2026-02-28, 22:04
Medlem
Palestinier arga, flesta kurder glada, flesta araber glada, iranier hälften glada, flesta libaneser arga, turkar arga och glada beroende på vad dom får eller går miste om.
Citera
2026-02-28, 22:07
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl klart att de är muslimer, men de som kom hit just för att de flydde från Ayatollah Khomeini på 1980-talet, gjorde det för att de inte ville leva i en teokrati med Sharialagar. Men de är ändå muslimer, bara lite mer mellanmjölkstroende sådana. Dessas barn är vanligen rätt sekulariserade, men tron ligger alltid i bakhuvudet och kan blossa upp igen.

Men det har kommit hard core-muslimer därifrån också senare, människor som bara kommit för bidragen och välfärden, men inte hade något emot teokratin i Iran i sig.

Jag har i olika engagemang diskuterat med väldigt många iranier. Det är mycket få iranier i Sverige som är troende. Det flesta iranier i Iran är inte ens muslimer.

Skulle till och med vilja säga att ur gruppen troende från Iran så är det fler som är kristna än muslimer.
Men normalt är att iranier gärna vill kalla sig ateister. Normalt är också att just iranier faktiskt avskyr islam mer än vad många andra folkgrupper gör.

Jag var för några veckor sen på ett frihetsevent för Iran. Fullt med iranska, svenska och israeliska flaggor. Alla pratar om sekularism och demokrati på ett sätt som stämmer överens med iranier man träffar på i arbetsliv, föreningar etc.
Citera
2026-02-28, 22:08
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Ganska många fler än Israel säger det. Iran säger det, USA säger det, alla andra säger det... Det är i princip endast IRGC som säger att han mår bra hahaha

Iran säger inte det. Vad har du fått det ifrån? USA förlitar sig endast på vad Israel har sagt.
Citera
2026-02-28, 22:12
Medlem
Kebabkas avatar
Gråta ihjäl sig. Kan man önska iaf
Citera
2026-02-28, 22:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har i olika engagemang diskuterat med väldigt många iranier. Det är mycket få iranier i Sverige som är troende. Det flesta iranier i Iran är inte ens muslimer.

Skulle till och med vilja säga att ur gruppen troende från Iran så är det fler som är kristna än muslimer.
Men normalt är att iranier gärna vill kalla sig ateister. Normalt är också att just iranier faktiskt avskyr islam mer än vad många andra folkgrupper gör.

Jag var för några veckor sen på ett frihetsevent för Iran. Fullt med iranska, svenska och israeliska flaggor. Alla pratar om sekularism och demokrati på ett sätt som stämmer överens med iranier man träffar på i arbetsliv, föreningar etc.

Då tror jag att du träffar någon sorts speciellt urval... för det är inte min erfarenhet, och jag har också träffat en del.
Citera
2026-02-28, 22:14
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Iran säger inte det. Vad har du fått det ifrån? USA förlitar sig endast på vad Israel har sagt.
Du förstår snart...
Citera
2026-02-28, 22:14
Medlem
Islam är scapegoat skydd för iran. Hade Iran t:ex varit en demokrati och krigat mot väst så hade det sett konstigt ut. Så man fick idèn "Aha vi använder Islam så att folk tror vi är dumma".

Det är Irans vapen att se sig själva som dumma genom islam fast dom är smartast i mellanöstern.
Citera
2026-02-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
De blir nog glada, de flesta ville ju få bort honom, de blir väl fyrverkerier och Falaffel..

Tror inte det Muhammedanerna firade ju när Wilks dog, när palestinierna genomförde en massaker på civila 7 okt 2023 i Israel för att ta två exempel så nu lär de sörja..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
De blir nog glada, de flesta ville ju få bort honom, de blir väl fyrverkerier och Falaffel..

Ja så uppfattar ja det också. Ett fåtal muslimer som föredrar ayatollah.

Tkr dock de märkligt att dom lyckades döda honom. Gick ju rykten att dom flytt landet och det borde man ju gjort egentligen oavsett om det ansågs fegt eller ej.
Citera
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men snälla du, de har varit muslimer sedan 600-talet! Att de var mer sekulariserade under den sista Shahen (Reza Pahlavi) precis före den islamistiska revolutionen, är en annan sak. De var ändå troende muslimer.
Att revolutionen gick att genomföra säger en hel del om hur sekulariserade de var.. Dvs inte alls.
Citera
2026-02-28, 22:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Du förstår snart...

USA säger att de TROR uppgifterna är korrekta. De har inget annat att gå på än Israels ord. Tills Iran bekräftar så tycker jag vi kan betrakta detta som enbart rykten.
Citera
2026-02-28, 22:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Ja så uppfattar ja det också. Ett fåtal muslimer som föredrar ayatollah.

Tkr dock de märkligt att dom lyckades döda honom. Gick ju rykten att dom flytt landet och det borde man ju gjort egentligen oavsett om det ansågs fegt eller ej.

Inget är bekräftat än. Vi har bara Israels ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in