2026-02-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Föreningen Dumpen och Dumpen Media Group AB är 2 helt olika saker.

Sara kontaktar säkert anhöriga och hänvisar dom till föreningen.

Ekonomiskt är dom splittrade de går tillexempel inte swisha till föreningen. Utan man betalar sin medlemsavgift på bankgiro.

Föreningen drivs runt med medlemsavgifter , försäljning av merch (vet inte om dom får allt eller ond et delas men en del kassa kommer där ifrån) samt kanske eventuella donationer.

Dumpen media group AB drivs annonser och Swish.

Föreningen har en annan ordförande och S och P sitter inte i styrelsen där. Dom skojar ofta att dom vill ha över henne på dumpem media group ab.

Det var nyheter för mig.
Är dom öppna med att Swishar man så hamnar det i Saras och Patriks plånbok(Dumpen media group)?
Citera
2026-02-28, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Det var nyheter för mig.
Är dom öppna med att Swishar man så hamnar det i Saras och Patriks plånbok(Dumpen media group)?

Ja , eller efter som det saknar insyn eller jag inte vet så vet man inte hur mycket pengar dumpen media group ger föreningen.

Men helt klart Föreningen kan inte använda de pengarna som swishas.

Men ja Dumpen media group ab är ett företag som drivs av S och P.

Sen vad som händer med all Swish kan man bara spekulera i.
Men för mig är något lurt.

Fram till 2022 redovisade inte dumpen media group ab något utan allt gick på Saras konto.

Men undrar vad reklam intäkter osv gick? Impulskollen AB ( MM framtid AB) och alla dessa pengar gick?

Då MM framtid AB är också ifrågasatt så kanske det finns flera externa företag bakom och det kommer vi aldrig få veta.
Citera
2026-02-28, 22:43
Medlem
Citat:
Det var nyheter för mig.

Här är kommentarerna som S gjort själv. Det som diskuteras är SDs gåva till Dumpen.

https://ibb.co/pvfW5tMk

Och ska man följa de kommentarerna så är SDs pengar inte till dumpen utan till Sara själv.
Citera
2026-02-28, 22:45
Medlem
Citat:
Det var nyheter för mig.

Om det vore så väl men pengarna som kastas åt Dumpens håll hamnar på Kronofogdens konto men våra vänner är inte främmande för cash under bordet. Sara kan göra mycket för barnen med stålarna som staten låter bli.
Citera
2026-02-28, 22:47
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Här är kommentarerna som S gjort själv. Det som diskuteras är SDs gåva till Dumpen.

https://ibb.co/pvfW5tMk

Och ska man följa de kommentarerna så är SDs pengar inte till dumpen utan till Sara själv.

om föreningen bara ägnar sig ät vård åt utsatta (Brrr...vill inte ens föreställa mig vad för slags vård som tillhandahålls...), åt vem jobbar fiskarna?
Citera
2026-02-28, 22:50
Medlem
tens avatar
Citat:
Brist på redovisning och granskningarna som bevisat motsatsen.
Som sagt dom kallar sig ideell organisation men saknar insyn.

De säger ständigt att pengarna måste in annars låser de artiklarna som betal artiklar? (Vad har det med varna folk då?)

Hur många flaggor ska hissas.

Dom läcker som ett soll men folk tycker det okej så länge dom får en ny gädda var 3e dag.

Varför var 3e? Som sagt släng ut chattarna, maskera personerna och dom hade haft tusentals fall. Dom kunde drivit frågan hur många fångar dessa personer och polisen hade fått sina resurser för städa upp.

Som sagt, det ekonomiska verkar vara din issue.
Nu kommer de inte en gädda var 3:e dag, de kommer söndag, tisdag och torsdag om vi ska vara petiga.
Men det är inte det viktiga, det viktiga är att de visar att mängden förövare är mycket stor.
Om de hade maskat hade de flesta trott att de var fejk och att allt vara stageat av Dumpen.
Nu kommer allt fram i ljuset.
Att de behöver doneringar är ju för att de åker landet runt och visar att gäddor finns i hela landet.
Förstår du att bränsle, mat och hotell kostar pengar eller är du helt ovetande?
Citera
2026-02-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
om föreningen bara ägnar sig ät vård åt utsatta (Brrr...vill inte ens föreställa mig vad för slags vård som tillhandahålls...), åt vem jobbar fiskarna?

Bra fråga!

Sedan pengarna som kommer in, om Patrik får in några medel tar väl Kronis alla pengarna?
Citera
2026-02-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini

11. Hur drivs Dumpen?

Vi har för närvarande tre(står 2 i bolagsregistret?) anställda och ett hundratal volontärer. Inkomsterna till Dumpen består av reklamintäkter och Swishdonationer.

12. Är det någon skillnad på Dumpen Media AB och Föreningen Dumpen?

Dumpen Media AB är det bolag som står bakom Dumpen. Det är via bolaget som all verksamhet som syftar till lagändring sker och det är hit Swishdonationerna går.

Föreningen Dumpen är en ideell förening, helt fristående från bolaget. Medlemsavgifterna går oavkortat till att betala för traumavård till barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp och av någon anledning inte fått hjälp av den ordinarie vården, till exempel på grund av långa köer.

13. Hur finansieras Dumpen?

Till skillnad från de flesta andra nyhetsmedier så har vi inte låst våra artiklar bakom betalvägg. För oss är det viktigt att alla ska kunna ta del av vårt material. Vi har alltså inte prenumerationsintäkter och presstöd. Istället finansieras vi av enskilda som skickar bidrag via Swish och företagssponsorer på hemsidan.

14. Jag har Swishat pengar, vad gör ni med pengarna?

Swishbidragen går bland annat till bränsle, hotell, tågbiljetter, abonnemang, mjukvara, licenser för programvara, fisketelefoner, hårdvara, säkerhet på hemsida, serverkostnader, revisoru, advokater, vård av fiskare som går in i fiskeväggen, kurser och mycket annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ja , eller efter som det saknar insyn eller jag inte vet så vet man inte hur mycket pengar dumpen media group ger föreningen.

Men helt klart Föreningen kan inte använda de pengarna som swishas.

Men ja Dumpen media group ab är ett företag som drivs av S och P.

Sen vad som händer med all Swish kan man bara spekulera i.
Men för mig är något lurt.

Fram till 2022 redovisade inte dumpen media group ab något utan allt gick på Saras konto.

Men undrar vad reklam intäkter osv gick? Impulskollen AB ( MM framtid AB) och alla dessa pengar gick?

Då MM framtid AB är också ifrågasatt så kanske det finns flera externa företag bakom och det kommer vi aldrig få veta.

Frågan är vad som händer om Sara går bort. Patrik är ju grovt skuldsatt, får han några pengar tar väl Kronis allt?
Citera
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Bra fråga!

Sedan pengarna som kommer in, om Patrik får in några medel tar väl Kronis alla pengarna?

Troligen är de alla svartjobbare åt ett aktiebolag, finansierade av A-kassa och sjukförsäkringar.
Citera
2026-02-28, 22:56
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
11. Hur drivs Dumpen?

Vi har för närvarande tre(står 2 i bolagsregistret?) anställda och ett hundratal volontärer. Inkomsterna till Dumpen består av reklamintäkter och Swishdonationer.

12. Är det någon skillnad på Dumpen Media AB och Föreningen Dumpen?

Dumpen Media AB är det bolag som står bakom Dumpen. Det är via bolaget som all verksamhet som syftar till lagändring sker och det är hit Swishdonationerna går.

Föreningen Dumpen är en ideell förening, helt fristående från bolaget. Medlemsavgifterna går oavkortat till att betala för traumavård till barn som blivit utsatta för sexuella övergrepp och av någon anledning inte fått hjälp av den ordinarie vården, till exempel på grund av långa köer.

13. Hur finansieras Dumpen?

Till skillnad från de flesta andra nyhetsmedier så har vi inte låst våra artiklar bakom betalvägg. För oss är det viktigt att alla ska kunna ta del av vårt material. Vi har alltså inte prenumerationsintäkter och presstöd. Istället finansieras vi av enskilda som skickar bidrag via Swish och företagssponsorer på hemsidan.

14. Jag har Swishat pengar, vad gör ni med pengarna?

Swishbidragen går bland annat till bränsle, hotell, tågbiljetter, abonnemang, mjukvara, licenser för programvara, fisketelefoner, hårdvara, säkerhet på hemsida, serverkostnader, revisoru, advokater, vård av fiskare som går in i fiskeväggen, kurser och mycket annat.

Aftonbladet, Expressen och övriga tidningar, podcasts och mediebolag kanske har nåt att lära av här? Starta föreningar där man kan använda sig av "frivilliga".
Citera
2026-02-28, 22:56
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ten
Som sagt, det ekonomiska verkar vara din issue.
Nu kommer de inte en gädda var 3:e dag, de kommer söndag, tisdag och torsdag om vi ska vara petiga.
Men det är inte det viktiga, det viktiga är att de visar att mängden förövare är mycket stor.
Om de hade maskat hade de flesta trott att de var fejk och att allt vara stageat av Dumpen.
Nu kommer allt fram i ljuset.
Att de behöver doneringar är ju för att de åker landet runt och visar att gäddor finns i hela landet.
Förstår du att bränsle, mat och hotell kostar pengar eller är du helt ovetande?
Fast att det är så många visste vi redan på 90 talet. I know, visst är det otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in