2026-02-28, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Ali Ali Ali

Total överlägsenhet från Israel och USA avseende underrättelser och militär förmåga. Som väntat. Ska Iran skjuta iväg sina supervapen nu eller vad säger ni Iran/rysstroll? Kommer den stora och farliga hämnden snart? Har de tur lyckas de träffa en israelisk öken.

Khomeini, Nazrallah, Sinwar, Soleimani. Vem är näst på tur?
Kuba!

Jag börjar se ett mönster. Gaza, Venezuela, Syrien, Iran (med flera).

Detta är en delvis (men inte bara) kampanj mot Rysslands (och i förlängningen Kinas) allierade. Helt enkelt för att försvaga den större parten genom att gå på de svagare först. Alla dessa attacker är såklart en del av en större strategi, och mönstret börjar vi tydligt

Hade han inte hotat Grönland och Europa så hade jag varit lugnare. Men de lär väl attackera svagare icke-USA-allierade först. Så lite tid finns kvar ändå

Jag tror att hit-listen ser ungefär ut såhär:

1. Gaza
2. Syrien
3. Venezuela
4. Iran
5. Kuba
6. Vitryssland
7. Grönland
8. Nordkorea
9. Europa
10. Ryssland
11. Kina

Edit: ändrade från Vitryssland till Kuba

Kuba borde väl ha varit ett enklare mål än Iran, men i och med protesterna så ser nog USA ett unikt tillfälle och de gör en liten justering i planen

Och Grönland låg nog ännu högre upp på listan innan, men Europas motstånd var förmodligen större än vad man först trodde att det skulle vara. Så om Vitryssland blir ett problem först så kan Europa hålla med, och då blir det enklare att få igenom ett övertagande av Grönland, och då har man i princip omringat Ryssland fullständigt. Och efter Ryssland så har man omringat Kina fullständigt (om man har hanterat Nordkorea, vilket man kommer göra tidigare eftersom det är betydligt enklare, men lite knepigare än de som ännu attackerats i och med att de har kärnvapen)

Någonstans där mellan så blir Europa med egna viljor och skit mest i vägen, och även om vi är mäktiga (mot alla andra än USA) och har kärnvapen så är vi beroende av USA så USA kan stänga ner större del av Europa med ett knapptryck

Kuba har inga kärnvapen och är hyfsat svaga. Så they are next up! Kuba hade passat mycket bra in i Venezuela-narrativet, särskilt i och med båt-incidenten nyligen, men Irans instabilitet gav ett så unikt tillfälle att det inte går att förbise

Vitryssland har inga egna kärnvapen (även om Ryssland låter några finnas där som avskräckning), så de ligger nog tidigare i ordningen än vad kärnvapenländerna gör
Senast redigerad av Ballooong 2026-02-28 kl. 23:03.
Citera
2026-02-28, 22:21
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
OM ayatollan är död, så är Irans ologiska svar ändå logiskt någonstans. Ingen leder landet. Alla som stödjer regimen vill hämnas. Så de attackerar flera länder för att USA har baser där. Senast så tog det väl 3-4 dagar innan något svar kom? Likadant när Trump dödade generalen eller vad det nu var, under mandat period 1, då kom väl svaret månader efter? Att ayatollan skulle ändra sitt mantra till att bli impulsiv och svara inom timmar från attacken låter otroligt. Men allt är ju möjligt antar jag.

Jag är hoppfull om att han är död och att regimen tvingas bort, så att Iran kan bli ett fint och respekterat land igen, som gamla persien, eller innan revolutionen 1979. Men det kan komma AI filmer med honom, som säger att han lever och mår bra. Jag vet inte när jag börjar tro på att han är död? USA och Israel kan ju säga att han är död, för att få angreppet att framstå som en succé.

Oavsett vilket, vi har ju hört att han har cancer och vet att han är närmare 90 år(?) så även om Iran talar sanning och han lever, så har han förhoppningsvis inte många år kvar ändå. Vore faktiskt roligare om han lever och får uppleva sin regim falla och att han straffas av folket.
De sa nyss på Al Jazeera att de redan vid förra kriget utsåg tre män i toppen att leda landet direkt om K skulle trilla av. Så Iran har visst en ledning oavsett om K är död eller ej. Iran förnekar dessutom hans död.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Snälla någon, sluta skriv med nöd och näppe när det gått 12 timmar och de har slagit ut varenda amerikansk bas i arabländerna och jagar nu amerikanska soldater med drönare i skyskrapor.
Samtidigt som de bombar Israel som släpper igenom missiler.

hahahaha.

tung dag med idel förluster.
känns ju endå vettigt med att den muslimska republiken avslutar med att anfall alla andra araber.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man märker också nu i nyhetsrapporteringen hur rädda grannländerna är för att Iran ska eskalera kriget. Måste vara fruktansvärt att ha en så demoniskt regim som grannland och vara rädd hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Iran saknar kapacitet att eskalera kriget, dom går redan för full maskin, men blir likförbannat rövknullade. Deras allierade kommer låta dom gå i döden ensam.

Kanske men samtidigt märkligt då att grannländer som Förenade Arabemiraten går upp i full beredskap. Burj Khalifa ett 828 meters landmärke för 1,5 miljarder dollar mitt i ett distrikt värt över 20 miljarder evakuerades nyligen efter explosioner hörts.

Om Iran nu "saknar kapacitet" varför darrar hela Gulfen varje gång någon trycker på avtryckaren? Någon verkar ändå ta deras förmåga på allvar.
Citera
Medlem
NATOists avatar
Iranierna har ingen annan att skyllas än sig själva.

De borde byggt massiva kärnvapen för årtionden sedan. Nu kan dom bara titta avundsjukt mot Kimjongun.

Jag vet att jag har majoriteten av Flashbackare i tråden på min sida när jag säger att vi får hoppas att Kina och Ryssland ger tillräckligt med info till Iran så att de kan sänka hangarfartyg och slå ut amerikanska och israeliska terroristnästen i området.

Det vore det enda rättvisa efter USAs militärkupp i Ukraina 2014 och vad de därefter gjort där.
Citera
Medlem
Live: UN Security Council Emergency Meeting on Iran

https://www.youtube.com/watch?v=YDvsBbKfLPA

Irans gubbe är duktig sur
Citera
2026-02-28, 22:22
Medlem
Citat:
Inget har bekräftats än.
Jag hoppas regimen faller men jag tror inte tråden vekar förstå hur komplext det är att få bort den här regimen, då har vi inte ens börjat prata om IRGC som har den militära makten.

Allting är relativt. Komplext möjligen för fattiga studenter och lokala revolutionärer.

Inte för USA med Israel. De släckte deras enfaldige ledere efter ett dygn.

De kommer forsätta tills de antigen ger upp eller hela styret blir övertaget av folket. Den islamistiska terroristregimens dagar är räknade.

Hotar man USA öppet på det sättet när Trump är ledare så får man skylla sig själv. De borde förstått bättre efter att de hämtade Maduro på en kvart.
Citera
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Tack.

https://x.com/i/status/2027771210558214548

Här säger en ung iranier att de bara väntar på order för markinvasion.
Det kommer bli svårt med en markinvasion.
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Har USA/Israel attackerat något mer sedan imorse? Tycker det är tyst om det, eööet de försöker analysera alla platser som den omskakade bikupan attackerar från just nu?

Samt försvara?
Citera
Medlem
SVT rapporterade ikväll att inte en enda iransk robot tagit sig igenom det israeliska luftförsvaret. Samtidigt har Israel framgångsrikt attackerat flera hundra militära mål i Iran.
Citera
Medlem
Citat:
Snälla någon, sluta skriv med nöd och näppe när det gått 12 timmar och de har slagit ut varenda amerikansk bas i arabländerna och jagar nu amerikanska soldater med drönare i skyskrapor.
Samtidigt som de bombar Israel som släpper igenom missiler.

Iran har ingenting. De har skickat iväg några felriktade fyrverkeripjäser och någon skräpdrönare. De är kvar på stenåldern och lyckades inte ens beskydda sin högsta ledare i mer än 3 timmar. Inte en enda missil har tagit sig igenom Israels luftförsvar.

Pinsamt att se detta. Kan bli en slakt man aldrig har sett tidigare.
Citera
2026-02-28, 22:23
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Tack.

https://x.com/i/status/2027771210558214548

Här säger en ung iranier att de bara väntar på order för markinvasion.

Fått säkert 100 dollar för att säga det.
När han får sina 100 dollar så gömmer han sig i sin mammas källare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in