2026-03-01, 17:04
Avstängd
Seabeers avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran
Citera
2026-03-01, 17:04
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
USA har air supremacy det betyder att man kan använda lufttankers och man är inte tvungen att sätta sin hangarsytrka inom 300km från kusten. Utan kan lyfta 500+km från kusten. Jag kan inte mig att amiralen som leder styrkan tar några större risker. Han vill gärna behålla jobbet.

Iran kan ju göra något som man inte räknar med. Lyckas bygga en farkost som man kan ta till havs och avskjuta Hormuz 2. USA har satt en säkerhetzon 45?km från styrkan. Men jag ser det som högst osannolikt att Iran lyckas komma inom 300 km fr hangarstyrkan.

Iranska ubåtar är mig veterligen ganska usla. Men har de kaptener som vill bli martyrer så kanske de kan närma sig. Men USA 2-4 ubåtar under sin hangarstyrka.

Om jag vore Iran och lyckas hitta styrkan med hjälp av till ex kinesiska satelliter, om nu kineserna vill riskera WWIII, skulle jag avfyra alla kryssningsmissiler Surface to ship. Skjuter man tillräckligt många så kommer alltid några igenom. Problemet är att Iran måste samla dessa missiler relativt nära och då blir de ett fett mål för USA.

Antag att Iran sköt fyra ballistiska missiler och visste verkligen var flottan var exakt. Som jag inte tror på, så är det väl kanske runt 25 procent att en missil träffar. Det lär inte sänka fartyget men skada det och skulle göra livet väldigt jobbigt för USA

Frågan är hur mycket kommunikation som Iran besitter och hur väl- eller felinformerade deras militära enheter är. Det är sannolikt ett stort problem för dom.
Citera
2026-03-01, 17:05
Medlem
Ajogens avatar
US denies claims that Iran's Revolutionary Guards hit USS Abraham Lincoln in the Gulf

The US Central Command and the Pentagon have denied claims by Iran that it hit the USS Abraham Lincoln with four ballistic missiles in the Gulf.

"The Lincoln was not hit. The missiles launched didn’t even come close," Central Command said in a post on X.

Är det någon som kan bekräfta?
Citera
2026-03-01, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Col Douglas Macgregor: GET READY, Iran Will Not Fall Like a House of Cards

Douglas Macgregor

Douglas Abbott Macgregor (born January 4, 1953) is a retired colonel in the United States Army, former government official, author, consultant, and political commentator.[1]

Han jämför situationen med Bush i Irak och menar att det kommer krävas långt mer än vad som skett för att sänka Iran.
är det samma fd överste som med en dåres envishet vecka ut och vecka in påstår att rysseriet håller på att inta Kiev?
Citera
2026-03-01, 17:06
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Märkligt att man inte nämnt en enda siffra på döda i Iran. Men när motattacken kommer så är det viktigt att tycka synd om judarna och antalet döda.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tio-israeler-dodade-i-raketattacker-allt-flog-i-luften/
Eller så beror det på att Iran gör allt för att dölja sina dödsoffer för att de inte ska framstå som svaga. Ja, förutom när de ljuger ihop historier om bombade flickskolor.
Citera
2026-03-01, 17:07
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Israel och usa har totalt lufthärävälde över hela iran.
https://x.com/i/status/2028060081913246047
Massiva bombningar att militära mål pågår och om någon vecka kommer inte det finnas någon regim i iran 😂
Världens farligaste jobb är nog just nu att vara någon form av ledare i iran dol dör fortare än dom hinner tillsättas 😂🇮🇱♥️🇺🇸✌️

Detta säger en hel del om läget i Iran just nu.

Hoppas allt går fort nu och de vita ariernas hemland (Iran) befrias (AMEN).
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Börjar mer och mer likna kriget i juni där ingen riktig förstod vad syftet med kriget var. Vad är the end game här? Vad är planen efter att man tagit ner högt uppsatta personer från Iran?

Iran backar ju tydligen inte och redan dag 2 kan inte Iron Dome skydda befolkningen i Israel.

Man dödar Khoemeni vilket är stort symboliskt sätt men rent operativt kan det knappast komma som en nyhet på hur deras ledning ska fortsätta utan en 86 åring.

Ska Trump ut och vifta att man vunnit igen? Vad har man egentligen "vunnit"?
Visst kan det rädda folket, låt Iran prova bomba civilbefolkningen o se vad som händer, det är inte för inte Iran gång på gång kör på halvmissar, kan garantera att att då får Iran lida ordentligt, då plockar man fram det tunga artilleriet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vi får se men jag tvivlar på USA skulle gå ut i etern och säga att deras stora hangarfartyg har träffats av Iran.. det i sig hade varit förnedring!

Förr eller senare får vi nog veta. Men tror inte deras HQ skulle förneka det så kraftigt. Dock händer konstiga saker i krig. Och Iran har ju haft tid på sig att planera så 100 procent omöjligt är det inte. Dock är det sannolikt väldigt liten chans att Iran har fått in en träff.
Citera
2026-03-01, 17:08
Avstängd
Slaktas det några ur revolutionsgardet nu eller?? Passa på før fan. TA DERAS FAMILJER OCHSÅ. Bollen måste komma i rullning.
Citera
2026-03-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Frågan är hur mycket kommunikation som Iran besitter och hur väl- eller felinformerade deras militära enheter är. Det är sannolikt ett stort problem för dom.

Ja det är ett problem. Fyra robotar kan de nog få iväg, men de ska veta var fienden är just då och dessutom ska fienden vara inom 300km.
Citera
2026-03-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vi får se men jag tvivlar på USA skulle gå ut i etern och säga att deras stora hangarfartyg har träffats av Iran.. det i sig hade varit förnedring!

Det är nog nästan omöjligt att sänka ett sånt från luften
De ska klara en direktträff på däck
Citera
2026-03-01, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
De är naturligtvis inte arier bara därför att arier en gång bebodde Persien. Iranier härstammar däremot till viss del från arier.

Iranier är ett väldigt stolt folkslag, i Indien är de lite som judar i Europa.De kunde ju till och med inte acceptera islam så som den kom utan var tvungna att göra sig annorlunda.

Parseerna i Indien är t.ex väldigt inflytelserika
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in