2026-02-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtlkertkerjterk5
Vi vet efter tusentals inlägg att det inte är Björkman som följer efter makarna Palme, vad tillför ditt inlägg menar du?

Vet vi det efter tusentals inlägg? Förklara hur vi vet det efter tusentals inlägg? Har vi lyckats med något här som GRK misslyckades med, eller vad?
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-02-28 kl. 21:32.
Citera
2026-02-28, 21:33
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Det finns kan så klart finnas många anledningar till varför Fauzzi beskriver det som Tenson/Fjällräven. Jag låser mig inte vid en möjlig förklaring här.

Låsa sig ska man ju inte göra men man kan se det mest sannolika.

För vad det är värt verkar ChatGPT hålla med mig:

Om någon år **1986** beskrev en jacka som en **Tenson eller Fjällräven**, syftar man nästan säkert på en klassisk **frilufts-/skaljacka i sportig modell**, snarare än en modejacka.

Här är vad det troligen betyder:

### 🧥 Typ av jacka

En:

* Lite längre fritidsjacka
* Rak eller något rymlig passform
* Slitstarkt tyg (ofta kraftig bomull/polyester-blandning)
* Med huva (ibland i kragen)
* Praktiska fickor med lock
* Dämpade naturfärger (blå, grön, röd, beige)

### Märkena 1986

* Tenson var då kända för funktionella sport- och skidjackor i tekniskt material, ofta med färgblock och tydlig 80-talsdesign.

* Fjällräven var redan etablerade med slitstarka friluftsjackor i G-1000-tyg, till exempel Greenland-modellen (som fanns redan då).

### Vad personen sannolikt menade

När någon sa “en tenson eller fjällräven” var det ofta mer en **typbeskrivning än exakt märke** – alltså:

> En sportig, lite robust fritidsjacka i friluftsstil.

Inte:

* Skinnjacka
* Kavaj
* Dunjacka (inte typiskt 1986 i Sverige ännu)
* Tunn vindjacka i nylon

Utan snarare en **mellansäsongsjacka för vardag och friluftsliv**.
Inte dunjacka, alltså.

Dunjacka eller täckjacka vore väl ett givet ordval om man såg AB. Vittnen som vi vet såg AB använde just de orden. Det vore märkligt att på flera förhör aldrig använda något av de orden när man upprepade gånger ska försöka beskriva en klassisk dunjacka.

Men vi kommer väl inte så mycket längre än så här. Bra att du fyllde på med lite historia.
Citera
2026-02-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Låsa sig ska man ju inte göra men man kan se det mest sannolika.

För vad det är värt verkar ChatGPT hålla med mig:

Om någon år **1986** beskrev en jacka som en **Tenson eller Fjällräven**, syftar man nästan säkert på en klassisk **frilufts-/skaljacka i sportig modell**, snarare än en modejacka.

Här är vad det troligen betyder:

### 🧥 Typ av jacka

En:

* Lite längre fritidsjacka
* Rak eller något rymlig passform
* Slitstarkt tyg (ofta kraftig bomull/polyester-blandning)
* Med huva (ibland i kragen)
* Praktiska fickor med lock
* Dämpade naturfärger (blå, grön, röd, beige)

### Märkena 1986

* Tenson var då kända för funktionella sport- och skidjackor i tekniskt material, ofta med färgblock och tydlig 80-talsdesign.

* Fjällräven var redan etablerade med slitstarka friluftsjackor i G-1000-tyg, till exempel Greenland-modellen (som fanns redan då).

### Vad personen sannolikt menade

När någon sa “en tenson eller fjällräven” var det ofta mer en **typbeskrivning än exakt märke** – alltså:

> En sportig, lite robust fritidsjacka i friluftsstil.

Inte:

* Skinnjacka
* Kavaj
* Dunjacka (inte typiskt 1986 i Sverige ännu)
* Tunn vindjacka i nylon

Utan snarare en **mellansäsongsjacka för vardag och friluftsliv**.
Inte dunjacka, alltså.

Dunjacka eller täckjacka vore väl ett givet ordval om man såg AB. Vittnen som vi vet såg AB använde just de orden. Det vore märkligt att på flera förhör aldrig använda något av de orden när man upprepade gånger ska försöka beskriva en klassisk dunjacka.

Men vi kommer väl inte så mycket längre än så här. Bra att du fyllde på med lite historia.

Ja, det där håller jag inte för otroligt att det kan vara som du och AI beskriver. AI utgår dock från någon som växt upp med de preferenserna.

Det kanske NF gjorde eller inte men ändå har de preferenserna. Eller växte han inte upp med de preferenserna och som italienare mer tänkte modeller av exklusiva dunjackor. Inte ovanligt att invandrare har helt andra preferenser till svenska varumärken.

Ett exempel i vår egen tid: I orten är Haglöfs populärt. Nämner du Haglöfs för någon där tänker de inte på samma sak som någon som är uppväxt med Skogsmulleskola.

AI nämner att dunjackor var ovanliga på 80-talet. Kanske var italienare som NF som introducerade det i gatumiljö? Han bar om inte annat en själv. Ja, även svennen AB hade något så ovanligt vid den här tiden som dunjacka.

Bra och bra med lite historia, ja, det är bra att ha i bakhuvudet och inte bara automatiskt ha Ottos eller andras raster för ögonen.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-02-28 kl. 22:08.
Citera
2026-02-28, 22:08
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ja, det där håller jag inte för otroligt att det kan vara som du och AI beskriver. AI utgår dock från någon som växt upp med de preferenserna.

Det kanske NF gjorde eller inte men ändå har de preferenserna. Eller växte han inte upp med de preferenserna och som italienare mer tänkte modeller av exklusiva dunjackor. Inte ovanligt att invandrare har helt andra preferenser till svenska varumärken. AI nämner att dunjackor var ovanliga på 80-talet. Kanske var italienare som NF som introducerade det i gatumiljö?

Bra och bra med lite historia, ja, det är bra att ha i bakhuvudet och inte bara automatiskt ha Ottos eller andras raster för ögonen.

Någon skulle kanske kunna kontakta NF idag och reda ut ett och annat. Bland annat om Tensonmannen verkligen gick ute vid trottoarkanten eller snarare tre meter in i gångbanan som det står i förhöret.

Och fråga hur lång han ansåg att Tensonmannen var. Det är en fråga som häpnadsväckande nog aldrig ställdes.

Fast jag vet inte varför du nämner Otto hela tiden. Otto har ”förärat” mig med en hatvideo för något år sedan där han försökte karaktärsmörda mig för att jag hade påtalat brister i hans arbetsmetoder. Så du behöver inte oroa dig för att jag prenumererar på honom.
Citera
2026-02-28, 22:28
Medlem
Citat:
Någon skulle kanske kunna kontakta NF idag och reda ut ett och annat. Bland annat om Tensonmannen verkligen gick ute vid trottoarkanten eller snarare tre meter in i gångbanan som det står i förhöret.

Och fråga hur lång han ansåg att Tensonmannen var. Det är en fråga som häpnadsväckande nog aldrig ställdes.

Fast jag vet inte varför du nämner Otto hela tiden. Otto har ”förärat” mig med en hatvideo för något år sedan där han försökte karaktärsmörda mig för att jag hade påtalat brister i hans arbetsmetoder. Så du behöver inte oroa dig för att jag prenumererar på honom.

Otto nämner jag mer för att illustrera hur man kan låsa sig i onödan när det gäller Tensonmannen. Nu verkar han dock ser jag nu vara inne på att Tensonmannen var SE. Därmed kan man väl konstatera att han gått utanför ramen helt och hållet för vad som är rimligt gällande NFs preferenser.

Ja, det vore intressant att höra NF reda ut. Det har ju dock hunnit rinna en hel del vatten under broarna och han så klart folk stört titt som tätt. Han lär vara rätt trött på frågor, frågor som han troligen inte ens kan svara på i dag.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-02-28 kl. 22:43.
Citera
2026-02-28, 22:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Du vet inget om NFs faktiska preferenser. Inte jag heller. Varför låsa sig? Han kanske var mer intresserad av kläder än du var, italienare som han är, eller Otto som inte ens var född då och nog aldrig utforskat märket Tenson mer än hur det ska passa in på Grandmannen.

Det där är undermålig logik av värsta märke. Vi kan dra bra slutsatser om sannolikheten för många företeelser i världen utan att för den skull veta säkert. Jag vet inte om Fauzzi till skillnad från de flesta i hans ålder egentligen med ”Tenson” menade en gul mockajacka med bruna flamingor på, men det är mindre sannolikt. Fauzzi ville göra sig förstådd och försökte med stor sannolikhet använda något han uppfattade som gemensam referensramar.

Fauzzi kan ha varit ett undantag, men om hans referensramar liknade andras namn samma ålder, så menade han inte något som ens hade en avlägsen likhet med Björkmans jacka.
Citera
2026-02-28, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det där är undermålig logik av värsta märke. Vi kan dra bra slutsatser om sannolikheten för många företeelser i världen utan att för den skull veta säkert. Jag vet inte om Fauzzi till skillnad från de flesta i hans ålder egentligen med ”Tenson” menade en gul mockajacka med bruna flamingor på, men det är mindre sannolikt. Fauzzi ville göra sig förstådd och försökte med stor sannolikhet använda något han uppfattade som gemensam referensramar.

Fauzzi kan ha varit ett undantag, men om hans referensramar liknade andras namn samma ålder, så menade han inte något som ens hade en avlägsen likhet med Björkmans jacka.

Han måste ju känt till de referensramar du hänvisar till för att din logik ska stämma bättre. Det kanske han gjorde. Eller gjorde han inte det, utan utgick från egna referensramar som han räknade med var legio, då är din logik plötsligt helt ute ur leken.

Jag vet inte hur integrerad han var med svenska referensramar, men mycket möjligt att han utgick från vad kanske en italiensk referensram var vad gällde Tenson.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-02-28 kl. 22:58.
Citera
2026-02-28, 23:07
Medlem
”Han uppger att den man (Se Anders Björkman) som han såg i en port måste ha varit samme man som hade gått bakom makarna Palme. Han stödjer sig främst på jackan och dess färg.”

På håll måste NF alltså uppfattat att AB hade en ”Tensonjacka” av liknande modell som AB hade på sig? Eller ska vi tolka ovanstående som att han stödjer sig på jackan utifrån att han på håll uppfattade att AB hade en helt annan typ av jacka på sig än vad han hade?

När han stödjer sig på jackan i det här läget är det en jacka av typ Tenson som han kallar det. Ofta när man diskuterar detta menar många att det är färgen på jackan som NF kopplar till i det här läget. Nej, det är även jackan i sig. Jag antar då att han även i det här läget ser just det han refererar till som ”Tenson-jacka”, det vill säga något som liknar det AB hade på sig mer än något som liknar Ottos malätna Tradera-fynd.

Helt säker kan man ju inte vara i och för sig men kan nog känna mig ganska säkert på att ovanstående tolkning inte är ett dugg mer ologisk än någon annan utifrån de uppgifter som vi har att utgå ifrån.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-02-28 kl. 23:26.
Citera
2026-02-28, 23:26
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
”Han uppger att den man (Se Anders Björkman) som han såg i en port måste ha varit samme man som hade gått bakom makarna Palme. Han stödjer sig främst på jackan och dess färg.”

På håll måste NF alltså uppfattat att AB hade en ”Tensonjacka” av liknande modell som AB hade på sig? Eller ska vi tolka ovanstående som att han stödjer sig på jackan utifrån att han på håll uppfattade att AB hade en helt annan typ av jacka på sig än vad han hade?

När han stödjer sig på jackan i det här läget är det en jacka av typ Tenson. Ofta när man diskuterar detta menar många att det är färgen på jackan som NF kopplar till i det här läget. Nej, det är även jackan i sig. Jag antar då att han även i det här läget ser just det han refererar till som ”Tenson-jacka”.

Helt säker kan man ju inte vara i och för sig …

”Jackan och dess färg” är för otydligt formulerat för att man ska kunna dra slutsatsen att NF tyckt sig känna igen själva jackmodellen. Särskilt med tanke på att motsvarande passage i första förhöret lyder:

Det är bara jackan Nicola Fauzzi ser. Det är på jackans färg Nicola Fauzzi igenkänner mannen.

Här är helt klart färgen det centrala.

Testa att ställa dig på avståndet det rör sig om och titta på någon som lutar sig ut från ett prång en mörk kväll. Även om man tror sig känna igen en jackmodell är det inte mycket värt på så långt håll.
Citera
2026-02-28, 23:34
Medlem
Gorbis avatar
Så har +40 år gått sedan kl 23:21 28 februari 1986 och fortfarande ingen accepterad lösning på denna landschock, fortfarande den mest chockerande nyhetshändelse man upplevt t.o.m. mer chockerande än 11 september 2001 som mer kändes som en orealistisk Hollywoodfilm.

Ett öppet sår vi Svenskar tvingas bära kollektivt. Enligt mig själv som ägnade ganska mycket tid på att gå igenom det som fanns att analysera för cirka 15 år sedan var det poliser där de flesta verkade komma från Norrmalmspolisen som med hjälp av inhyrda professionella hit-men från Sydafrika som utförde denna väldigt onödiga händelse för 40 år sedan idag.
Citera
2026-02-28, 23:52
Medlem
Citat:
”Jackan och dess färg” är för otydligt formulerat för att man ska kunna dra slutsatsen att NF tyckt sig känna igen själva jackmodellen. Särskilt med tanke på att motsvarande passage i första förhöret lyder:

Det är bara jackan Nicola Fauzzi ser. Det är på jackans färg Nicola Fauzzi igenkänner mannen.

Här är helt klart färgen det centrala.

Testa att ställa dig på avståndet det rör sig om och titta på någon som lutar sig ut från ett prång en mörk kväll. Även om man tror sig känna igen en jackmodell är det inte mycket värt på så långt håll.

Vad som står i det citat du anger är att han igenkänner mannen på jackans färg. Det beskriver ju inte om han kände igen jackans modell. Polisen frågade ju förmodligen inte här om han kände igen specifikt jackmodellen utan om NF kände igen mannen.

Dock lutar det åt hållet att de faktiskt frågat det när de antecknat: ”JACKAN och dess färg”. Säkert är det ju inte som du säger men antyder knappast motsatsen.

På det hållet torde det inte värst mycket svårare att känna igen modellen än färgen? Ja, får ge mig ut och testa en mörk kväll och se om jag känner igen bara färg eller både färg och modell eller bara modell och helt går lost på färgen. Vet dock inget om NFs fysiska förutsättningar och om jag matchar dem för att göra ett sådant experiment rättvisa.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-03-01 kl. 00:17.
Citera
2026-03-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Så har +40 år gått sedan kl 23:21 28 februari 1986 och fortfarande ingen accepterad lösning på denna landschock, fortfarande den mest chockerande nyhetshändelse man upplevt t.o.m. mer chockerande än 11 september 2001 som mer kändes som en orealistisk Hollywoodfilm.

Ett öppet sår vi Svenskar tvingas bära kollektivt. Enligt mig själv som ägnade ganska mycket tid på att gå igenom det som fanns att analysera för cirka 15 år sedan var det poliser där de flesta verkade komma från Norrmalmspolisen som med hjälp av inhyrda professionella hit-men från Sydafrika som utförde denna väldigt onödiga händelse för 40 år sedan idag.

Ingen konspirationsläcka på dessa 40 år, detta tyder på att GM var ensam och drevs av personligt agg. Efter så här lång tid torde det möjligen dock läckt ut även från en ensam individ.

Lätta på sig hjärta pågrund av samvetskval tror jag inte en sådan individ har större behov av. Slippa bära ensam på det stora att ha påverkat det historiska ödet har nog varit svårare.

Hur gör då en individ av den typen för att kryptiskt pysa ut till sin omgivning om det ”storartade” han varit med om? Flashback hade kunnat vara en sådan arena. Har han skrivit något kryptisk här? Inte helt omöjligt.

Eller åtminstone roat sig med att läsa i tråden? Har ni tänkt på det? Hann han leva tillräckligt länge eller om han lever har han garanterat läst trådarna här. Vem hade undvikit det i hans sits? Ingen. Precis som kändisar går in och läser trådarna som handlar om dem har han gjort det, ja, om han nu fick uppleva internetåldern.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-03-01 kl. 00:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in