2026-02-28, 23:32
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokacola41
Tror du verkligen det?

Tänker det skulle kommit ut bilparader och liknande i Malmö i så fall redan nu?

De som flytt Iran har längtat efter denna dag.
Klart det finns fundamentalister men inte flyktingar från Iran. Det vore som en ko skulle göra reklam för Burger King.
Citera
2026-02-28, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dystopikern
Exil-iranierna har sett frukten av vad ett demokratiskt sanhälle kan åstadkomma.

Hur de ska åstadkomma detta hemma utan korruption och klan-tänk återstår att se.

Ja, det blir spännande. Men jag tror ärligt att det behövs att flera hundratusen iranier återvänder till sitt hemland för att det ska bli tillräckligt med positivt inflytande och landet ska utvecklas till ett modernt och fungerande samhälle.

Gör man inte det riskerar man att det spårar ur igen, för folket i Iran, de saknar kunskaper om hur man bygger ett modernt och starkt samhälle som alla kan leva tryggt i.
Citera
2026-02-28, 23:35
Medlem
shitholecitizens avatar
fp.
Citera
2026-02-28, 23:35
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Jag bar min Donald Trump keps i en arabaffär idag. Kändes skönt, (dom tittade konstigt)
Jag skulle nog också titta lite konstigt på någon i Sverige som bär en mössa med namnet på ett annat lands president på.

Att Donald Trump är en dömd sexbrottsling är vidare skäl att finna anledning att titta konstigt på någon som förnedrar sig själv med att bära en mössa med hans namn på.
Citera
2026-02-28, 23:38
Medlem
Såg Ayat-Ola på en pizzeria i Alby ikväll. Blir inte förvånad om han sökt asyl i landet
Citera
2026-02-28, 23:45
Medlem
Det är inte många muslimer i Sverige som gillar regimen i Iran. Det är väl palestinapucko-falangen, och möjligtvis knarklangarpacket. Och hur hur stor del av av den muslimska ockupationsmakten i Sverige är det, sammanlagt? Typ 10-15 procent?

Resten är neutrala eller fientligt inställda till regimen.
Citera
2026-02-28, 23:52
Medlem
Dystopikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ja, det blir spännande. Men jag tror ärligt att det behövs att flera hundratusen iranier återvänder till sitt hemland för att det ska bli tillräckligt med positivt inflytande och landet ska utvecklas till ett modernt och fungerande samhälle.

Gör man inte det riskerar man att det spårar ur igen, för folket i Iran, de saknar kunskaper om hur man bygger ett modernt och starkt samhälle som alla kan leva tryggt i.

Impulsen från hemvändande iranier kan säkert vara en faktor.

Frågan är då ifall dessa hemvändare kommer att ses som postitivt bidrag till en demokratirörelse, eller om de bara kommer att uppfattas som ytterligare en part i ett "power-grab".
Citera
2026-02-28, 23:56
Medlem
lizette123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
De som flytt Iran har längtat efter denna dag.
Klart det finns fundamentalister men inte flyktingar från Iran. Det vore som en ko skulle göra reklam för Burger King.

Bästa inlägget ikväll, visst är det så!
Citera
2026-02-28, 23:58
Medlem
warehouses avatar
Det finns nog inte en enda iranier i västvärlden som inte firar ikväll. Iranier och israeler har länge varit mycket nära vänner. Låt inte en galen islamistisk regim få er att tro något annat. Sedan är det viktigt att dra en linje mellan Israel och judar eftersom alla israeler är inte judar och alla judar är inte israeler. Men iranier är historiskt sett mycket nära vänner med både israeler och judar. Alla firar tillsammans ikväll.

Jag förstår att det kan verka märkligt för en del araber och vänster-folk i västvärlden som ställer frågor som "Hur kan iranier vara vänner med israeler? Hur kan iranier vara vänner med judar?"... svaret är att det är så det alltid varit och så det kommer fortsätta vara. Iranier är inget kaosfolk likt många andra folkgrupper - tvärt om är iranier kloka, ofta högutbildade och inser hur viktigt det är med fred och stabilitet i världen. Folket i de två länderna har alltid backat upp varandra. Glad Purim!
Citera
2026-02-28, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Jag funderar på att arbeta hemifrån på måndag och avvakta och se hur muslimerna här kommer reagera nu när ledaren för Islamiska Staten, Hamas osv har dödats. Kommer dom angripa oss eller väntar dom fortfarande på rätt tillfälle?
Du vet att muslimer inte är en helt homogen grupp som alla sörjer Khamenei? Jag tänker mig att det kan bli en del firande på Sergels torg.
Citera
2026-03-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dystopikern
Impulsen från hemvändande iranier kan säkert vara en faktor.

Frågan är då ifall dessa hemvändare kommer att ses som postitivt bidrag till en demokratirörelse, eller om de bara kommer att uppfattas som ytterligare en part i ett "power-grab".

Ja, det blir nog lite olyckligt om bara exil-iranier är i regeringen sen och inga som levt i landet iran. Däremot ses det nog som positivt om de återvänder och ingår i näringslivet och annat, genom sina kontakter så kan de bidra till att öppna upp landet och få igång en normal handel med omvärlden.

Man får inte glömma att sanktioner och fiendeskap med nästan hela världen lett till att folket har det svårt.
Citera
2026-03-01, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja visst är det! De kommer inte att resa sig som en man och angripa oss! Finns en parallell - fast åt andra hållet - med Konstantinopels fall, där lutheranska och katolska länder inte ville skicka några arméer eller flottor för att hjälpa den siste östromerske kejsaren, som ju var östortodox... och så föll Konstantinopel i muslimernas händer i stället.
Fanns inga lutheranska länder när Östrom föll, Martin Luther var inte ens född än...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in