Citat:
Ursprungligen postat av
Menea
De ska befinna sig långt utanför Oman men vad vet vi vart det befann sig då…
USA har air supremacy det betyder att man kan använda lufttankers och man är inte tvungen att sätta sin hangarsytrka inom 300km från kusten. Utan kan lyfta 500+km från kusten. Jag kan inte mig att amiralen som leder styrkan tar några större risker. Han vill gärna behålla jobbet.
Iran kan ju göra något som man inte räknar med. Lyckas bygga en farkost som man kan ta till havs och avskjuta Hormuz 2. USA har satt en säkerhetzon 45?km från styrkan. Men jag ser det som högst osannolikt att Iran lyckas komma inom 300 km fr hangarstyrkan.
Iranska ubåtar är mig veterligen ganska usla. Men har de kaptener som vill bli martyrer så kanske de kan närma sig. Men USA 2-4 ubåtar under sin hangarstyrka.
Om jag vore Iran och lyckas hitta styrkan med hjälp av till ex kinesiska satelliter, om nu kineserna vill riskera WWIII, skulle jag avfyra alla kryssningsmissiler Surface to ship. Skjuter man tillräckligt många så kommer alltid några igenom. Problemet är att Iran måste samla dessa missiler relativt nära och då blir de ett fett mål för USA.
Antag att Iran sköt fyra ballistiska missiler och visste verkligen var flottan var exakt. Som jag inte tror på, så är det väl kanske runt 25 procent att en missil träffar. Det lär inte sänka fartyget men skada det och skulle göra livet väldigt jobbigt för USA