2026-03-01, 19:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Genom att intressera dig för Jesus får du troligen veta att djävulen finns, och därmed ett indirekt bevis för Gud.

Simon, Simon! Se, Satan har begärt att få eder i sitt våld, för att kunna sålla eder såsom vete; — Lukas 22:31
Satan är bara en liknelse. De syftar på ondskefulla krigsherrar som ville förslava folket. Detta styrks av många andra passager i Bibeln som på olika sätt beskriver dåtidens slaveri, inkl rekommendationer om grov misshandel.

Om ni kristna kan välja och blanda vad som är en liknelse, då kan jag också göra det.
Citera
2026-03-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
De bevingade orden: "han skall piskas med många slag" är en liknelse för vad exakt? Att han ska bli utskälld med många ord? Men för retorisk effekt skrev de "piska med många slag"? Det står på ett annat ställe i Bibeln att du får slå dina slavar om de inte dör inom några dagar. Det tolkar du som barmhärtighet?

Enligt bakelsernassmak så satt Gud upp dessa regler för att ”gradvis minska slaveriet”.
Gud säger uttryckligen att man får köpa, sälja, misshandla och testamentera andra människor som man äger som egendom/pengar och detta ska alltså tolkas som att Gud arbetar mot att avskaffa slaveriet. Hur den ekvationen går ihop tror jag aldrig vi får ett svar på.
Resonemanget blir om möjligt ännu konstigare när man begrundar vilka saker Gud satt upp förbud för. Att bära kläder av en blandning av ull och linne var tydligen viktigare att fördöma än slaveri.
Likaså att äta skaldjur. Strikt förbjudet enligt Gud.
Att arbeta på sabbaten ansåg Gud ska bestraffas med döden.
Har du en upprorisk son menar Gud att du kan döma honom till döden genom stening.

Hur man kan tro att detta är Guds ord är något jag aldrig kommer kunna förstå.
Senast redigerad av Solivagus 2026-03-01 kl. 19:47.
Citera
2026-03-01, 19:45
Avstängd
TwoThousands avatar
Det sataniska bestialiska ande väsen i omgivningen du kommer att fly i rädslan som alla människor.
Citera
2026-03-01, 21:46
Avstängd
TwoThousands avatar
Håll det till vad du tror för någonting för vill du veta om verkligheten får du bli större och starkare först!
Citera
2026-03-01, 23:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast Johannes säger att det sker redan på hans tid:

"Mina barn, detta är den sista tiden... nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss." (1 Joh 2:18,19 Bibel2000)

Man kan förstå att det skedde på den tiden t.ex. genom att kristna kastades till lejonen i Colosseum av romarna i början, men sedan när avfallet hade spritt sig, så blev romarna mer accepterande av kristna, för att till slut bli en statsreligion, där man bryter mot många av Jesu bud, t.ex. att "vända andra kinden till" och "älska dina fiender" genom att gå i krig och döda andra människor. Det var en av dom främsta orsakerna till att kristna förföljdes av romarna, det var för att dom vägrade att delta i romarrikets krigsmaskin.
Men när avfallna kristna började acceptera krig och började gå med på att bli romerska soldater, så blev dom mer accepterade, dom var inte längre så kontroversiella. Och man anpassade sin tro till en triad, så som romarna:

Den Kapitolinska triaden var namnet på de romerska gudarna Jupiter, Juno och Minerva när dessa dyrkades i en kollektiv enhet, triad eller treenighet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapitolinska_triaden

Dom utgick från kristendomen, men införde egna läror:

"Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron och lyssna till andar som bedrar och till demoners läror, spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete, folk som förbjuder äktenskap" (1 Tim 4:1-3 Bibel2000)

Du vet väl vilka är kända för att förbjuda äktenskap för sina präster?

Menar du att Katolska Kyrkan är grundad i kristna läror och följer bibeln? Fundera på vad som hände på 300-talet, tror du att Konstantin blev välsignad av bibelns Gud?

Bra att du tydliggör att det är ett mysterium, det är ologiskt och går inte att argumentera för logiskt.

Det är en dålig princip att låsa sig och inte ta in argument från andra och omvärdera sin tro, men du får självklart själv välja den väg som du vill vandra på.

Så det är inget problem med att t.ex. Katolska Kyrkan förföljde oliktänkande, dödade och torterade människor, dom var fortfarande kristna eftersom dom trodde på treenighetsläran? Och menar du att man kan vara kristen i England under 2:a världskriget och döda tyskar? Och vara en tysk kristen som dödar kristna i England? Har du sett att präster på båda sidor välsignade vapnen som dödade människor på andra sidan? Tror du att Jesus accepterar sådant? Vad var det Jesus sade:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. " (Matt 7:21 Bibel2000)"

Titta på den här videon där ryska präster välsignar vapen som dödar ukrainare:
https://m.youtube.com/shorts/ONdhc-OEPts

Jehovas vittnen existerade inte på Johannes tid, den rörelsen kom i slutet av 1800-talet. Däremot följer Jehovas vittnen dom första kristnas exempel, t.ex. att inte delta i militären och i krig. På grund av att man inte ville vara en del av t.ex. USA:s krigsmaskin, så förföljdes Jehovas vittnen i många länder i 1:a och 2:a världskriget, på liknande sätt som dom första kristna förföljdes av romarna på grund av vapenvägran.

Du har inte förstått hur det gick till. Dom första kristna var en liten grupp jämfört med samhällen i övrigt, från dessa avföll personer och bildade egna grupper/sekter, med egna läror som växte i omfattning. Och dom kallade sig för kristna fastän dom hade avfallit från sann kristendom, t.ex. Gnosticismen, Markionismen, Montanismen, Katolicismen, Ortodoxismen, Arianismen och senare Protestantismen.

Dom sanna kristna avföll helt och hållet, dom existerade inte längre. Inte förrän på 1500-talet började man närma sig dom sanna kristna lärorna igen, främst på grund av tryckerikonsten som gjorde att "lekmän" kunde börja läsa bibeln och jämföra med vad prästerna påstod, som hade försökt hindra vanligt folk att läsa bibeln genom t.ex. att behålla latinska biblar, som enbart präster blev lärda i.

Protestantismen var en upplysande rörelse som avslöjade många obibliska läror, man har fått bättre och bättre förståelse av bibeln. Men i princip alla dessa rörelser stannade av vid vissa bibliska frågor, medans Jehovas vittnen, som i början hette "bibelforskarna" hade som princip att ta reda på alla frågor i bibeln, att forska i bibeln för att förstå vad som är sann kristendom. Och en bra egenskap var att man ödmjukt ändrade sig när man förstod att man hade fel i olika frågor, t.ex. så använde man kors och firade Jul i början, men det förstod man var oförenligt med bibelns läror och därför ändrade man sig.
Oj vilken lång text. Att gå igenom avfall och betydelser i nya testamenten blir ett riktigt akademiskt uppdrag, förlåt men jag tror inte jag är kvalificerad, och jag får huvudvärk av bara tanken.

Ja, jag tror den katolska kyrkan är grundad i kristna läror, många mirakel händer i katolska kontexter så det måste betyda någonting. Gud skulle inte tillåta dessa mirakel om den katolska kyrkan inte var gudomligt godkänd.

Du har rätt, det är dåligt att låsa sig och inte acceptera argument. Har har du mina argument till att jesus är gud:
Uppenbarelseboken 22:13
"Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden."

Johannes 1:1 och 1:14
"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud."
"Och Ordet blev kött och bodde bland oss."

Johannes 20:28
"Min Herre och min Gud, utbrast Tomas."

Johannes 14:9
"Den som har sett mig har sett Fadern."

Markusevangeliet 2:5-7
"Jesus såg deras tro och sade till den lame: "Mitt barn, dina synder är förlåtna."
Nu satt där några skriftlärda, och de tänkte i sina hjärtan: "Varför talar han så? Han hädar! Vem kan förlåta synder utom Gud?""

Titus 2:13
medan vi väntar på det saliga hoppet: att vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus ska träda fram i härlighet.

Hebreerbrevet 1:8
"Men om sin Son säger han: Ditt kungarike, Gud, kommer att finnas till i evighet. Du regerar med rättvisa."
Jesus förlät synder, som bara gud kan göra.

Hebreerbrevet 1:6
"Men när han låter den Förstfödde träda in i världen, säger han
Alla Guds änglar
ska tillbe honom
."

Kolosserbrevet 1:16-17
"för i honom skapades allt i himlen och på jorden: synligt och osynligt, tronfurstar och herradömen, härskare och makter – allt är skapat genom honom och till honom. 17 Han är till före allt, och allt hålls samman genom honom."

Det är så löjligt mycket som visar att jesus är gud, allt prat om olika kyrkor och händelser på medeltiden blir så irrelevant i jämförelse.

Eftersom Jesus uppenbarligen är gud behövs inget annat för att säga att jehovas vittnen är falskt, de förnekar att jesus är gud, och även om jag inte har energin och kunskaperna för att gå igenom alla dina specifika påståenden i detalj, så är de just det, detaljer. De lät inte särskilt övertygande, jag får känslan av någon som försöker tvinga in en tolkning som inte finns.

Vad tycker du om kirevs ideér om att jesus bara är en metafor för solen och hans astrologiläror?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-03-01 kl. 23:32.
Citera
2026-03-02, 00:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Då återstår bara att du leder detta i bevis.

Liknelsen med psykopater som låter bli att mörda är riktigt dålig, eftersom vi faktiskt kan bevisa ett konkret orsakssamband mellan psykopati och mord och exakt vad det beror på (brist på empati).
Någon sådan mekanism har du inte påvisat gällande ateism.
Mekanismen är att i sekulära samhällen finns ingen auktoritet över regeringen, och därför ingenting som begränsar regeringens handlingar och makt, vilket leder till tyranni. I kristna samhällen måste även regeringen följa kristna regler vilket hindrar tyranni.

Kort sagt, när man inte ser någon mening med livet utöver en rent världslig så blir kontroll det enda viktiga i livet.
Citera
2026-03-02, 00:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Och det jag skrev visar alltså att kristendom leder till mord.

Du fattar verkligen inte hur man ska tänka logiskt.
Även icke-psykopater kan mörda men det är vanligare bland psykopater.
Citera
2026-03-02, 00:14
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
De bevingade orden: "han skall piskas med många slag" är en liknelse för vad exakt? Att han ska bli utskälld med många ord? Men för retorisk effekt skrev de "piska med många slag"?
Det handlar inte om tjänare, straff eller någonting sånt. Det handlar om att om man vet vad någon vill och inte gör det ändå så gör man fel.
Citat:
Det står på ett annat ställe i Bibeln att du får slå dina slavar om de inte dör inom några dagar. Det tolkar du som barmhärtighet?
Jämfört med att bara slå ihjäl dom, ja.
Citera
2026-03-02, 00:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, men jag talar om de som faktiskt studerats i en vetenskaplig studie, inte som någon hittat på för att få uppmärksamhet.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10158795/
Denna verkar inkludera helvetiska beskrivingar, men den gick cyborg2030 loss på för att den var från iran. Vet inte hur mycket det spelar roll, en studie verkar det vara i alla fall.

Sen kanske många skäms lite för att säga att de hamnade i helvetet, inte direkt skrytmaterial.
Citera
2026-03-02, 00:30
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus
Enligt bakelsernassmak så satt Gud upp dessa regler för att ”gradvis minska slaveriet”.
Gud säger uttryckligen att man får köpa, sälja, misshandla och testamentera andra människor som man äger som egendom/pengar och detta ska alltså tolkas som att Gud arbetar mot att avskaffa slaveriet. Hur den ekvationen går ihop tror jag aldrig vi får ett svar på.
Resonemanget blir om möjligt ännu konstigare när man begrundar vilka saker Gud satt upp förbud för. Att bära kläder av en blandning av ull och linne var tydligen viktigare att fördöma än slaveri.
Likaså att äta skaldjur. Strikt förbjudet enligt Gud.
Att arbeta på sabbaten ansåg Gud ska bestraffas med döden.
Har du en upprorisk son menar Gud att du kan döma honom till döden genom stening.

Hur man kan tro att detta är Guds ord är något jag aldrig kommer kunna förstå.
Vi har inget slaveri nu, så det verkar ha fungerat.
Citera
2026-03-02, 00:47
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det handlar inte om tjänare, straff eller någonting sånt. Det handlar om att om man vet vad någon vill och inte gör det ändå så gör man fel.

Jämfört med att bara slå ihjäl dom, ja.
Du tycker det är okej att ha slavar om man inte slår ihjäl slavarna? Du följer Bibeln. Jag förstår precis.
Citera
2026-03-02, 00:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du tycker det är okej att ha slavar om man inte slår ihjäl slavarna? Du följer Bibeln. Jag förstår precis.
Och du tycker det är okej att missrepresentera någons ord för som ett vapen. Jag förstår inte alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in