2026-03-01, 16:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
Källa på det? Det är stor skillnad på att vara för feg för att dö martyrdöden som dissident och att faktiskt gilla regimen.

Källan är att systemet upprätthålls. Hade en bred majoritet varit emot systemet hade det inte sett ut som det gör.
Citera
2026-03-01, 16:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommel
Ja du menar detta:

"US Central Command (Centcom) says that the USS Abraham Lincoln has not been struck by Iranian missiles.

Iran's Islamic Revolutionary Guards Corp (IRGC) earlier said they had attacked the aircraft carrier with four ballistic missiles, according to Iranian state media.

"The missiles launched didn’t even come close," Centcom says, adding that the Lincoln continues to launch aircraft in support of its "relentless campaign to defend the American people by eliminating threats from the Iranian regime".

USS Abraham Lincoln is the fifth Nimitz-class aircraft carrier in the United States Navy. Lincoln includes the latest F-35 stealth jets, capable of evading enemy radar."
Japp så, sedan trovärdighet, kanske, vi får nog mer uppgifter om det.
Citera
2026-03-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
De ska befinna sig långt utanför Oman men vad vet vi vart det befann sig då…

USA har air supremacy det betyder att man kan använda lufttankers och man är inte tvungen att sätta sin hangarsytrka inom 300km från kusten. Utan kan lyfta 500+km från kusten. Jag kan inte mig att amiralen som leder styrkan tar några större risker. Han vill gärna behålla jobbet.

Iran kan ju göra något som man inte räknar med. Lyckas bygga en farkost som man kan ta till havs och avskjuta Hormuz 2. USA har satt en säkerhetzon 45?km från styrkan. Men jag ser det som högst osannolikt att Iran lyckas komma inom 300 km fr hangarstyrkan.

Iranska ubåtar är mig veterligen ganska usla. Men har de kaptener som vill bli martyrer så kanske de kan närma sig. Men USA 2-4 ubåtar under sin hangarstyrka.

Om jag vore Iran och lyckas hitta styrkan med hjälp av till ex kinesiska satelliter, om nu kineserna vill riskera WWIII, skulle jag avfyra alla kryssningsmissiler Surface to ship. Skjuter man tillräckligt många så kommer alltid några igenom. Problemet är att Iran måste samla dessa missiler relativt nära och då blir de ett fett mål för USA.

Antag att Iran sköt fyra ballistiska missiler och visste verkligen var flottan var exakt. Som jag inte tror på, så är det väl kanske runt 25 procent att en missil träffar. Det lär inte sänka fartyget men skada det och skulle göra livet väldigt jobbigt för USA
Citera
2026-03-01, 16:59
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Israel och usa har totalt lufthärävälde över hela iran.
https://x.com/i/status/2028060081913246047
Massiva bombningar att militära mål pågår och om någon vecka kommer inte det finnas någon regim i iran 😂
Världens farligaste jobb är nog just nu att vara någon form av ledare i iran dol dör fortare än dom hinner tillsättas 😂🇮🇱♥️🇺🇸✌️

Det kan nog ta längre tid än en vecka innan regimen är bortbombad, men jag skulle nog gissa att den här operationen kommer att hålla på tills det att regimen kapitulerar eller det blir ett uppror och kupp.
Man drar inte igång en så här stor operation och dödar ledarskapet utan att planen är en fullständig och total seger över Iran. Vi ska inte glömma bort det enorma tillskott (en ökning med 50%) den amerikanska krigsmakten fick i budgeten. Trump lär nog ha förberett sig för detta krig och kanske fler krig de närmsta åren. Vilket är lite ironiskt med tanke på att han gick till val på att inte starta fler krig..
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Ja, faktiskt imponerande. De är arier, vilket gör dem svåra.
De är naturligtvis inte arier bara därför att arier en gång bebodde Persien. Iranier härstammar däremot till viss del från arier.
Citera
Medlem
Citat:
Om USS Abraham Lincoln faktiskt vore oskadad, kommer USA sannolikt att publicera en video inom kort där flygplan startar och landar från däcket för att visa att allt är normalt… Om de fortsätter att vara tysta om just fartygets skick, kommer marknaderna (och oljepriset) att öka!

Oljepriset stiger inte nödvändigtvis för att fartyget i sig är värt pengar, utan för vad det representerar och var det befinner sig. Det är ren psykologi och logistik på global nivå...

Det gör också att alla oljeanläggningar i närliggande länder som Kuwait, UAE och Saudiarabien plötsligt ser ut som lätta måltavlor…. Investerare tänker: "Om de kan träffa Lincoln, kan de lätt bränna ner världens största raffinaderier."
Verkligheten:
Hedvig Eriksson
SVTReporter
"USA: Har sänkt iranskt fartyg
Ett iranskt militärfartyg som träffats i ett amerikanskt flyganfall håller på att sjunka, meddelar USA:s militär.

Enligt Centcom, militärens centralkommando i Mellanöstern, träffades fartyget, en korvett av Jamaranklass, när operationen mot Iran inleddes på lördagen och ”är just nu på väg ner mot Omanbuktens botten”.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-protesterna-i-iran?inlagg=74895b1b3009f7fcafe4509723135da4
Mer att läsa i länken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Rykten säger att det är lätt att spåra ledarna i Iran. USA och Israel skickar bilder på getter och barn på deras mobiler och de kan inte motstå att öppna länkarna och på så vis spårade.

Bra taktik måste medges.
getter med sängkammarblick, en riktig honeytrap. Israelerna är oerhört duktiga på att veta var motståndaren finns och de har precisionen att göra något åt det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
USA har air supremacy det betyder att man kan använda lufttankers och man är inte tvungen att sätta sin hangarsytrka inom 300km från kusten. Utan kan lyfta 500+km från kusten. Jag kan inte mig att amiralen som leder styrkan tar några större risker. Han vill gärna behålla jobbet.

Iran kan ju göra något som man inte räknar med. Lyckas bygga en farkost som man kan ta till havs och avskjuta Hormuz 2. USA har satt en säkerhetzon 45?km från styrkan. Men jag ser det som högst osannolikt att Iran lyckas komma inom 300 km fr hangarstyrkan.

Iranska ubåtar är mig veterligen ganska usla. Men har de kaptener som vill bli martyrer så kanske de kan närma sig. Men USA 2-4 ubåtar under sin hangarstyrka.

Om jag vore Iran och lyckas hitta styrkan med hjälp av till ex kinesiska satelliter, om nu kineserna vill riskera WWIII, skulle jag avfyra alla kryssningsmissiler Surface to ship. Skjuter man tillräckligt många så kommer alltid några igenom. Problemet är att Iran måste samla dessa missiler relativt nära och då blir de ett fett mål för USA.

Antag att Iran sköt fyra ballistiska missiler och visste verkligen var flottan var exakt. Som jag inte tror på, så är det väl kanske runt 25 procent att en missil träffar. Det lär inte sänka fartyget men skada det och skulle göra livet väldigt jobbigt för USA

Vi får se men jag tvivlar på USA skulle gå ut i etern och säga att deras stora hangarfartyg har träffats av Iran.. det i sig hade varit förnedring!
Citera
2026-03-01, 17:00
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unlucky-Monkey
Vad är som är så svårt att förstå att Benjamin Netanyahau eller Mileikowsky som han föddes som, dirigerar Trump? USA har inget att vinna på att kriga i Iran, och vi har precis fått bekräftat att de första amerikanska militärerna dött, för sin "bästa allierade". Dra inte din demens över andra tack
Det verkar som att du nu förstått att du inte kunde stava till Netanyahaus smeknamn och därför börjar använda andra namn för att försöka dölja din fadäs. Ingen går dock på ditt gaslightande.

Om Trump som överbefälhavare för världens i särklass mäktigaste militärmakt låter sig styras av ett litet skitland i Mellanöstern, ligger skulden helt och hållet på honom själv. Maken till syltryggeri får man leta efter. Eller så har bara otur när du tänker. Igen.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2026-03-01 kl. 17:04.
Citera
2026-03-01, 17:02
Medlem
EnflygandeKos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Kan nån moderator kanske lägga upp en omröstning för att se vilka Flashbackarna hejar på i USA/Israel vs. Iran?

Stöttar folket i Iran som är tröttna på regimen.
Citera
2026-03-01, 17:03
Medlem
Citat:
Vi får se men jag tvivlar på USA skulle gå ut i etern och säga att deras stora hangarfartyg har träffats av Iran.. det i sig hade varit förnedring!
Att Iran skjutit mot Hangarfartyget Abraham Lincoln är riktigt - fast Iran har ----> missat <----- alla 4 gångerna.
Det är glädjande.

Inte ens nära att träffa
Citera
2026-03-01, 17:03
Medlem
Mailmanss avatar
Märkligt att man inte nämnt en enda siffra på döda i Iran. Men när motattacken kommer så är det viktigt att tycka synd om judarna och antalet döda.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tio-israeler-dodade-i-raketattacker-allt-flog-i-luften/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in