Citat:
Ursprungligen postat av
KomissarieBeck
Nu har jag inte läst om fallet i Trollhättan så det har jag ingen uppfattning om.
Jag tror att åklagaren i första hand kommer att yrka på vållande till annans död och i andra hand grov misshandel.
Det blir således upp till domstolen att avgöra om slaget var av sådan art att det bedöms som grovt.
Hade det varit en Tyson smäll alternativt flera slag så hade jag kunnat tänka mig vållande men i detta fallet så är det ett slag som till synes inte såg så allvarligt ute men jag kan naturligtvis ha fel.
Sen känner jag inte till hur straffskalan ser ut i Thailand för respektive brottsrubricering.
Jag vet inte vad Trollhättan har med det här att göra alls.
Först skriver du att du sätter din röst på grov misshandel, och att dråp inte är troligt. (Se inlägg nedan)
Nästa gång tror du åklagaren yrkar på vållande till annans död, alernativt grov misshandel.
Du snurrar sen in i vilket sorts slag det rör sig om. Det spelar ingen roll eftersom slaget, hårt eller löst, är orsaken till BO död. Därför yrkar åklagaren, misshandel och vållande till annans död.
Det är inga konstigheter här.
Citat:
Ursprungligen postat av
KomissarieBeck
Om han blir dömd i domstol så sätter jag min röst på att det kanske t.o.m stannar vid grov misshandel.
Som max kan det komma att bli dråp men det håller jag inte för särskilt troligt.