2026-03-01, 18:52
Medlem
Skulle säga att det helt beror på körmönstret.

Har du en husvagn och drar till Frankrike varje år, då hade jag kört diesel. Kör du till jobbet 20 km enkel väg varje dag och drar knappt någonsin ett släp? Kör elbil.
Citera
2026-03-01, 19:46
Medlem
Jag har en elbil idag, Volvo EC40 och det blir inte en sådan igen, nej tack! Funkar bra på sommaren men drar kopiöst mycket el på vintern att man får sig ett spel.

För min del blir det nog en ren dieselbil igen alt. En hybrid men aldrig mer en ren elbil.
Senast redigerad av hailb0p 2026-03-01 kl. 19:48.
Citera
2026-03-01, 20:10
Medlem
Har väl egentligen inget emot elbilar som princip - men eftersom infrastrukturen sakans så får det bli ännu en diesel.
Bor i centrala Malmö - finns väl 50 laddar på 17.000 hushåll i min stadsdel. Lycka till att äga elbil...
Citera
2026-03-01, 20:19
Medlem
Hybrid av en enda anledning. Förmånsvärde.
Annars hade det varit bensin eller diesel utan någon som helst tvekan.
Citera
2026-03-01, 20:29
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vana och fördomar gör att många väljer annat än det som är förnuftigt.

Du låter som en folkpartist. Det är inte alls säkert att det är du som är förnuftig.
Citera
2026-03-01, 20:30
Medlem
Bigfatandhappys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Maken till svåra val. Hela branschen spretar åt alla möjliga håll.
Hur som:
Vi går mot en elektrifierad bilpark där länder som Norge och Danmark leder utveckligen i Europa. Sverige och övriga länder ligger några år efter men trenden är tydlig. Av alla nya bilar som säljs är nu en mycket betydande ren el.
Problemen: Dyra i inköp. Risker finns om vi får en ny regering som plötsligt börjar subventionera hårt. Då kommer många redan köpt elbil få se andrahandsvärde som sjunker snabbt. Därtill en problematik om elpriserna skenar. Publik laddning är inte billigare än bensinbil.
Plug in
Likaså. Dyra men tunga med dubbel teknik. Hör kommer skattesubventioner snart att försvinna. Plug in säljs fortfarande bra i Europa. Fördel
Vid dyr el kan du köra mer fossilt och vice versa. Ett litet tryggare val kanske
Hybrid
Billiga inköp. Pålitlig teknik. Men hybrider minskar snabbt och står endast för 8 procent av nybilsinköp idag. Hur står sig dessa bilar om 5år om det i princip bara är el som gäller

Benin/ diesel
Tryggt men hur blir begagnatpriser? Dumdristigt skatt.

Vad köper ni?

Hade jag behövt köpa ny bil så nog fan hade det blivit en diesel.

MEN

Min Volvo 240 rullar och är en klassisk 98 oktan.
Citera
2026-03-01, 21:21
Medlem
gärningsmannens avatar
Skulle säga att valet är enkelt för en ny bil 2026.

Kan du ladda hemma eller på arbetsplatsen? Kör du mycket?
Då är en elbil det rimliga valet.

Annars skulle jag satsa på en bensinbil.

Hybrid är helt passé idag. Undvik.

Diesel går bort helt. Dyra och komplicerade adbluesystem, EGR och partikelfilter. Nej tack!

Har lång erfarenhet av samtliga fordonstyper jag nämnde
Citera
2026-03-01, 21:24
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobertsta
Hybrid av en enda anledning. Förmånsvärde.
Annars hade det varit bensin eller diesel utan någon som helst tvekan.

Reglerna ändrades nyligen. Hybrider är inte längre förmånligt att köra.
På vilket sätt är det en bra idé att köpa en ny dieselbil? De säljs ju knappt längre.
Citera
2026-03-01, 21:25
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Skulle säga att det helt beror på körmönstret.

Har du en husvagn och drar till Frankrike varje år, då hade jag kört diesel. Kör du till jobbet 20 km enkel väg varje dag och drar knappt någonsin ett släp? Kör elbil.
Har du husvagn och vill komma mer än 10 mil mellan laddningarna , köp diesel .

Det finns en anledning att man aldrig ser en enda norskreggad elbil på Pite Havsbad , de är helt enkelt värdelösa på att dra släp och husvagn även sommartid .
Alla norrmän har gigantiska dieselpickuppar som drar deras stora fina husvagnar .

Mina vänner har 10 mil till stugan , deras eldrivna XC40(EX40?) klarar nätt och jämnt att dra en pyttesläp dit och tillbaka sommartid och vintertid är det inte att tänka på .

Tesla är inte bättre heller , Mackan lånar sin pappas 240 då han ska till fjälls med husvagnen just pga att den usla räckvidden förstör resan .

Bor man hyfsat nära jobbet och saknar släp eller husvagn kan en elbil vara ett alternativ men kör man inte så långt finns egentligen ingen anledning att köpa en dyr elbil då man kan få en liten bra bensinbil så mycket billigare istället .

I valet mellan att genom ett elbilsköp välja att stödja barnarbete i gruvor , kongolesiska krigsherrar samt kinas brutala diktatur eller att fortsätta köra fossilbil och köpa norskt drivmedel så väljer jag norrmännen alla dagar i veckan
Citera
2026-03-01, 21:25
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigfatandhappy
Hade jag behövt köpa ny bil så nog fan hade det blivit en diesel.

MEN

Min Volvo 240 rullar och är en klassisk 98 oktan.

På vilket sätt är det förmånligt att köpa en ny dieselbil? Antalet nyregistrerade dieselpersonbilar närmar sig noll. Det finns goda anledningar till det.
Citera
2026-03-01, 21:30
Medlem
TheJesuits avatar
Köp diesel, det är det bästa.
Citera
2026-03-01, 21:56
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Köp diesel, det är det bästa.
Diesel är bra till entreprenadmaskiner och lastbilar, i personbilar har den tjänat ut. Det var fördelaktigt så länge de hade låg skatt och drog väsentligt mindre än bensinbilar. Nu är det bara dyra att hålla igång när garantierna slutar gälla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in