2026-03-01, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Förr eller senare får vi nog veta. Men tror inte deras HQ skulle förneka det så kraftigt. Dock händer konstiga saker i krig. Och Iran har ju haft tid på sig att planera så 100 procent omöjligt är det inte. Dock är det sannolikt väldigt liten chans att Iran har fått in en träff.

Man behöver inte sänka att hangarfartyg för att göra det obrukbart. Det räcker med att skada det så pass att de är tvungen att sänka farten. Ett hangarfartyg är beroende av sin fart för att kunna få upp flyg i luften och låta dem landa. Om jag kommer ihåg rätt så behöver de 15 knops motvind över flygdäcket vilket motsvara ca 25-30 knop framfart av fartyget. Om de inte får upp den farten som behövs så är de bara en stor parkeringsplats för sina flygplan. Lägg sedan till tekniken i form av katapulter och bromssystem som behövs för att starta och landa flygplanen. Dessa system är ju svåra att skydda eftersom de mest troligen till stor de finns uppe på eller i närheten av flygdäck.

Det är knappast troligt att Iran har lyckats få igenom en missil som ens kommer i närheten av hangarfartyget men om en missil tar sig igenom och träffar det så är chansen stor att det är utslaget även om det inte sjunker.
Citera
2026-03-01, 19:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Min pappa växte upp under shialagar och vill att jag nu ska kriga för Irans regering. Var tar man värvning som svenskfödd till irans islamiska frihetskämparna?

Vänd dig till den iranska ambassaden på Lidingö.
Citera
2026-03-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Iran bombar oljeplattform tillhörande förenade arabemiraten.

https://x.com/worldgeowatch/status/2028181575373140107
Iran spelar spelet smart. Lyckas dom reta upp Sunniextremisterna tillräckligt mycket så är en hel del vunnet
Citera
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Israel och USA skiter fullständigt i mänskliga rättigheter, det står de för, så jag förstår fortfarande inte logiken.
Ja, jag borde ha förutsett den frågan. Det är ju inte en klar logik men om du tänker såhär, om du har två irriterande element och det ena tar kål på det andra så är det positivt. Du har fortfarande kvar ett irritationsmoment men det är bättre än två.

Som sagt, en vanlig människa behöver inte ta hänsyn till om det gick juridiskt korrekt till eller om det kvarvarande elementet inte är bättre än det som försvann. Det är positivt att störningarna är halverade.
Citera
Avstängd
Sätt inte de i sådana sits söttis...

Så behöver vi inte veta men eldkraften har de...förnekar du det?

Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Så Israel skulle mörda alla 85 miljoner perser genom ständiga flygangrepp? Man kom ju en bit på väg i Gaza men här gapar nog Nethanyahu över för mycket, dream on. Och Trump tröttnar snart och vill inte ha några döda amerikaner att svara för, dessutom lever Israel som vi vet tack vare USA.
Citera
2026-03-01, 19:59
Avstängd
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Bara åka ner och acceptera att du blir då stämplad som terrorist

Varför skulle man vara terrorist om man bara lyssnar på pappa och resten av familjen?
Citera
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Iran skapar sinna fiender.
Rättade ditt inlägg.
Citera
Medlem
Enligt Agenda agree ska troligen ett sjukhus i Teheran träffats .. oklara uppgifter än så länge.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jo. Men det är även intressant ifall de intar ambassaden eller ej. De lär ju finnas flera hundra amerikaner inne i ambassaden som riskerar förlora livet ifall ambassaden skulle intas.
De lär inte kunna inta ambassaden. Irakiska polisen kommer inte att tillåta det. Dock kan situationen mycket lätt urarta till en mängd stora uppror och konflikter i hela MÖ, och inte minst om tex en stor shiitisk demonstration i Irak slås ned av sunniterna där.
Citera
Avstängd
Unlucky-Monkeys avatar
Är det någon som vet var den här bilden kommer ifrån https://nordfront.se/wp-content/uploads/2026/03/signal-2026-03-01-165849.jpeg
Den är ju ganska slående och rolig. Maga avslöjat liksom.
Citera
Medlem
badbollen3s avatar
Vissa krig är nödvändiga. Det här är ett av dem. Nu när det är krig mot Iran så har vi äntligen kommit till kärnan av världens problem, eller största hot. Iran var ett välaktat land innan revolutionen 1979. Jag har aldrig varit i Iran, men om skurkregimen störtas kan jag tänka mig att åka dit i framtiden. Större delen av folket är det inget fel på. Det är regimen som är problemet.

Om nu Irans regim faller, och landets konstitution görs om, så att det inte finns någon ayatolla som leder landet, utan en riktig regering, så finns alla möjligheter till att få varaktig fred i mellanöstern. Med Iran borta ur ekvationen, så kan kriget i Gaza hamna i strålkastarljuset på riktigt. Gazaborna skulle få mer stöttning, när Iran inte finansierar terrorgrupper som hizbollah och hamas.

Trump är en hycklare, men det skiter jag i. Maduro och Khamenei var ondska som var tvugna att avlägsnas. Vill Putin att kriget i Iran ska upphöra så kan han omedelbart ta tillbaka trupper från Ukraina och lämna tillbaka ockupperade territorier. Innan dess så är han inte i någon position att diktera några villkor på andra.

Regimen i Iran är änsålänge kvar. Men det riktiga firandet kommer den dag som den faller på riktigt. Mullorna kan sticka till Afghanistan, där gör de minst skada! Det kan bli väldigt många vinnare på det här kriget, tror jag.
Citera
Medlem
Ledsensomfans avatar
Rysslands president Vladimir Putin kallar dödandet av ayatolla Ali Khamenei för ett ”cyniskt mord” som bröt mot ”alla normer för mänsklig moral och internationell rätt” i ett uttalande på Kremls hemsida.

Haha vem är han att säga så?😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in