2026-03-01, 17:17
Medlem
Har fått napp på ett arbete på hemorten, har idag ett jobb där jag flackar runt en hel del som hantverkare, bär mycket tungt, och för varje litet arbete som skall utföras är det mycket prylar som ska in och ut ur bilen, tunga grejer dessutom. Kör dessutom allt från 10 till 30 mil om dagen, så en hel del på vägarna.

Jobbet jag fått napp på är som drifttekniker inom det kommunala, visst några tusen lägre i lön, men 32 dagars semester, halvdagar före röd dag, och klämdagar, det finns inte i mitt nuvarande yrke! dessutom kan jag semesterväxla och få 38 dagar semester, i mitt nuvarande yrke har jag 25, och mitt i sommaren när det är som varmast har vi som mest att göra.
Citera
2026-03-01, 17:23
Avstängd
Låter som ett bra jobb om du inte vill bära tungt och kuska runt på vägarna hela dagarna! Drifttekniker inom det kommunala låter tryggt och bra om du vill bilda familj!
Citera
2026-03-01, 17:27
Avstängd
Du kan inte sitta o köra runt dessa enorma avstånd du kör, var själv tvungen o flytta till Östersund ett tag o fick ta jobb med några mils avstånd, fanns ingen arbetsglädje o lägga en massa tid i bilen. valde då anställning, sedan vid flytt till Umeå starta upp företaget igen, här har man ingen pendling.
Citera
2026-03-01, 17:31
Medlem
Jag har pendlat till olika arbeten i över 20 års tid, börjar vara duktigt less på att köra bil, tidigare var det 35 mil åt ena hållet, och sen 35 mil hem för ledigvecka, nu är det minst 15 mil om dagen bar till och från kunder, värsta dagen är 45 mil, man sitter halva dagen i bilen!
Värderar min ledighet mer än pengar idag, några tusen hit eller dit!
Citera
2026-03-01, 17:32
Moderator
OceanDeeps avatar
I vissa jobb kan man byta jobb och testa och behålla tidigare kontrakt. Den möjligheten kanske finns för dig? "Pröva på nytt jobb"

Kan du minska din arbetstid och jobba två jobb? Blir ju dock svårare att få det nya jobbet du vill prova på .

Jag sökte lite på nätet och fick fram det det här vad jag menade. Ta tjänstledigt från ditt gamla:Länk

Hur jag gjorde ett antal år sedan var att jobba extra för en mindre firma. Det blev mer arbetstillfällen med tiden och när jag kunde bli erbjuden 100% så nappade jag. På det då gamla jobbet hade det blivit outhärdligt så det var ju bra det. Jag jobbade 90% + 30% på nya stället ungefär innan jag gick över helt till det nya.
Citera
2026-03-01, 17:32
Medlem
Några tusenlappar...

Själv skulle jag byta utan att blinka
Citera
2026-03-01, 17:58
Medlem
Jag är ju så knäpp så att jag tänker att jag sviker de gamla arbetskamraterna och företaget, men o andra sidan, byter jag inte, sviker jag ju mig själv. Är ingen ungdom längre och de sista åren vill man inte jobba hårdare och mer än man redan har gjort. Sen är det så att om företaget inte behöver mig längre, så ger som mig foten på ett eller annat sätt, man är i slutändan bara några siffror på ett papper som kostar pengar.
Citera
2026-03-01, 18:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nate.Higgers
Jag är ju så knäpp så att jag tänker att jag sviker de gamla arbetskamraterna och företaget, men o andra sidan, byter jag inte, sviker jag ju mig själv. Är ingen ungdom längre och de sista åren vill man inte jobba hårdare och mer än man redan har gjort. Sen är det så att om företaget inte behöver mig längre, så ger som mig foten på ett eller annat sätt, man är i slutändan bara några siffror på ett papper som kostar pengar.

Så ska du inte tänka du ska bara tänka på hur du får det om du byter jobb!
Citera
2026-03-01, 18:25
Avstängd
Det beror på vad du vill få ut av ett jobb?
Och vad för sorts drift som ska underhållas i det jobbet du tänkt dig på kommunen?
Drifttekniker lever ibland i sina bilar och kan bli rätt enformigt rutinkoll.
Citera
2026-03-01, 18:26
Medlem
Citat:

Du ska absolut inte tänka att du sviker någon om du byter jobb. Det är bara ett affärskontrakt och man kan förändra situationen om man får ett bättre erbjudande.

Jag tycker definitivt du verkar ha tänkt igenom det hela och ser stora fördelar med att byta. Då låter det som en smart grej att byta. Det enda man ska göra mot aktuell arbetsgivare är att avsluta det hela på ett snyggt sätt (när man har klart med nytt jobb) så att man kan få bra framtida referenser och eventuellt kunna komma tillbaka om situationen ändras i framtiden.
Citera
2026-03-01, 19:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Har fått napp på ett arbete på hemorten, har idag ett jobb där jag flackar runt en hel del som hantverkare, bär mycket tungt, och för varje litet arbete som skall utföras är det mycket prylar som ska in och ut ur bilen, tunga grejer dessutom. Kör dessutom allt från 10 till 30 mil om dagen, så en hel del på vägarna.

Jobbet jag fått napp på är som drifttekniker inom det kommunala, visst några tusen lägre i lön, men 32 dagars semester, halvdagar före röd dag, och klämdagar, det finns inte i mitt nuvarande yrke! dessutom kan jag semesterväxla och få 38 dagar semester, i mitt nuvarande yrke har jag 25, och mitt i sommaren när det är som varmast har vi som mest att göra.
Jag har bytt arbetsplats ett antal gånger under livet och jag har aldrig ångrat mig. Du ska tänka på vad som är bra för dig. Som du säger så blir man inte yngre, jag hade själv tidigare ett resandejobb där jag var utomlands väldigt mycket, men jag ledsnade på detta, även om min fru oftast följde med. Jag ångar inte mina år i det jobbet, jag har bott i bland annat Polen, Skottland, Tyskland samt varit någon månad i stöten i Ryssland, Ukraina (givetvis långt innan kriget), Georgien m fl, men med åldern så tröttnar man på att flacka runt.

Kanske får du tristare arbetsuppgifter, men du får mer semester - mycket värt, kanske något lägre lön, men bedömer du att det är värt det så kör på, för det kan ju ändå vara så att du kommer orka jobba där och att du med tiden inte orkar med det du håller på med idag.

Så bara kör!
Citera
2026-03-01, 19:25
Medlem
RiMaXs avatar
Man får fråga sig "hur många tusen mindre" det rör sig om, och om man får göra avkall på nåt. Är det ingen större skillnad så - kör!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in