2026-03-01, 14:47
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Även om USA primärt är mer sugen på olja än att skapa fred och harmoni i Mellanöstern så får det väl ändå ses som en bra bonus om det islamiska terrorväldet i Iran blir ett minne blott.

Lär dock bombas på friskt ett tag till. Iran ger sig inte utan en match, men lär gå förlorande ur detta till sist. Kommer de bränna alla kärnvapen som en dödsryckning? Mot alla US-baser inom räckhåll och Tel Aviv.

Först och främst så vet vi inte om de har kärnvapen eller inte. Vidare så är det högst tveksamt att de har någonstans de kan skjuta upp dem ifrån. Vore ju inte så bra för dem om den vänder och slår ner på dem själva. Som hände igår med en vanlig missil
Citera
2026-03-01, 14:47
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Det yttersta bevist på låg intelligens är väl att utifrån sin egen svaga utbildningsgrund tolka in att folk användet Chatgpt när de inte har gjort det.

Jag har gott om sekulära högutbildade framgångsrika iranier i mitt nätverk, de är medvetna om att islamisterna kom till makten 1979 tack vare kommunisterna och USA - och nu är tacksamma för att USA tack vare Trump gjorde om och gjorde rätt - i samarbete med Israel.

Du och sådana som du, vänster och islamister, går med er judeparanoia islamisternas ärenden, både direkt och indirekt. Ni är inte ens i närheten av att begripa att islamismens spridning i demokratiska väst är det absolut största hotet mot demokratiska väst.
haha.. Grok nu ser jag :-) Och håll dig till ämnet för fan..

Detta är inte ett normalt anfallskrig, det är ett rått, folkrättsvidrigt överfall.

Under en tunn slöja av lögner om "säkerhet" och "frihet" bedriver USA och Israel ett illegalt aggressionskrig mot Iran. Deras mål är inte att befria, utan att förslava. Inte att skydda, utan att plundra. FATTA!

Detta är imperialism i sin renaste och mest brutala form. Att krossa en suverän nation, tvinga den till underkastelse och stjäla dess resurser. Varje bomb som faller är ett brott mot mänskligheten, varje liv som släcks är en fläck på förövarnas samvete.

Detta är gangsterpolitik förklädd till geopolitik, och det måste fördömas som det nakna barbari det är.

Att påstå att Netanyahu bryr sig ett skit om Iraniers liv är ett hån mot all intelligens.
Citera
2026-03-01, 14:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Senaste kriget i somras varade 12 dagar, hur långt tror ni detta krig blir? Kortare för att USA/Israel redan förstörde det mesta den gången?
Jag tror att USA/ Israel bestämt sig för regimskifte, och att de kommer att ta bort den iranska regimen denna gång.

Hur långt kriget blir avgörs då av hur utvecklingen i landet ser ut. Frågan är väl om de har som plan B att gå in med marktrupper för att behålla viss stabilitet i landet eller ej. Jag tror att de absolut inte vill gå in med trupper, men ingen vill heller se ett viktigt oljeland som Iran i totalt kaos som i Libyen.

Om det skulle bli stora folkdemonstrationer mot regimen nu, så som Netanyahu uppmanar till, kan opposition förses med vapen och understödjas av luftangrepp från Israel. Då blir kriget kort, säger jag, max 14 dagar. Tyvärr riskerar detta att bli mer långdraget än så, och om Iran havererar strukturellt behöver Väst fortsätta kriget.
Citera
2026-03-01, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Källa : https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran

Iran kör mot 10 länder. Det var kanske inte det man såg framför sig att dom hade kapacitet till faktiskt.

Det är bara 2 som slår tillbaka dock, än så länge iaf.. Saudi verkar till slut vara redo att svara nu.

Israel är nog rätt glada för att dom inte är ensamma i skottgluggen för det hade nog blivit riktigt jobbigt.
Citera
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Stämmer, det är bara propaganda från regimtrogna islamister att iranier är troende. Klart det finns, men de allra flesta är det inte.
Om majoriteten är emot islam hur kan man inte lyckas revoltera och störta regimen på 47 år? Alla flyr och sitter sen engagerat i bl a Sverige och önskar krig. Vill man ha frihet får man slåss för den själv.
Citera
Avstängd
åkte på storstryk?

Du menar när Sharon omringade 3e armen och var 101 km från Kairo och tog 1800 km2 mer land i AFRIKA??

att araberna fick en bra start betyder inte de kom segrande

Israel höll Sinai till 1982

Om Egypten hade vunnit så hade de väl fått halvlön 1973😅 hjärntvättade människa

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De hade sparkats ut juli 1972. Kriget började oct 1973. Varför? Det öppnade till USA som var hela iden. Dessutom gjorde det att Egypten fick taktisk överraskning mot Egypten. Och Egypten vann Sinai. Det tog bara 6 år till. Det viktigaste med kriget för Egypten var

1 Visa Israel att de inte överlever utan am hjälp

2 Få amerikanerna och komma och medla, som de gjorde

1948 hade Israel stora strategiska fördelar mot arabiska arméerna.

1967 genomförde Israel en taktisk överraskning och vann kriget innan det började.

Den israeliska krigsdoktrinen är mycket bättre än den arabiska, då den senare bygger på den sovjetiska modellen. Men du kan klart se när Israel haft stora problem

1 Början av kriget 1973. De åkte på storstryk mot Egypten

2 Mot Hizbollah 2006 och redan tidigare (2000) fick Hizbollah ut Israel från Libanon.

3 Även nu mot Hamas hade Israel problem speciellt med den sämre professionalismen hos reserven som kallades in.

Dock det israeliska samhället har varit bättre på förändra sig när det har behövts. Iranierna om vi ska återkoppla har varit usla både ekonomiskt och militärt. Flera goda idéer om att leka stormakt "on a shoestring". Men inte förstått den Israeliska förmågan att penetrera Iran med hjälp av Mossad. Jag gissar att det har varit enkelt att hitta villiga spioner i Iran. Sen har Iran fjantat sig med Autarki och kärnvapenprogram. Det komiska är att Khamenei var tidigare emot kärnvapen. Och kärnvapenprogramet blev indirekt hans död.
Citera
2026-03-01, 14:51
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Okej Allaballawalla, låt mig förklara: Du skriver en massa flummiga inlägg, lika flummiga som om du vore på hippieträff i Berlin, så om jag ska kunna svara måste jag faktiskt förstå vad det är du skrev. Jag gjorde ett försök, men det var tydligen inte det du frågade och därför får du väl, om det nu är så viktigt för dig att jag ska svara, skriva om frågorna mer tydligt och utan en massa flum och hallucinationer eller annan hippesmörja. Och ja, jag sysslar med personangrepp mot dig. Lev med det! Egentligen kan du om du vill köra samma mot mig vilket torde vara lätt eftersom du bara behöver skriva i PM så får du mitt namn och min Instagram så kan du se hur jag ser ut.

Visst, vi går in på sakfrågan nu då. Nu ska jag skriva exakt vad jag känner och tycker om detta, för det är extremt tudelat.

Å ena sidan är jag en varm anhängare av folkrätten, och inom det westfaliska systemet vi lever under finns det en grundprincip jag tror är bäst att man följer: icke-intervention, d.v.s. att man inte lägger sig i andra självständiga staters inre angelägenheter. Detta kan brytas om en stat anfaller en annan, men grundprincipen sedan 1648 har varit att ett lands inre angelägenheter är deras angelägenheter och man ska bara intervenera om staten uttryckligen ber om det (FN-trupper är ett exempel på sådant). Att USA ocj Israel anföll Iran utan att egentligen ha någon folkrättslig grund är rättsvidrigt.

Med det sagt är det dock väldigt positivt att Khomeini är död. Han har ställt till med en oöverskådlig skada för Irans folk. Så visst, positivt att han försvann. Men vad händer nu? USA har tre alternativ:
1. Man lämnar Iran ifred till Irans folk för att störta regimen, och det är långt ifrån säkert att en grupp obeväpnade människor kan göra det.
2. Man beväpnar Irans folk för att störta regimen, men det vet vi inte fungerar utan tvärtom lätt leder till att situationen urartar i inbördeskrig (Afghanistan).
3. Man ockuperar landet genom att tillsätta amerikanska marktrupper för att återställa ordningen, men det verkar inte heller fungera eftersom det hittills inte gett lyckade resultat i Mellanöstern. På det skulle det bli enormt kostsamt för USA, något jag knappast tror att opinionen är villiga att betala.

Så det är totalt omöjligt att säga hur detta kommer att sluta, men att Iran kommer att uppleva kaos framöver är nog lika klart som att Allaballawalla gillar att röka något lustigt innan han går all-in på Flashback

Okej, så du lägger krut på att fortsätta med halmgubbar och invektiv... Då vet vi att du inte har något att komma med när du i stället drar in på det spåret och utan grund mest hittar på saker om mig. Well, det är väl som det är med det.

Vad du tycker är flummigt är inte mitt problem. Som jag redan skrivit till dig tar jag ansvar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.

Självklart får du komma med personangrepp, precis som alla andra, om du vill det. Det enda faktiska effekt det har på nivån du gör det är väl att du inte blir tagen på allvar.

Genom det framstår du som någon att ta på allvar, vilket jag - och garanterat en hel del andra - inte heller gör.

En frustrerad och osäker infantil liten fjant som försöker projicera sina egna undermedvetna tillkortakommanden och maktlöshet på andra är inte mycket att höja på ögonbrynen för på Flashback Forum. Ni finns ju i överflöd...

Varför skulle jag vilja veta hur du ser ut?

Att det är positivt att Khomeini är död ändrar väl inte så mycket här och nu. Han dog ju redan 1989. Så, ingen nyhet för mig. Det fick jag med mig när det skedde.

När det kommer till det i din analys finns det däremot lite intressanta saker att beakta (Även om samma tankar redan lyfts av andra på nätet vilket gör att det framstår som lite stulet.). Men du kanske skulle lägga mer energi på sådant om du vill bli tagen på allvar. Ett tips bara i all välmening.

Av det du redovisar punktform är det i praktiken bara punkt 3 som skulle fungera rent faktiskt. Det är dock inte särskilt sannolikt att Trump och Hegseth skulle få igenom det i kongressen i nuläget.

Till råga på allt är det vad som sker efter det som har mest påverkan på människorna och regionen. Att peta in den tidigare shahens son som ersättare skulle inte perserna vinna särskilt mycket på, men det skulle kanske kunna fungera ifall israelerna och jänkarna vill försöka behålla hålla lite kontroll. Vilket Netanyahu definitivt vill.

Visst blir folket av med en skogsstig fundamentalistisk clownregim, men blir i stället satta under klacken av en annan lika knäpp.

Hur som helst, vidare i det hela och åter till frågorna du duckat...

Om du inte förstår vanlig text kan jag fetmarkera frågorna nedan så att det är det enda du behöver försöka förstå. Hur du får det till flum är det antagligen bara du som vet då samtliga är sakliga och tydliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Israeliska civila?

Alla israeler är deltagare i kriget mot Iran enligt samma princip får det till att alla palestinier är det i kriget mot Iran. Det är så Iran officiellt sett resonerar när det kommer till Israel-Palestina.konflikten, så samma bord väl gälla när de angriper Iran.

Mörda?
Man brukar inte riktigt tala om mord i krig annat än när krigsbrott begås; som när israeliska soldater skjuter prick på palestinska småbarn.

Man brukar säga "man skördar vad man sår" och om det är något Israels ledning gjort under hela statens existens så är det att så frön för sin egen undergång. Vem vet? Det kanske är nu det är dags för dem att äntligen få skörda...

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Var får du det ifrån att jag anser det?

Försöker du argumentera för att något du ser som ett påstått folkmord kan berättigas på grund av att ett annat folks civila bombas?

Hur tänker du nu?
Citera
2026-03-01, 14:52
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nastrixer
Har fortfarande inte träffat en religiös iranier i Sverige. Visst dom kan fira några högtider som vi firar jul men de flesta dricker bira och tror på vetenskap.

Det stämmer. De flesta iranska flyktingar tog tydligt avstånd mot islam när de kom till sina nya värdländer. De bytte bort sina muslimska namn och gjorde kampen mot islam till livsmotto. Iranier tillhör en av flera invandrargrupper som tydligt varningsflaggat för muslimsk flyktinginvandring. Idag kan vi säga att de bevisligen haft rätt hela tiden.

De flesta iranier/kurder från Iran i Sverige HATAR islam. Det verkar även gälla kommunistjävlar som Dadgostar och Shekarabi om än de tydligen gör skillnad på Irans muslimer och Sveriges.
Citera
2026-03-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
De enda i världen som verkar sympatisera med Israel är svenskarna konstigt nog
Säger ganska mycket om den intellektuella nivån i Sverige.
T.om Norge är på Irans sida.

T.o.m. Palestine authority fördömer Irans attacker mot sina sunni-grannar, sug på den!

Även sett Al qaida-tomtar som uppmanar till attacker mot Iran pga detsamma.
Citera
2026-03-01, 14:53
Medlem
esprit21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
haha.. Grok nu ser jag :-) Och håll dig till ämnet för fan..

Detta är inte ett normalt anfallskrig, det är ett rått, folkrättsvidrigt överfall.

Under en tunn slöja av lögner om "säkerhet" och "frihet" bedriver USA och Israel ett illegalt aggressionskrig mot Iran. Deras mål är inte att befria, utan att förslava. Inte att skydda, utan att plundra. FATTA!

Detta är imperialism i sin renaste och mest brutala form. Att krossa en suverän nation, tvinga den till underkastelse och stjäla dess resurser. Varje bomb som faller är ett brott mot mänskligheten, varje liv som släcks är en fläck på förövarnas samvete.

Detta är gangsterpolitik förklädd till geopolitik, och det måste fördömas som det nakna barbari det är.

Att påstå att Netanyahu bryr sig ett skit om Iraniers liv är ett hån mot all intelligens.

Du tror inte israelerna föredrar Iran som allierad? Ett Iran utan islamismen, med ett blomstrande samarbete istället? Det är nämligen fullt möjligt.

Att israelerna älskar död och elände är en antisemitisk myt, precis som att de endast drivs av att "förslava mänskligheten". Rent trams.
Citera
2026-03-01, 14:54
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tror att USA/ Israel bestämt sig för regimskifte, och att de kommer att ta bort den iranska regimen denna gång.

Hur långt kriget blir avgörs då av hur utvecklingen i landet ser ut. Frågan är väl om de har som plan B att gå in med marktrupper för att behålla viss stabilitet i landet eller ej. Jag tror att de absolut inte vill gå in med trupper, men ingen vill heller se ett viktigt oljeland som Iran i totalt kaos som i Libyen.

Om det skulle bli stora folkdemonstrationer mot regimen nu, så som Netanyahu uppmanar till, kan opposition förses med vapen och understödjas av luftangrepp från Israel. Då blir kriget kort, säger jag, max 14 dagar. Tyvärr riskerar detta att bli mer långdraget än så, och om Iran havererar strukturellt behöver Väst fortsätta kriget.
Blir som med Kuba skiftet man skulle understödja samt Irak. Var ser du Starbucks o judiska helgedomar i Iran? Man överger sina ambitioner med att lämna ett land i spillror som vanligt.
Citera
2026-03-01, 14:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Dom kommer som sagt inte bry sig allt för mycket. Det är omöjligt att till 100% lova att man inte blir involverad i konflikter även om man försöker ha ambitionen.

Nä de verkar ju skita helt i vad Trump gör så du har nog rätt.

Kul att du känner att Trump blivit ”involverad i denna konflikt” som att han var tvungen att bomba landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in