Citat:
Ursprungligen postat av
Bojo1969
Skulle säga att det helt beror på körmönstret.
Har du en husvagn och drar till Frankrike varje år, då hade jag kört diesel. Kör du till jobbet 20 km enkel väg varje dag och drar knappt någonsin ett släp? Kör elbil.
Har du husvagn och vill komma mer än 10 mil mellan laddningarna , köp diesel .
Det finns en anledning att man aldrig ser en enda norskreggad elbil på Pite Havsbad , de är helt enkelt värdelösa på att dra släp och husvagn även sommartid .
Alla norrmän har gigantiska dieselpickuppar som drar deras stora fina husvagnar .
Mina vänner har 10 mil till stugan , deras eldrivna XC40(EX40?) klarar nätt och jämnt att dra en pyttesläp dit och tillbaka sommartid och vintertid är det inte att tänka på .
Tesla är inte bättre heller , Mackan lånar sin pappas 240 då han ska till fjälls med husvagnen just pga att den usla räckvidden förstör resan .
Bor man hyfsat nära jobbet och saknar släp eller husvagn kan en elbil vara ett alternativ men kör man inte så långt finns egentligen ingen anledning att köpa en dyr elbil då man kan få en liten bra bensinbil så mycket billigare istället .
I valet mellan att genom ett elbilsköp välja att stödja barnarbete i gruvor , kongolesiska krigsherrar samt kinas brutala diktatur
eller att fortsätta köra fossilbil och köpa norskt drivmedel så väljer jag norrmännen alla dagar i veckan