2026-03-01, 11:55
Avslutad
Varje dag när jag vaknar så är hörseln försämrad. Jag hör när jag spolar vatten att ljudet är dovt. Jag går hela dagarna och försöker gäspa och "blåsa ut luft" från öronen och ibland så lyckas jag och hörseln blir genast mycket bättre.

Jag brukar spola varmt vatten i öronen vid dusch men det hjälper inte, oftast blir det sämre. Har även Vaxör eller vad det heter som ska lösa upp vax men det hjälper inte heller, blir bara sämre.

Tips?
Citera
2026-03-01, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Varje dag när jag vaknar så är hörseln försämrad. Jag hör när jag spolar vatten att ljudet är dovt. Jag går hela dagarna och försöker gäspa och "blåsa ut luft" från öronen och ibland så lyckas jag och hörseln blir genast mycket bättre.

Jag brukar spola varmt vatten i öronen vid dusch men det hjälper inte, oftast blir det sämre. Har även Vaxör eller vad det heter som ska lösa upp vax men det hjälper inte heller, blir bara sämre.

Tips?

Problemet sitter väl i näsa-öron-passagen killgissar jag, dvs andra sidan trummhinnan killgissar jag. Att då försöka lösa problemet på ytteröronsidan torde inte vara särskilt framgångsrikt.

Prova istållet med att behandla i näsan.
Citera
2026-03-01, 12:02
Medlem
Använd tops för att gräva ut det som stoppar. Dom säger att man inte ska använda vassa saker i öronen, men är man försiktig så fungerar det bra.

Då hörselnedsättningen inte är konstant så tror jag på detta. Men det kan vara på insidan av trummhinnan också och då hjälper inte det.
Senast redigerad av hydra15 2026-03-01 kl. 12:09.
Citera
2026-03-01, 12:08
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Problemet sitter väl i näsa-öron-passagen killgissar jag, dvs andra sidan trummhinnan killgissar jag. Att då försöka lösa problemet på ytteröronsidan torde inte vara särskilt framgångsrikt.

Prova istållet med att behandla i näsan.
Jag skulle också gissa på den passagen. Eventuellt skulle kanske nässpray kunna avhjälpa en del.
Citera
2026-03-01, 12:08
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Gnisslar du tänder när du sover? Kan bero på det, de spända käkmusklerna påverkar hörseln.
Citera
2026-03-01, 12:11
Medlem
Ring vårdcentralen och be dem spola öronen. De kan säkert kolla om det skulle vara något annat också.
Citera
2026-03-01, 12:21
Medlem
S.O.Stolps avatar
AI svarar:

En förträngning i örontrumpeten (Eustachian tube dysfunction, ETD)
innebär att gången mellan mellanörat och svalget är blockerad eller svullen, vilket förhindrar tryckutjämning och luftning av mellanörat. Detta leder ofta till en känsla av lock för örat, nedsatt hörsel och ibland smärta.

Egenvård och lindring (förstahandsval)
De flesta fall av förträngd örontrumpet läker av sig själva. Du kan försöka öppna upp tuben med följande metoder:
  1. Valsalva-manövern: Håll för näsan, stäng munnen och blås försiktigt ut.
  2. Toynbee-manövern: Håll för näsan och svälj.
  3. Tryckutjämning: Gapa stort, gäspa, tugga tuggummi eller tugga godis.
  4. Avsvällande nässpray: Använd vid förkylning för att minska svullnaden i näsa och svalg (använd dock max 10 dagar).
  5. Otovent: En metod där man blåser upp en ballong med näsan.

Behandling och vård
Om besvären inte försvinner efter ett par veckor bör du söka vård.
  1. Kortisonspray: Kan ordineras vid allergiska besvär.
  2. Undersökning: En läkare kan behöva kontrollera att det inte rör sig om en akut öroninflammation (mediaotit).
  3. Operation (Rör i örat): Vid långvariga problem med vätska i mellanörat kan man sätta in ett litet plaströr i trumhinnan för att skapa en ny väg för luftning.
  4. Ballongdilatation: En metod där man vidgar örontrumpeten med en ballong
Citera
2026-03-01, 12:24
Avslutad
Citat:

Tips?

Provat att "Tryckutjämna"?
Citera
2026-03-01, 12:24
Medlem
Citat:

Tips?

Ta kontakt med din vårdcentral om en tid för spolning av dina öron det går snabbt och är smärtfritt!
Citera
2026-03-01, 12:28
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Provat att "Tryckutjämna"?
Att "blåsa ut luft" från öronen är nog ett försök till detta.
Citera
2026-03-01, 13:21
Medlem
Innan du går till läkaren, köp receptfri kortisonnässpray och behandla 2 veckor på högsta dosen. Går det över = bra. Går det över men kommer tillbaka = mer information till läkaren. Går det inte över = mer information till läkaren.
Citera
2026-03-01, 13:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydra15
Använd tops för att gräva ut det som stoppar. Dom säger att man inte ska använda vassa saker i öronen, men är man försiktig så fungerar det bra.

Då hörselnedsättningen inte är konstant så tror jag på detta. Men det kan vara på insidan av trummhinnan också och då hjälper inte det.

Nej, risken är bara att vaxproppen trycks in djupare.
Antingen köper TS revaxör och kör ett par vänder med eller så får man gå till vårdcentralen så suger de ut vaxproppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in