2026-03-01, 11:45
Medlem
Det är ganska sällan som jag blir verkligt chockad över något men den här dokumentärfilmen på Netflix fick mig att tappa hakan: Unknown number, the highschool catfish. Jag vill diskutera innehållet i den för att försöka förstå det som hände så om man inte vill ha spoilers kan man sluta läsa nu.

En 14-årig tjej, Lauryn, blir tillsammans med en kille på samma highschool, killen heter Owen.
Efter en tid börjar båda ungdomarna få sms flera gånger dagligen som innehåller hot, svordomar och explicita sexuella uttalanden. Det är mest Lauryn som får ta emot meddelanden och de flesta handlar om att hon är så ful att hon borde ta livet av sig och att hon borde låta personen som skriver meddelandena "vinna" och ta över pojkvännen Owen.
Det unga paret blir pressat och stressat dagligen och till slut tar förhållandet slut - men de elaka sms:en fortsätter. Efter många om och men visar det sig att det är Lauryns egen mamma, Kendra Licari, som låg bakom alla hemska meddelanden.
Många har blivit upprörda efter dokumentären, särskilt som Kendra aldrig riktigt ställs till svars utan tillåts komma med halvmesyrer som "alla gör misstag", och det framgår inte vad som låg bakom hennes ytterst märkliga beteende. Det som är svårast av allt att förstå är hur Lauryn fortfarande älskar sin mamma och vill träffa henne - när mammans 19 månaders fängelsevistelse är över.

Ni som har sett filmen, vad tänker ni om den? Vad låg egentligen bakom mammans beteende mot sin egen dotter? Var Lauryn själv involverad på nåt sätt? Själv tycker jag inte att hon såg ett dugg förvånad ut när polisen avslöjade att det var hennes mamma som mobbat henne i drygt ett år.
Citera
2026-03-01, 11:55
Medlem
grungewhores avatar
Nu har jag inte sett filmen, men det känns som kanske mor och dotter har ett toxiskt medberoendeförhållande till varandra. Det är inte ovanligt.

Det gör det s a s lättare att förstå dotterns reaktion. Också nyfiken på mammans ålder?
Citera
2026-03-01, 12:00
Avstängd
En riktig mardröm.
Om jag var Lauryn och det brottet hade uppdagats hade det varit en miljard ljusår gånger enklare att bryta med morsan helt och hållet.
Brott är brott och hade inte sett på det annorlunda om det var en familjemedlem.
Inte sett filmen men tjejen är bara 19 år.
Ålder kan avgöra rätt mycket på hur man ser på saker och ting, tänk helikopterperspektivet och det faktum att hon fortfarande är en ung vuxen mentalt och känslomässigt.
Hon har kanske ingen annan vuxen att vända sig till.
Brott mellan barn och föräldrar är nog överlag väldigt svåra att förstå sig på..

Vet hur det är att ha vuxit upp med en förälder som ser dig som sin leksak, socialt, känslomässigt men även fysiskt.
Man vill sin närstående väl och vill tom. bota fanskapet men innerst inne vet man egentligen att man bara lurar sig själv med en bekväm dröm.
Senast redigerad av indirektreklam 2026-03-01 kl. 12:03.
Citera
2026-03-01, 12:21
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nu har jag inte sett filmen, men det känns som kanske mor och dotter har ett toxiskt medberoendeförhållande till varandra. Det är inte ovanligt.

Det gör det s a s lättare att förstå dotterns reaktion. Också nyfiken på mammans ålder?

43 år gammal i år.
Citera
2026-03-01, 12:27
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
43 år gammal i år.
Ok, så relativt ung mamma. Möjligtvis känslomässigt omogen och instabil. Om hon har ett toxiskt förhållande till dottern som är medberoende så förstår de varandra.
Citera
2026-03-01, 12:29
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ok, så relativt ung mamma. Möjligtvis känslomässigt omogen och instabil. Om hon har ett toxiskt förhållande till dottern som är medberoende så förstår de varandra.

Ja mycket är allvarligt fel i deras relation. Längesen man såg filmen men många tor väl att dottern kanske var med på det.
Citera
2026-03-01, 13:20
Medlem
Fantens avatar
Har inte Ray William Johnson gjort ett avsnitt om det här? Eller har det helt enkelt hänt flera gånger?
Citera
2026-03-01, 16:58
Medlem
Citat:

Ja, det verkar absolut som att mamman och dottern har ett medberoendeförhållande och det är ju inte ovanligt att föräldrar vill ha kontroll över barnens liv - men det som förvånar mig är att Lauryn verkar vilja återuppta den relationen efter att mamman kommit ut ur fängelset! Man kan ju tycka att när hon fick chansen att bli fri från mamman skulle hon få perspektiv på saker och ting och inte längre vilja vara bunden till en så toxisk relation...
Mamman är 45 år men känns omogen.
Citera
2026-03-01, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indirektreklam
En riktig mardröm.
Om jag var Lauryn och det brottet hade uppdagats hade det varit en miljard ljusår gånger enklare att bryta med morsan helt och hållet.
Brott är brott och hade inte sett på det annorlunda om det var en familjemedlem.
Inte sett filmen men tjejen är bara 19 år.
Ålder kan avgöra rätt mycket på hur man ser på saker och ting, tänk helikopterperspektivet och det faktum att hon fortfarande är en ung vuxen mentalt och känslomässigt.
Hon har kanske ingen annan vuxen att vända sig till.
Brott mellan barn och föräldrar är nog överlag väldigt svåra att förstå sig på..

Vet hur det är att ha vuxit upp med en förälder som ser dig som sin leksak, socialt, känslomässigt men även fysiskt.
Man vill sin närstående väl och vill tom. bota fanskapet men innerst inne vet man egentligen att man bara lurar sig själv med en bekväm dröm.

Ja, det hade nog varit sunt för Lauryn att bryta helt med mamman åtminstone för ett tag! Hon har flera vuxna släktingar att vända sig till och säger i filmen att hon kommit mycket närmare sin pappa efter vad som hänt. Pappan skiljde sig omedelbart från mamman när allt uppdagades - hon hade även ljugit om att hon jobbat när hon egentligen fått sparken för länge sedan. Mamman hade dessutom haft kontroll över ekonomin och inte betalat räkningar så familjen förlorade i princip allt de hade!

Vad menar du med att du vuxit upp med en förälder som haft kontroll över dig fysiskt? På vilket sätt?
Citera
2026-03-01, 17:08
Medlem
Citat:
43 år gammal i år.

Hittade uppgifter att hon fyller 46 år i augusti i år?
Citera
2026-03-01, 17:17
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Hittade uppgifter att hon fyller 46 år i augusti i år?

Gör hon kanske tycker egentligen inte det spelar nån roll exakt hur gammal hon är. Hon var i 40-års åldern när det hände räcker imo.
Citera
2026-03-01, 17:18
Medlem
Citat:
Ja mycket är allvarligt fel i deras relation. Längesen man såg filmen men många tor väl att dottern kanske var med på det.

Jag tänkte också tanken att dottern på nåt sätt var med på det, kanske t.o.m. att mamman tog på sig skulden. Att den extra mobilen som fanns i huset och som använts till att skicka sms på egentligen var Lauryns och att hon skickat meddelanden till sig själv för att få uppmärksamhet av folk i skolan, pojkvännen och mamman. Om så vore fallet skulle det inte vara så konstigt om mamman skyddade henne och att Lauryn fortfarande ville vara med sin mamma efter allting.
Men det faktum att Kendra ljugit om andra saker som att hon fått sparken från jobbet och inte betalat räkningar talar för att hon faktiskt låg bakom de hemska meddelandena. Jag har bara så otroligt svårt att förstå hur en vuxen kvinna kan behandla sitt eget barn så vidrigt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in