Citat:
Ursprungligen postat av
lumen99
Hizbollahs svar är inte ”fyrverkerier” det är en del av en strategisk balanspolitik som vuxit fram i hela regionen. Israel har i åratal attackerat mål i Syrien och Libanon utan större motreaktioner men nu börjar de få svar på tal.
Poängen är inte att vinna mark utan att visa att Iran och dess allierade inte längre tänker acceptera att Tel Aviv får ödelägga grannländer när det passar. Den tiden är förbi.
Att kalla det här för ”Allah Akbar-spring” är bara västerländsk arrogans. Hizbollah är inte ett gäng miliser i sandaler; de har en organiserad försvarsmakt, avancerad underrättelsekapacitet och en strategi som fått Israel att leva med ständig militär beredskap i snart två decennier.
Israel har varit utsatt för angrepp, terrorattacker och hot så länge jag kan minnas och jag har en del år på nacken. Jag bryr mig inte så mycket om vad som händer därnere då jag för länge sedan konstaterat att det tycks omöjligt att leva i fred i området. Det har flytit blod där i 2000 år och det ser ut som det kommer göra det inom överskådlig framtid också. Det är ingenting jag kan påverka. Verkar ligga i generna på MÖ-folk att alltid bråka.
Israel har, fullt förståeligt, försökt skydda sig och förebygga angrepp på olika sätt, alla sätt har inte varit så vackra men nu är det som det är.
Vad jag något spydigt försökte beskriva är att någon Hizbollah-gruppering ville spänna musklerna och visa genom en ganska harmlös attack att de fortfarande finns kvar på spelbrädet.
Resultatet: Ingenting, förutom att Israel får en anledning att anfalla och döda personer som de misstänker kan ha något att göra med attacken. Det är egentligen oviktigt vem de har ihjäl, det är budskapet som är det väsentliga. Men som bonus kanske de fick med sig nån frontfigur, som snabbt kommer ersättas.
Och visst, Hizbollah är inga korgossar, de är en potent terrororganisation med kapacitet att orsaka stor skada. I det här fallet bedömde jag dock agerandet som ett spel för gallerierna. Man vill försöka visa att man fortfarande har lite tänder kvar.
Min uppfattning är dock att man inte uppnådde någonting, attacken var tandlös, svaret från Israel var det inte.