2026-03-02, 09:55
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
De vill väl skapa kaos så att hela världen stannar.

Jag är hellre i slagsmål mot två personer än att ha en hel by-håla emot mig.
Fler emot minskar chanserna för en positiv utgång.
Men vad vet jag egentligen? Varken varit i slagsmål eller krig.
Verkar bara vara en märklig taktik, om det nu ens är en taktik. Kan lika väl vara panik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det gjorde dom med Gaza också men inte vann dom för det.. allt gick genom fredssamtal för att lösa konflikten.. bomberna hade bara ihjäl folk men löste inte problemet.

Jag tycker inte det går att jämföra dessa två saker dock.
Citera
Avstängd
Ja men de tänkte till på den tiden.

På den tiden så skickade Irak SCUD missiler mot Israel för om de deltog så skulle Gulfstaterna /arabiska koalitionen inte deltaga i anfallen med USA. Så Bush överrtalade Israel att inte deltaga och gav en massa patriots och luftvärn etc

Men det är en annan tid nu.

MBS har inga problem att ansluta sig i krig med Israel.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det verkar ytterst korkat av Iran att beskjuta i princip samtliga av sina grannländer just nu.
Men det är så det var under Irak kriget också kanske? Jag vet inte.
Sköt Irak hejvilt runtomkring sig på sina grannar?
Gjorde Kuwait det också?
Senast redigerad av David1982 2026-03-02 kl. 09:59.
Citera
2026-03-02, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Iran & Ryssland ska överhuvudtaget inte jämföras med Kina.

Våra politiker målar upp alla som sitter på nån form av kärnvapen utanför väst som stora hot. Men Iran & Ryssland kan med relativ enkelhet slås ned om man gick all in. Iran har överdrivit sin kärnvapenarsenal och Ryssland är inte SÅ starka som folk tror, dessutom bränner de massa av sitt krut i Ukraina.

Kina däremot. De kan va farliga på riktigt. De är rika, mörkar gärna på vad de sitter på i kärnvapenväg, är mer utstuderade, har en gigantisk befolkning och håller hela världen i ett punggrepp med sin handel. De är de sista man vill bråka med ur västerliga ögon.

Man stängde ner Kinas föesvar lika lätt som ryskt , både i iran och Venezuela. På vilket sätt är dom farliga om usa kan göra dom blinda på 5 min
Citera
2026-03-02, 09:58
Avstängd
Hamas såvitt jag vet gör inget nu?
De är slavar

Men Ayatollah är död, deras generaler döda

Så vad försöker du säga att Israel har problem 😅😅😅 gått knappt 48 timmar och över 3000 mål är utplånat...
Dina mullor är historia precis Hizbollah, Hamas,Houthis

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom klarade ju inte ens av Hamas eller Talibanerna..

Just nu ser jag heller inte att dom har någon kontroll över situationen.. det börjar spåra ur!
Citera
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Vad snackar du om? Laserkanoner? Hahahaha du "kan se" va? Du tror det är Star Wars detta eller?

Ett hangarfartyg i USA klass är i princip oförstörbart.

Laserkanoner kan däremot finnas på hangarfartyget!
Som sagt, vi får se vad som rullas ut. Jag påstår inte heller att jag har kännedom om alla projekt som Pentagon driver, eller det Kinas armélabb kan producera. Men ett naivt cp som du kanske vet bättre? Upplys oss gärna i så fall.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag är hellre i slagsmål mot två personer än att ha en hel by-håla emot mig.
Fler emot minskar chanserna för en positiv utgång.
Men vad vet jag egentligen? Varken varit i slagsmål eller krig.
Verkar bara vara en märklig taktik, om det nu ens är en taktik. Kan lika väl vara panik.
De bombar fiendens baser, åtminstone i huvudsak. Vidare vill de ganska uppenbart minska oljetillförseln till Europa och USA.
Citera
2026-03-02, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Jag tycker inte det går att jämföra dessa två saker dock.

Inte alls…. Men detta liknar med Irak. USA störtade Saddam Hussein på tre veckor.
Men man misslyckades med att skapa stabilitet. Istället uppstod ett maktvacuum som gav upphov till inbördeskrig och terrorgruppen IS..
Citera
2026-03-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Hamas såvitt jag vet gör inget nu?
De är slavar

Men Ayatollah är död, deras generaler döda

Så vad försöker du säga att Israel har problem 😅😅😅 gått knappt 48 timmar och över 3000 mål är utplånat...
Dina mullor är historia precis Hizbollah, Hamas,Houthis

Ingen vet ..det kan lika gärna vara i Iran nu och kriga under Irans flagg.
Citera
2026-03-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
England har givit amerikanska flyg landningstillstånd på några av sina baser. Det räcker mer än väl för Iran att dra slutsatsen att man är med i kriget.

Might is right. Finns ingen part som vill medge förluster och om man gör det så skriver man ned det kraftigt för att hålla moralen uppe. I synnerhet gör man det inte när det finns tveksam opinion i USA för det här kriget och vi har klipp på Trump som för bara tio år sedan just lovade att USA under honom inte skulle angripa fler.

Överlag är det här ett väldigt riskabelt, och märkligt, agerande från honom då han inte krattat manegen (hos de egna supportrarna) tillräckligt i min mening för det här kriget.

Håller med men det här kriget har förberetts i 30 års tid så inte förvånad.

Jag håller med dig i alla punkter. Jag såg en samling uttalanden från Trump där han mer eller mindre fördömde ett krig med Iran. Detta var ju Trumps åsikt under många år. Undrar... vad som förändrat denna inställning plötsligt? Ett blivande StorIsrael kanske? Men att attackera Iran på detta sätt var ju fördömt av många "experter".
Kanske är planen att störa oljetillförseln till Bricsländerna? Driva upp oljepriser där USA kan öka sin export?
Att det endast skulle handla om eventuell kärnvapentillverkning verkar långsökt.
Citera
2026-03-02, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Som sagt, vi får se vad som rullas ut. Jag påstår inte heller att jag har kännedom om alla projekt som Pentagon driver, eller det Kinas armélabb kan producera. Men ett naivt cp som du kanske vet bättre? Upplys oss gärna i så fall.

Är det så du diskuterar? Genom att kalla folk för CP och liknande? Finns inget mer o säga dig iaf.

Men visst fortsätt du och titta på dina häftiga YouTube "dokumentärer" om Kinas och USAs hemliga vapen om du tycker det verkar bra...
Citera
2026-03-02, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Tveksamt om det stämmer med tanke på att detta kom nyss:

Men jag har förstått att du är rätt lik pöbeln som sprider desinformation om iranska framgångar.
https://www.jpost.com/middle-east/article-888455

Det är bekräftat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in