2026-03-01, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vill börja med att skriva att detta inte är ett försök att skriva skit om män utan jag är genuint intresserad. Det kommer att verka som om jag bara vill skriva skit om män för jag måste skriva några negativa exempel för att förklara min fråga, men så är det alltså inte.

Över till frågeställningen. Jag upplever att män är dåliga på att komma ihåg saker som rör vardagen. Ett klassiskt exempel är män som konstant frågar sina kvinnliga partners var deras bilnycklar och andra tillhörigheter är (hett tips, där du la dem senast). Andra saker som verkar svåra att komma ihåg är egentligen allt som rör de egna barnen, klädstorlekar, tid och dag för föräldramöten och friluftsdagar, andra ungars barnkalas etc. Även sina barns, sin sambos samt den egna släktens födelsedagar verkar ha svårt att fastna.

Jag har förstått att män ägnar ganska mycket tid att tänka på hur de skulle ta sig ur farliga situationer som med största sannolikhet aldrig kommer att inträffa, typ hur ni skulle vinna om ni brottades med en björn. Sedan kanske ni tänker på romarriket, andra världskriget och sex en del också.

Men här är grejen. Kvinnor tänker också på en massa annat än tillhörigheter, barnrelaterat och födelsedagar, men vi verkar vara bättre på att tänka på flera saker parallellt medan männens hjärna känns helt enkelspårig eller ibland tom avstängd.

Så vad är det ni går runt och tänker på så koncentrerat att vardagen inte får plats i hjärnan samtidigt?

Tacksam för svar.

Är du 12? För det här va nog det töntigaste inlägget jag läst. Brottas med björnar? I annat fall kan man ju undra vad du dejtat för killar. Jag som kille tänker mycket på mitt företag, mina aktier och andra affärer jag sysslar med. Mitt hus och renoveringar, mina bilar som ska hållas rena, några av tankarna jag har. Tankar på tjejer existerar men är en väldigt liten del av mitt liv då ni faktiskt inte tillför något positivt, kan ju ta dig som exempel, huvudvärken en sån som du skulle ge är inte värt något.
Citera
2026-03-01, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Är du 12? För det här va nog det töntigaste inlägget jag läst. Brottas med björnar? I annat fall kan man ju undra vad du dejtat för killar. Jag som kille tänker mycket på mitt företag, mina aktier och andra affärer jag sysslar med. Mitt hus och renoveringar, mina bilar som ska hållas rena, några av tankarna jag har. Tankar på tjejer existerar men är en väldigt liten del av mitt liv då ni faktiskt inte tillför något positivt, kan ju ta dig som exempel, huvudvärken en sån som du skulle ge är inte värt något.
Alltså det där med att män tänker mycket på hur de ska ta sig ur farliga men osannolika situationer är ju nåt män berättat för mig. Jag kan ju inte veta, jag är inte man. Och jag tycker det verkar vara en rolig tankelek.
Citera
2026-03-01, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Nu lever jag själv och klarar utmärkt att hålla ordning på mina saker och andra uppgifter som hör ett självständigt liv till.

När det gäller barnen har exet koll på föräldrarmöten och sån skit från skolan och koll på det mesta av kläder som behövs. Jag frågar med jämna mellanrum och beställer en laddning kläder på nätet efter instruktioner.

Nu är jag helgfarsa enbart så det med kläderna är inte så konstigt att hon tagit tag i. Svårt för mig att få översikt över det. När det gäller föräldramöten, utvecklingssamtal mm från skolan så är jag glad att hon tagit i det.

Tycker föräldramöten, utvecklingssamtal mm är så jävla drygt så det struntar jag i. Och häri ligger en spänning mellan könen. Ofta tar sig kvinnor friheten att bestämma vad som är absolut nödvändigt och protester slås ner hårt. Mannen lutar sig tillbaka och låter henne hållas med sin skit. Vad annat kan man göra? Dras med i samma idiotiska stress?

Sen har jag min egen stress över barnen. Jag är bättre på att se andra saker typ säkerhet, ekonomi och byggen av hus. Vi lever båda på landet i var sitt gammalt hus. Så trots att vi lever åtskilda ser jag till så deras (och mitt eget) boende fungerar (det finns ALLTID att göra) och ger naturligtvis ekonomiskt underhåll. Jag känner mig tvungen att försaka tid med barnen för att arbeta mycket, fixa med husen/fordon och möjliggöra den uppväxt vi vill ge dem.

Så en feminist hade sett mig som en slapp jävla mansbebis som skiter i viktiga saker som föräldramöten.

Jag tycker att jag har fullt upp med praktiska problem hela tiden och hinner inte ens allt, livet på landet...

Du sätter fingret på nått väldigt intressant här, som jag också noterat, nämligen att generellt så är det bara sådant kvinnor gör som räknas som "obetalt arbete i hemmet" medans det män gör är hobbies, även om tidsåtgången är minst densamma, och ibland betydligt högre.

Detta gäller dock om man bor i hus, bor man i lägenhet och åker tunnelbana blir det en annan sak.

En tanke som slog mig när jag läser i tråden och tänker på hur det är i vårt förhållande, så de saker hon sköter är inga problem för mig att lösa ut vid behov, det handlar mer om arbetsfördelning bara

De saker jag sköter kan hon inte lösa ut de flesta av dem, utan då blir det inte gjort eller måste lejas bort för dyra pengar. Tror knappast det är unikt för vårt förhållande.

Min fru är ytterst medveten om att det förhåller sig så, och vi har heller inget tjafs om det, men långt ifrån alla kvinnor förstår det här har jag märkt.
Senast redigerad av Baheera 2026-03-01 kl. 11:17.
Citera
2026-03-01, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Något överdrivet exempel, det 1:a kan vara aktuellt för en del familjer, för andra är det mycket enklare (man kan tex äta senare, en stor middag precis innan träning är direkt olämpligt oavsett)

2. Händer ev en gång om året per barn

3. Läxor i den åldern brukar ta 15 min, inte direkt nått behov planering för det

4. Really....

1. Aktuellt två dagar i veckan, varje vecka i vår familj. Träningarna och simningen ligger den tid vi brukar äta middag på. Men då min partner har hand om logistiken kring hushållet och jag har hand om logistiken kring barnen. Så fixar vi det bra ändå! Jag är med på barnens aktiviteter, medans min partner lagar middag. Så är den klar när vi kommer hem.

2. Inte om barnen har många vänner och går i lågstadiet. Nu går mitt ena barn i mellanstadiet ich det andra i lågstadiet. Men när båda gick i lågstadiet och är av olika kön. Ja, då var det cirka 20 kalas/år.

3. Läsläxa behöver man sitta bredvid och höra, det ingår i läsläxan att barnen ska läsa högt för vuxen som kan kortigera för när något lästs fel. För mitt äldre barn innebär bara läsläxa 15 minuter, minst 5 dagar/vecka. För mitt yngsta barn 5-10 minuter, minst 4 dagar per vecka. Sedan är det skrivläxor, engelska glosor, matte. Allt som allt tar läxorna minst 20 minuter/dag. Men I regel 30-45 minuter per dag. Gäller ju att fördela tiden för det, så det inte blir för mycket i slutet av veckan och inget i början av veckan. Denna logistik behöver jag som förälder ha koll på än så länge. Och så att de är pigga nig för att göra läxor, att de inte krockar med middagen eller aktiviteter. Och att de blir gjorda när vänner och legobyggen, pussel, måla, leka med barbie osv drar mer. Dvs: "tjata" och strukturera för läxorna. Vilket tar en del tid i anspråk, utöver själva läxorna.

4. Min partner har koll på det som behövs inför storstädning. Men ja, det krävs logistik för det. Det märker jag ju!
Senast redigerad av TomatKungen 2026-03-01 kl. 11:09.
Citera
2026-03-01, 11:06
Medlem
Jag är mest jäkligt glömsk tror jag, hade ju varit lite skönt att kunna bortförklara det med att man löste världsproblem eller uträttade nått viktigt men så är inte fallet. Jag lägger mest av mig mina nycklar på måfå och ägnar dem sen inte en tanke förrän jag behöver dom igen och då är dom spårlöst borta.

Att skaffa en.sambo hjälpte inte speciellt mkt det heller då hon visade sig lida av ungefär samma åkomma. 😅

Edit: kroniskt hopplös på födelsedagar med för den delen och således väldigt enkel att ordna överaskningsfest för då jag till o med lyckats missa min egen.
Senast redigerad av Prax^ 2026-03-01 kl. 11:12.
Citera
2026-03-01, 11:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kvinnor kan överse ett bredare område. Mannen hittar inte nyckeln för att den ligger en decimeter fel.

Kvinnor kan även utföra parallellt, men bara i de områden de har vana. Därför skrattar de åt män som inte automatiserat alla hushållssysslorna, de kan utföra dem, men bara seriellt. Kvinnor kan däremot inte utföra saker parallellt där de själva saknar automatisering. Dock har de mer anlag för parallellprocess.

Men sedan vill kvinnor att män ska sköta hushållet på deras eget vis. Det är då det kraschar. Mannen kan dels inte se in i kvinnans huvud och se vad hon anser är rätt sätt, hon berättar såklart inte, dels är det inte naturligt för mannen att göra så. Då är det bättre att på papper faktiskt skriva ned vad som ska göras, och vem som gör vad. Sedan utför hen på sitt eget sätt.

Det räcker att mannen glömmer ett "viktigt" datum för att bli idiotförklarad. Då kan han likagärna låta kvinnan ta hand om det så att allt blir rätt (även när hon själv gör fel). Ska båda sköta detta blir det bara en enda soppa.
Bra analys! Tyvärr verkar Bimbodeluxe övergivit sin tråd. Hon är ändå en av mina 10 topp aktiva användare.

Alltid intressant hur man ser saker, manligt och kvinnligt. Ibland kan man lära sig något.
Citera
2026-03-01, 11:12
Medlem
Citat:
Alltså det där med att män tänker mycket på hur de ska ta sig ur farliga men osannolika situationer är ju nåt män berättat för mig. Jag kan ju inte veta, jag är inte man. Och jag tycker det verkar vara en rolig tankelek.

Aldrig hört nån säga så faktiskt om man inte pratat om en händelse som skett precis, men har inte nåt minne igentligen. Har du dejtat kriminella då? Då förstår man kanske.
Citera
2026-03-01, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Låter som ni har en fin uppdelning som separerade! Ju äldre barnen blir, desto mer kan du även involvera dem i det som behöver fixas i era boenden. Fin tid ihop far och barn emellan!

Ja faktiskt har vi en bra uppdelning och vi klarar oss inte utan varandra om vi vill att barnen ska gå kvar i samma skola som verkligen är jättebra.

Så när jag läser mitt första inlägg låter jag inte tillräckligt uppskattande mot mitt ex. För jag ser och uppskattar det viktiga hon gör.
Citera
2026-03-01, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Bra analys! Tyvärr verkar Bimbodeluxe övergivit sin tråd. Hon är ändå en av mina 10 topp aktiva användare.

Det skulle jag aldrig! Fick ett telefonsamtal bara.
Citera
2026-03-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
1. Aktuellt två dagar i veckan, varje vecka i vår familj. Träningarna och simningen ligger den tid vi brukar äta middag på. Men då min partner har hand om logistiken kring hushållet och jag har hand om logistiken kring barnen. Så fixar vi det bra ändå! Jag är med på barnens aktiviteter, medans min partner lagar middag. Så är den klar när vi kommer hem.

2. Inte om barnen har många vänner och går i lågstadiet. Nu går mitt ena barn i mellanstadiet ich det andra i lågstadiet. Men när båda gick i lågstadiet och är av olika kön. Ja, då var det cirka 20 kalas/år.

3. Läsläxa behöver man sitta bredvid och höra, det ingår i läsläxan att barnen ska läsa högt för vuxen som kan kortigera för när något lästs fel. För mitt äldre barn innebär bara läsläxa 15 minuter, minst 5 dagar/vecka. För mitt yngsta barn 5-10 minuter, minst 4 dagar per vecka. Sedan är det skrivläxor, engelska glosor, matte. Allt som allt tar läxorna minst 20 minuter/dag. Men I regel 30-45 minuter per dag. Gäller ju att fördela tiden för det, så det inte blir för mycket i slutet av veckan och inget i början av veckan. Denna logistik behöver jag som förälder ha koll på än så länge. Och så att de är pigga nig för att göra läxor, att de inte krockar med middagen eller aktiviteter. Och att de blir gjorda när vänner och legobyggen, pussel, måla, leka med barbie osv drar mer. Dvs: "tjata" och strukturera för läxorna. Vilket tar en del tid i anspråk, utöver själva läxorna.

4. Min partner har koll på det som behövs inför storstädning. Men ja, det krävs logistik för det. Det märker jag ju!

1, Jo. Men er familj är inte standard för att det råkar krocka hos er två dagar i veckan. Kör fika och middag efter träningen så löser det sig smidigt.

2. Tolkade det som kalas ni planerar själva, att åka på någon annans kalas är det ingen större planering inför.

3. Våra har haft max 15 min läxor, och inte varje dag, så typ 30 min i veckan ungefär. 45 minuter per dag låter mycket för barn i den åldern, helt onödigt (men det styr ju inte ni över)

4. Vi kanske har olika syn på vad storstädning är, men i min värld krävs det inte mer saker tillgängliga än vad man normalt har hemma i sitt hus.
Citera
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Vill börja med att skriva att detta inte är ett försök att skriva skit om män utan jag är genuint intresserad. Det kommer att verka som om jag bara vill skriva skit om män för jag måste skriva några negativa exempel för att förklara min fråga, men så är det alltså inte.

Över till frågeställningen. Jag upplever att män är dåliga på att komma ihåg saker som rör vardagen. Ett klassiskt exempel är män som konstant frågar sina kvinnliga partners var deras bilnycklar och andra tillhörigheter är (hett tips, där du la dem senast). Andra saker som verkar svåra att komma ihåg är egentligen allt som rör de egna barnen, klädstorlekar, tid och dag för föräldramöten och friluftsdagar, andra ungars barnkalas etc. Även sina barns, sin sambos samt den egna släktens födelsedagar verkar ha svårt att fastna.

Jag har förstått att män ägnar ganska mycket tid att tänka på hur de skulle ta sig ur farliga situationer som med största sannolikhet aldrig kommer att inträffa, typ hur ni skulle vinna om ni brottades med en björn. Sedan kanske ni tänker på romarriket, andra världskriget och sex en del också.

Men här är grejen. Kvinnor tänker också på en massa annat än tillhörigheter, barnrelaterat och födelsedagar, men vi verkar vara bättre på att tänka på flera saker parallellt medan männens hjärna känns helt enkelspårig eller ibland tom avstängd.

Så vad är det ni går runt och tänker på så koncentrerat att vardagen inte får plats i hjärnan samtidigt?

Tacksam för svar.
Det är en generalisering byggd på stereotyper, förmodat avsiktligt för att få igång diskussionen.

Men, rent generellt är män fokuserade på att ställa maten på bordet (extern aktivitet), kvinnor är fokuserade på att familjelivet fungerar (intern aktivitet).

Att män frågar sin fru vart nyckeln är beror främst på att kvinnan ständigt flyttar saker för att optimera placering av objekt i hemmet, medan män är fokuserade på att lägga dem på samma plats varje gång ifall man vaknar upp mitt i natten med ett externt hot.

Män går inte på kvartsamtal eller föräldramöte mer än två gånger: första gången för att sondera terrängen, andra gången för att konstatera att allt som sägs på dessa möten är repetition av föregående möte, samt inte leder framåt. Därefter avstår mannen.
Kvinnan går på mötet för att visa stöd för sina barn, förstå deras situation och kunna känslomässigt stödja dem när mannen uttrycker frustration att barnet inte förstår den enkla matematikläxan han får traggla.

Rent generellt är datum inte viktiga för överlevnad. Vi är programmerade att överkomma akuta hot, inte framtida bagateller. Kvinnor är detaljorienterade, för att någon kan känna sig bortglömd om dessa inte minns. Det är deras överlevnadsstrategi att inte bli utstötta från den egna gruppen.

En sak jag märkt är att många män är prylorienterade. Detta hänger ihop med kontroll och verifierbarhet. Vi godtar inte känslomässiga argument (jag känner mig sjuk) utan verifikation (tempen säger att du inte har feber).

Tänker vi på återtagandet av Konstantinopel och Roms sista dagar? Kanske. Män ser historia och berättelser som sedelärande medan kvinnor har mer inlevelse hur hemskt det måste varit att leva då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Ja faktiskt har vi en bra uppdelning och vi klarar oss inte utan varandra om vi vill att barnen ska gå kvar i samma skola som verkligen är jättebra.

Så när jag läser mitt första inlägg låter jag inte tillräckligt uppskattande mot mitt ex. För jag ser och uppskattar det viktiga hon gör.

Jag tyckte nog mer att du varken visade uppskattning mot vare sig dig själv eller ditt ex, för allt det fina ni gemensamt gör för era barn! Ni båda ska vara glada över att ni har skaffat barn med varandra! Låter som ni fått till ett riktigt fint samarbete som separerade! Detta kommer gagna era barn rejält! 🙂👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in