestina, är du ordblind också, måste vara hemskt att både vara ordblind och autist samtidigt som du försöker vara ett världssamvete trots att du inte gör ett skit i verkligheten.
Yes! Nu fick jag dig dit jag ville: in i affekt! Härlig start på veckan

Alltså det är en väldigt speciell tillfällighet att de enda krigen du väljer att aktivt bry dig om är konflikterna som det skrivs om mest i medierna, Palestina och Ukraina. Jag själv är extremt aktiv i Ukrainatråden eftersom jag faktiskt bryr mig om Ukraina då det är vårt närområde och att Ryssland visat sig otillförlitliga vilket faktiskt kan påverka Sverige. Men om någon säger "det finns dödligare krig bland civila än Ukraina" säger jag inte emot eller blir butthurt utan då är det bara att acceptera att så är fallet. Du och dina polare däremot blir extremt butthurt när jag poängterar att ni bryr er oproportioneligt mycket om ett krig som är mindre dödligt än andra. Men visst, det om ni vill men sitt fan inte och utmåla er som moraliskt högfärdiga individer för det är ni knappast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in