2026-03-01, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steelclaw
Jag skulle gissa att det dröjer ett tag innan falk kan ta plats i båset igen faktiskt. Han ger sig på en spelare ur motståndarlaget bakifrån säker 30m ifrån det egna omklädningsrummet. Disciplinnämnden lär agera ganska resolut mot ett sådant beteende.
Stannade på böter för Falk och inget för Shinnmin.
Jag tycker det är rätt beslut, men ändå överraskad med tanke på straffen som delats ut tidigare under säsongen för förseelser utanför spelet. Robin Kovac fick ju två matcher för att visa långfingret liksom… det är svårt att hänga med i resonemangen och ligan tappar återigen trovärdighet.
Citera
2026-03-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Stannade på böter för Falk och inget för Shinnmin.
Jag tycker det är rätt beslut, men ändå överraskad med tanke på straffen som delats ut tidigare under säsongen för förseelser utanför spelet. Robin Kovac fick ju två matcher för att visa långfingret liksom… det är svårt att hänga med i resonemangen och ligan tappar återigen trovärdighet.
Ja jag har sett det och läst beslutet i sin helhet.
Att Shinnimin frias kommer ju inte som nån chock direkt då jag har svårt att se att någon innerst inne skulle anse att han inte har rätt att freda sig när han blir påhoppad.
Falk kommer undan lindrigare än vad jag hade gissat på helt klart. Jag trodde disciplinnämnden skulle se hårdare på hans agerande, men det sätter fingret på precis som du själv är inne på, nämligen att det är svårt att gissa sig till vad en eventuell påföljd kan tänkas landa i vid många situationer när tombolan snurras.
Citera
2026-03-01, 22:08
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Händemark är bra, men Keegan Lowe är bäst, om vi pratar om ansvar som kapten.

Friberg tycker jag gör ett skapligt jobb. Sköter sig, gör alltid ett bra jobb och håller ihop gruppen. Linus Johansson ser ut att vara svagare, som kapten. Det kan vara läge att bryta med Karlstad, gå ner i lön och flytta tillbaka till Småland och ta en roll som fjärdecenter i Lakers, i något år innan han slutar. Ge sig själv en chans att vinna och fokusera mer på sitt spel, mindre på cirkusen i Karlstad.
Färjestad kan må bra av kaptensbyte och ge Jack en chans.

Linus Johansson är en förebild som kapten, en mycket bra kapten. Vältalig, driver laget och backar aldrig kritik. Får och ger respekt.

Du har i vanlig ordning ingen koll alls.
Citera
2026-03-01, 22:22
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Shinnimin frias och Falk ska pröjsa 15 000 kr för bråket dom hade i spelargången i gårdagens match.

https://www.shl.se/article/tnzatb6-403dd/view (falks beslut)

https://www.shl.se/article/tnpatb6-403dd/view (Shinnimin beslut)

Ja, det var väl rimligt ändå. Ingen allvarlig incident direkt, dock ovanlig. Tror att Shinnimin riskerar att göra värre skada för Luleå när han spelar än när han är avstängd. Bör knappast vara omöjligt för de lag som nu ska spela mot Luleå att driva honom över gränsen.
Skellefteå hade dock lite tur som lyckades ta två poäng i bortamatchen mot Luleå, de tog för mycket utvisningar. Det var en intensiv och festlig match, men större disciplin krävs senare i slutspelet.
Citera
2026-03-02, 09:23
Medlem
Ezzelinos avatar
Apropå den senaste Shinniminincidenten råkade jag se en låst lokalblaskeartikel där man i ingressen kan se att Falk hävdar att Shinnimin knuffade till honom strax innan kamerorna fångade in skeendet där Falk knuffar kanadensaren.

Och i kväll CHL-final för Luleås glädjespridare i ishallar runtom i landet.
Citera
2026-03-02, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Apropå den senaste Shinniminincidenten råkade jag se en låst lokalblaskeartikel där man i ingressen kan se att Falk hävdar att Shinnimin knuffade till honom strax innan kamerorna fångade in skeendet där Falk knuffar kanadensaren.

Och i kväll CHL-final för Luleås glädjespridare i ishallar runtom i landet.

Rekommenderar att läsa PDF:n från svenska ishockeyförbundet.

CHL-finalen spelas på tisdag mellan Frölunda och Luleå.
Citera
2026-03-02, 11:36
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steelclaw
Rekommenderar att läsa PDF:n från svenska ishockeyförbundet.

CHL-finalen spelas på tisdag mellan Frölunda och Luleå.

Visst är det så, CHL-finalen är i morgon, hade framme fel datum på TVmatchen.
Citera
2026-03-02, 21:30
Medlem
MitchRapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Visst är det så, CHL-finalen är i morgon, hade framme fel datum på TVmatchen.

Chl-finalen, kan ni ta i Chl-tråden. Så kan vi som gillar Shl eller Lakers, hålla till här.
Senast redigerad av MitchRapp 2026-03-02 kl. 21:55.
Citera
2026-03-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Chl-finalen, kan ni ta i Chl-tråden. Så kan vi som gillar Shl eller Lakers, hålla till här.

Det finns inga "vi" som gillar Lakers, det är bara du som gör det.
Citera
2026-03-03, 12:30
Medlem
SnuFFs avatar
Med endast 5 omgångar kvar så är tabell-läget vid sträcken spännande.
Känslan är att Brynäs tar den sista direktslutspelsplatsen. Malmö lite soppatorsk när det börjar dra ihop sig. Färjestad ska man kanske inte helt räkna bort men jag tror det krävs 5 raka segrar för dom.

Botten tror jag är fastställd. Hv har tufft motstånd de sista matcherna.

Tippet innan jul var att Frölunda skulle leka hem sm-guldet men i nuläget är Skellefteå mycket starkare.
Rögle känns rätt stabila med bra defensiv, Växjö likaså. Luleå har värvat på under säsongen och verkar typ lika bra som förra året. Brynäs har vaknat till liv och har fått igång målvaktsspel och defensiv. Alla topp 6 är contenders i år.
Citera
2026-03-05, 14:15
Medlem
Ezzelinos avatar
Om man tittar på kampen om seriesegern med fem matcher kvar har vi följande läge:

Skellefteå 99 poäng

Frölunda 94 poäng

Frölunda har detta spelschema:

Rögle (h)
Timrå (h)
Leksand (b)
Djurgården (h)
Malmö (h)

Tycker det ser ut som ett mycket gynnsamt spelschema: även om formen varit svajig kommer Frölunda nu från vinst i CHL-finalen och borde kunna ta rejält med poäng i de fem återstående matcherna.

Skellefteås spelschema:

Växjö (b)
Malmö (b)
Rögle (h)
Linköping (h)
Djurgården (b)

Lite knepigare. Men Skellefteå har å andra sidan fem poängs försprång.

Serieseger innebär ju en viss fördel med avgörande hemmamatch mot alla lag man kan tänkas stöta på i slutspelet.

Skellefteå och Frölunda kommer hur som helst att få möta något av lagen som hamnar på plats 7-10.
Inte omöjligt att det liksom i fjol kan bli Skellefteå-Färjestad i kvartsfinal, exempelvis.
Citera
2026-03-05, 15:49
Medlem
J.R.s avatar
En förmodad tuff match att vinna på bortaplan för Luleå ikväll mot ett vilt kämpande Leksand. Men efter den jämna matchen igår mot Europas bästa lag Frölunda ser det ändå ganska bra ut, lite skillnad på motståndet är det ju. Tippar vinst till Luleå med 0-4, om domarna är vakna och gör det dom ska alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in