2026-03-01, 21:33
Medlem
Det var väldigt mycket snack om att Kina kört x antal leveranser av moderna luftvärnsysten till iran för att testa vid en potentiell konflikt, är det någon som ser något spår av dessa?

Kör USA / Israel med flyg nu eller är det mest robotar än så länge i denna konflikt? Jag vill fokusera frågan mot utländska luftvärn som används av Iran.
Citera
2026-03-01, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Det var väldigt mycket snack om att Kina kört x antal leveranser av moderna luftvärnsysten till iran för att testa vid en potentiell konflikt, är det någon som ser något spår av dessa?

Kör USA / Israel med flyg nu eller är det mest robotar än så länge i denna konflikt? Jag vill fokusera frågan mot utländska luftvärn som används av Iran.

Snack vardå? Posta källor till detta snack och citat.

Jag läste någonstans att Venezuela kanske hade kinesiskt material, som snabbt blev utslaget då USA kidnappade Maduro därborta. Vet inte om detta är korrekt, eller om det var gamla kinesiska radarsystem och luftvärn. Och sådan information lär nog aldrig komma ut.
Citera
2026-03-01, 21:48
Medlem
MossadNewss avatar
Det är väl lika mycket "snack" om det som det snackas om att Israels hackat irans drönare (stuxnet likt) så de programmeras om med koordinater till civila mål i Qatar, Dubai, Saudi,Oman,Bahrein etc?
Citera
2026-03-01, 21:55
Medlem
https://timesofindia.indiatimes.com/defence/international/did-chinas-hq-9b-fail-iran-big-questions-after-us-israel-strikes/articleshow/128914854.cms

https://thecradle.co/articles-id/36125

Räknar med att du kommer såga varenda källa jag lägger upp då det finns väldigt lite bekräftande info om sånt men jaja, där har du något iaf.

Det var snack om 5 kinesiska militära transportflyg per dag som gick i skytteltrafik Kina- iran. Innehållet var okänt men en i mina öron trolig teori var att Kina vill testa luftvärnssystem mot amerikansk utrustning. Ryssland misslyckades sist så nu var det Kinas tur att testa mer eller mindre.
Citera
2026-03-01, 22:10
Medlem
kalkryggars avatar
Det enda jag hört var att det fans affärsavtal på att kinesen skulle leverera till Iran. Kan tänka mig att Israel och USA har agerat för att förekomma det.

De vill förmodligen inte visa hur lätt det är att slå ut kinesens skräp hur ofta som helst. Det kan vara bra att kinesen tror att deras skräp är bra grejer.
Citera
2026-03-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Snack vardå? Posta källor till detta snack och citat.

Jag läste någonstans att Venezuela kanske hade kinesiskt material, som snabbt blev utslaget då USA kidnappade Maduro därborta. Vet inte om detta är korrekt, eller om det var gamla kinesiska radarsystem och luftvärn. Och sådan information lär nog aldrig komma ut.
Det var velkjent at Venezuela hadde en god del forskjellige radarsystemer fra Kina, men de var ikke vedlikeholdt. Mange mener også at de som opererte de knapt viste hva de drev med.
Citera
2026-03-01, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det enda jag hört var att det fans affärsavtal på att kinesen skulle leverera till Iran. Kan tänka mig att Israel och USA har agerat för att förekomma det.

De vill förmodligen inte visa hur lätt det är att slå ut kinesens skräp hur ofta som helst. Det kan vara bra att kinesen tror att deras skräp är bra grejer.

Fast snarare tvärt om, kina bör ju vara otroligt sugna på att testa sitt system för att veta om dom har något att komma med eller måste tillbaka till ritbordet fort som fan innan en invasion av Taiwan kan stå på menyn. Tror mycket från västvärlden blivit testat i Ukraina senaste åren för att få en fältmässig utvärdering och kunna produktutveckla på hemmafronten.
Citera
2026-03-01, 23:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Fast snarare tvärt om, kina bör ju vara otroligt sugna på att testa sitt system för att veta om dom har något att komma med eller måste tillbaka till ritbordet fort som fan innan en invasion av Taiwan kan stå på menyn. Tror mycket från västvärlden blivit testat i Ukraina senaste åren för att få en fältmässig utvärdering och kunna produktutveckla på hemmafronten.

Jag säger bara vad "experterna" sade och det var att det fanns avtal på att det skulle skickas. Men att det troligtvis inte har skickats.

Givetvis så vill kinesen se hur många oskyldiga människor deras grejer kan mörda. Skulle inte förvåna mig ett dugg.
Citera
2026-03-01, 23:09
Medlem
orco2s avatar
https://omni.se/analyser-iran-dras-djupare-in-i-kinas-sfar/a/nyppLJ
Citera
2026-03-01, 23:14
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orco2
https://omni.se/analyser-iran-dras-djupare-in-i-kinas-sfar/a/nyppLJ
Inget i den artikeln säger att Kinesiskt luftvärn "deployats" i Iran. Jag tror inte alls Kinesiskt luftvärn är värdelöst, men det fanns knappast på plats.
Citera
2026-03-01, 23:15
Medlem
Det har förekommit flera ggr att påståenden om att kina levererat militär utrustning till iran, däremot är det väldigt skralt med bekräftad information. Mycket av påståendena kommer via sociala media och är därför obekräftade uppgifter.

Vad vi vet däremot är att IRAN VILL köpa militär utrustning från Kina, vilket är förståeligt för de kan inte köpa från så många andra. Vi vet också att Ryssland har levererat en del material genom åren, vilket även inneburit att Iran har levererat militär utrustning till Ryssland under Ukrainakriget (mest kända är shahen-drönarna).

Däremot så blev det uppenbart att iran inte hade kapacitet att tillverka drönare i tillräcklig mängd, så istället byggde Ryssland upp egna fabriker med tillstånd och hjälp från Iran.

Grejen är att Iran har faktiskt en ganska dålig ekonomi, de kan inte betala för sig när det gäller avancerad militär utrustning. Så en del skojar med att de fått leveranser från Temu.

Jag har kollat runt en del, det man möjligen kan hitta i Iran från Kina är vissa komponenter, typ så som alla kan köpa via något annat land. Ryssland gör det för fullt, så man hittar både amerikansk/kinesiskt och europeiska komponenter i Ryssland som de bygger vapen av.

Jag landar i att Kina har inte gjort några större leveranser till Iran. Det gör det troligt att de inte har någon avancerad lufttvärn eller radar made in China som Kina väldigt gärna vill få testat i krig.

Inte heller några flygplan, stridsvagnar etc från Kina.

Men det är upp till var och en att motbevisa mig och då inte bara hänvisa till rykten och spekulationer. Många vill svartmåla Kina, men ärligt det är väldigt mycket falsk information. Men i och med kriget nu mot Iran så lär vi få svar på om de har massor av kinesiskt militär utrustning eller inte.
Citera
2026-03-01, 23:23
Moderator
T-80Us avatar
Mig veterligen skulle de köpa av Kina, men leveranser eller avtal hade ännu inte skett. Om så hade skett hade det inte hjälpt ändå, därför att det (väldigt generöst räknat) hade krävts minst ett par år av implementerande, utbildning och övning med systemen för att de skulle ha nämnvärd effekt. Förmodligen avsevärt längre tid än så, givet den iranska krigsmaktens minst sagt bristfälliga förmågor.

Den här typen av vapensystem är det inte bara att köpa och få levererade för att man, så att säga, ska "inneha den aktuella kapaciteten". Det krävs stora administrativa, operativa och övnings/utbildningsmässiga förändringar ifrån hittillsvarande aktuella system och över till de nya systemen.

Precis som senast, så tog det inte mer än några tiotal timmar innan Israel/USA hade fullständigt praktiskt luftherravälde över i stort sett hela Iran, inklusive deras huvudstad. OM de faktiskt hade implementerat kinesiska luftvärnssystem, så hade de ingen nämnvärd effekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in