2026-02-28, 17:30
Medlem
Metallharrys avatar
Linn blev alltså uttagen till femmilen i OS, men så blev hon petad ändå.

Avgå Byström. Vilket jävla skämt till organisation.
Citera
2026-02-28, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben77
Rykten säger att det finns en annan, och väldigt mkt mer kladdig historia bakom detta. Linn ville åka. Men Ribom lovades en plats av sin tränare tidigt under veckan. Tränaren som också är med och tar ut truppen. Dvs en jävssituation. I det läget var truppen fulltalig, dvs Frida, Jonna, Ebba och Ribom. Linn fick en reservplats, lackade ur och åkte hem. Hux flux blir folk sjuka och fiaskot med endast 2 åkare är ett faktum. Ledningen behöver bytas ut och kladdet med ledare som också är personliga tränare måste få ett slut.
Jag vet ju inte vilket rykte du hade hört men att landslagsledningen gjort bort sig rejält är ju numera klart!
Vilka klantarslen!
Citera
2026-02-28, 17:40
Medlem
Moonpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry

Går ju inte ha folk från Dövik i ledningen.. Först Andreas Domeij som gorde alla fel i juniorlandslaget ( Tove Ericso bl.a ) och sen till damlaget där han blev utskickad av tjejerna som tyckte han var värdelös.

Sen Byström som fortsätter göra ena misstaget efter det andra men samtidigt håller nån sort Bagdad Bob attityd och kör med massa floskler ....
Citera
2026-03-01, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Hagström hade mycket bättre resultat än Ribom. Det var en fullständigt given uttagning och det märkliga här var att man var så dåliga kommunikativt vilket skapade en konstig situation. Att utsätta åkarna för massa stress bara för att skapa ”spänning för media” är oförlåtligt.

Jag håller med dig i sak - det går inte peta Hagström när man tittar på resultaten - men det som är märkligt med Hagström är ju att hon tillåts köra sin modell att gå i femte och komma sist i finalen (om hon inte har lite flax). Hon borde få höra att hon inte får köra mästerskap on hon gått i heat fem varje tävling.

Alla visste att Hagström inte skulle räcka till på OS-banan när alla de bästa var med. Ribom hade kanske inte varit fantastisk heller, förmodligen hade Frida varit bästa fjärde tjej, men när man vill att ledningen ska ha lite fingertoppskänsla så vågar de inte.

Jag har sagt det förut, om inte uttagningen är glasklar så väljer Byström fel nio gånger av tio. Och: man ska åka när man är i form, inte hålla på och spara sig.
Citera
2026-03-01, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry

Enligt Byström ville Svahn åka hem när det var osäkert om hon kunde klara av femmilen efter sjukdom. Hon verkar ha blivit sjuk runt tisdag och på torsdagen lämnade hon OS. Det måste ha varit en dålig uppladdning för henne inför sprintstafetten som hon var uttagen till. Och det kanske ansågs som en för tuff uppgift för henne att ta sig an en långdistans. Att sedan va ute och träna på onsdagskvällen eller tidig torsdag inför femmilen istället för att vila nån dag extra känns också lite lagom bångstyrigt.

Dahlqvist krävde nästan att få åka hem efter sprintstafetten och jag antar att det var på torsdagen då. Det är ju lite konstigt att inte lägga in ett par träningspass på plats och va kvar ett par dagar extra för att heja fram sina lagkamrater. Men det finns säkert skäl till hennes beslut att optimera chansen ännu mer för att ta hem sprintcupen.

Ilar kände sig ur form och ville liksom Dahlqvist inte åka femmilen. Det går väl i värsta fall att kliva av loppet som eventuell reserv, tänker jag.
På OS ska en väl åka alla lopp, om en får chansen. Ett mästerskap som hanteras som en vanlig världscuphelg av dom aktiva sänder ganska tråkiga signaler till oss tittare, åtminstone på min tv.

Karlsson låg nedbäddad i sängen i tre dagar, from torsdag till lördag. Borde inte ledningen sett till att få fram/flyga ner en reserv på lördag senast? Frida va ute på en promenad på lördagskväll, men säckade ihop på en parkbänk.
Det måste ha varit tufft för henne att gå upp klockan 5-ish på söndagsmorgonen med feber för att därefter sitta på buss och flyg och annan transport hem till Sverige. Fanns det inga senare avgångar?

Sundling va sjuk på tisdagen ett par timmar, sen blev hon sjuk igen, under helgen antar jag. Åkte hem tillsammans med Karlsson. Oklart sjukdomsläge då och nu.

Dom var tänkt att presentera uttagningen till femmilen på torsdagen, men sköt på den ytterligare och jag tycker både damlaget och ledningen hade kunnat hantera det bättre än vad dom nu gjorde.

Ribom har haft det tufft denna säsong. Enligt en artikel i expressen så hade hon förhoppning att åka sprint, stafetten och sprintstafetten. Men hon visste väl ändå om redan innan OS att hon inte var uttagen att åka sprinten. Och när det gäller stafetten så borde hon ha insett att chansen till att bli uttagen som ytterst liten. Och för sprintstafetten egentligen helt obefintlig, så länge som minst två av tre andra i truppen var friska.
Citera
2026-03-01, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Jag håller med dig i sak - det går inte peta Hagström när man tittar på resultaten - men det som är märkligt med Hagström är ju att hon tillåts köra sin modell att gå i femte och komma sist i finalen (om hon inte har lite flax). Hon borde få höra att hon inte får köra mästerskap on hon gått i heat fem varje tävling.

Alla visste att Hagström inte skulle räcka till på OS-banan när alla de bästa var med. Ribom hade kanske inte varit fantastisk heller, förmodligen hade Frida varit bästa fjärde tjej, men när man vill att ledningen ska ha lite fingertoppskänsla så vågar de inte.

Jag har sagt det förut, om inte uttagningen är glasklar så väljer Byström fel nio gånger av tio. Och: man ska åka när man är i form, inte hålla på och spara sig.
Tror man gör lätt för sig genom att säga att femte kvartsfinalen är anledningen Hagström ofta misslyckas. Till semifinalen är det lång vila 30+ minuter vilket gör att kvart 4 eller 5 spelar liten roll. I semi 1 kör nästan alltid Svahn, Sundling, Skistad vilket gör det extremt tufft. Det känns som en tydlig taktik att de andra svenskorna ska gå i semi 2.

För semifinalerna så observerade man på herrsidan tidigare en tydlig fördel att gå i semi 1 när åkarna placerades efter prologtid. På damsidan fanns inte det sambandet utan det har först uppkommit när åkarna själva väljer. Visserligen känns det som att det börjat bli lite väl kort tid mellan herrarnas semi 2 och damfinalen numera så det kanske påverkar mer. Dock ska sägas att semi 1 ofta går fortare så genom att åka lugnt i semi 2 kan man få en fördel lex Maja på OS.
Citera
2026-03-01, 10:13
Medlem
HungalaBungalas avatar
Jag är helt säker på att vi aldrig skulle få se Hagström i några finaler (kanske Ruka undantaget) om hon skulle välja kvartsfinal 1 eller 2. Nästan alltid väldigt stor skillnad på styrkeförhållandena på åkarna väl i semi 1 och 2. Inte nog med att Svahn, Sundling och Skistad finns där, utan även Fähndrich och Joensuu som åtminstone jag ser som starkare än Hagström, men där de ibland missar final på grund av att den vägen till final är just mycket tuffare.
Citera
2026-03-01, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Jag är helt säker på att vi aldrig skulle få se Hagström i några finaler (kanske Ruka undantaget) om hon skulle välja kvartsfinal 1 eller 2. Nästan alltid väldigt stor skillnad på styrkeförhållandena på åkarna väl i semi 1 och 2. Inte nog med att Svahn, Sundling och Skistad finns där, utan även Fähndrich och Joensuu som åtminstone jag ser som starkare än Hagström, men där de ibland missar final på grund av att den vägen till final är just mycket tuffare.

Ja att gå övre halvan är inget vettigt alternativ för Hagström. Hon har inte spurt att matcha dem och kan inte gå ifrån dem. Så länge hon inte hittar en ny nivå tycker jag hon gör det enda rimliga. Kan ibland tycka Joensuu borde fundera på att kopiera upplägget.
Citera
2026-03-01, 17:08
Medlem
Finns det något man kan göra åt slingorna i Falun? Banorna är verkligen inte anpassade för den skidåkning som körts senaste 20 åren utan det är hopplöst att försöka dra ifrån utan att alla glider ikapp utför.

Finns det några andra platser i Sverige där förutsättningarna finns för tuffare banor? Spontant tänker jag Sundsvall upp och ner på Södra Berget, stadion ligger ju dessutom på toppen så man slipper långa glidpartier in mot mål.
Citera
2026-03-01, 17:37
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Finns det något man kan göra åt slingorna i Falun? Banorna är verkligen inte anpassade för den skidåkning som körts senaste 20 åren utan det är hopplöst att försöka dra ifrån utan att alla glider ikapp utför.

Finns det några andra platser i Sverige där förutsättningarna finns för tuffare banor? Spontant tänker jag Sundsvall upp och ner på Södra Berget, stadion ligger ju dessutom på toppen så man slipper långa glidpartier in mot mål.

Nej de har ju gjort smärre förändringar men något mer drastiskt går knappast att göra. Sedan beror det ju lite på, i år föll ju fler och fler i från men andra år har det varit klungspurt in mot mål. Men så är det ju även på andra orter.

Lugnet heter ju Riksskidstadion och Svenska Skidförbundet har sitt huvudkontor där så det ska nog mycket till att flytta verksamheten någon annanstans.
Citera
2026-03-01, 17:57
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32

Herrloppet var ju tufft, och damerna hade inga dragvilliga åkare till start. Ebba saknades, och Frida slet på bakhala skidor på den klassiska delen med en sämre form.
Citera
2026-03-01, 18:12
Medlem
FNLSs avatar
Rakare utförskörning så blir det mindre tid att köra ikapp. Den nya lilla backen i klassisk bör man ta bort.

Sen mitt eviga tjat om att mål inte måste vara vid stadion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in