2026-02-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Tydligen så menar vissa att det finns inga bevis för att jorden är rund. Plattjordare och ateister hör lite till samma kategori.
Ja, om man inte sätter sig in i bevisen som är bekräftade om och om igen så tycker man att det inte finns bevis. Det handlar om utbildning och att vara öppen för forskning men religiösa är inte kända för den varan.

Muslimer säger att det finns bevis för att Allah finns, hur ställer du dig till dom bevisen? Hur ska vi kunna veta att du har rätt och inte dom?
Citera
2026-02-28, 20:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Ja, om man inte sätter sig in i bevisen som är bekräftade om och om igen så tycker man att det inte finns bevis. Det handlar om utbildning och att vara öppen för forskning men religiösa är inte kända för den varan.

Muslimer säger att det finns bevis för att Allah finns, hur ställer du dig till dom bevisen? Hur ska vi kunna veta att du har rätt och inte dom?
Allah finns ju, men jag föredrar begreppet gud. Sen är det en del annat jag inte håller med muslimer om.
Citat:

Exakt! Det är ju det jag menar! Ateister vägrar sätta sig in i bevisen och avfärdar allt utan att bry sig det minsta. Precis som plattjordare! Testa sätta dig in i kristna bevis och skriva en analys då.

Här har du: https://www.catholicworldmission.org/post/10-amazing-eucharistic-miracles
Citera
2026-02-28, 20:35
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ateism är ju en minoritet globalt sett så egentligen borde det handla om vad psykologin säger om ateism, och enligt min egna icke-profesionella åsikt så verkar ateism vara kopplat till mindre än perfekta attribut.

Det ligger ingen värdering i det ena eller det andra. Tvärsäkerhet är fel övertygelse, det har livet lärt mig, och jag vet att det är sant. *blink* Med samma forskning har ateister mindre tendens mot mystik, sugs inte lika lätt upp i filmer, citat eller litteratur, och har ett mindre behov av grupptillhörighet. Jag undrar hur en 30-50%ig genetisk förklaring till tro landar i dig.
Citera
2026-02-28, 20:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det ligger ingen värdering i det ena eller det andra. Tvärsäkerhet är fel övertygelse, det har livet lärt mig, och jag vet att det är sant. *blink* Med samma forskning har ateister mindre tendens mot mystik, sugs inte lika lätt upp i filmer, citat eller litteratur, och har ett mindre behov av grupptillhörighet. Jag undrar hur en 30-50%ig genetisk förklaring till tro landar i dig.
Detta låter ju inte direkt smickrande. Ateister beskrivs ju som monotona, passionslösa, oförstående och udda.
Citera
2026-02-28, 20:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Tvärsäkerhet är fel övertygelse, det har livet lärt mig, och jag vet att det är sant.
Ändå så är ni tvärsäkra på att gud inte finns?
Citera
2026-02-28, 20:42
Medlem
Citat:
Allah finns ju, men jag föredrar begreppet gud. Sen är det en del annat jag inte håller med muslimer om.

Exakt! Det är ju det jag menar! Ateister vägrar sätta sig in i bevisen och avfärdar allt utan att bry sig det minsta. Precis som plattjordare! Testa sätta dig in i kristna bevis och skriva en analys då.

Här har du: https://www.catholicworldmission.org/post/10-amazing-eucharistic-miracles
Jag tror inte att du hittar många kristna som tror på tyget och den gråtande madonnan... de flesta religiösa köper konceptet att det handlar om tro och inte bevis eftersom det inte går att bevisa att gud finns eller att bibeln stämmer. Historiska berättelser och människor i bibeln går inte att bekräfta, inte ens kung David och absolut inte Jesus.

Dina bevis är trams och ett desperat försök att övertyga dig själv om att du inte kastar bort din tid.
Citera
2026-02-28, 20:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag tror inte att du hittar många kristna som tror på tyget och den gråtande madonnan... de flesta religiösa köper konceptet att det handlar om tro och inte bevis eftersom det inte går att bevisa att gud finns eller att bibeln stämmer. Historiska berättelser och människor i bibeln går inte att bekräfta, inte ens kung David och absolut inte Jesus.

Dina bevis är trams och ett desperat försök att övertyga dig själv om att du inte kastar bort din tid.
Den gråtande madonnan är en mindre grej, den är jag osäker på själv, jag bryr mig inte egentligen. Angående tyget så finns det kristna som tror på det och kristna som inte tror på det, men det är världens mest studerade religiösa artifakt med råge. Att säga att det är ointressant och betydelselöst är nog att ta i, jag själv och många andra är övertygade om att det är bevis, men då måste man såklart spendera lång tid på att studera den.

Kung David tror historiker med stor sannolikhet fanns, och jesus också. Historia är ett akademiskt ämne och du talar rakt emot akademin här.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-28 kl. 20:52.
Citera
2026-02-28, 20:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
det handlar om tro och inte bevis eftersom det inte går att bevisa att gud finns eller att bibeln stämmer.
Helt falskt, det handlar om vetskap eftersom det går att bevisa att gud finns och att bibeln är pålitlig.
Citera
2026-02-28, 20:52
Medlem
Citat:
Den gråtande madonnan är en mindre grej, den är jag osäker på själv, jag bryr mig inte egentligen. Angående tyget så finns det kristna som tror på det och kristna som inte tror på det, men det är världens mest studerade religiösa artifakt med råge. Att säga att det är ointressant och betydelselöst är nog att ta i, jag själv och många andra är övertygade om att det är bevis, men då måste man såklart spendera långt tid på att studera den.

Kung David tror historiker med stor sannolikhet fanns, och jesus också. Historia är ett akademiskt ämne och du talar rakt emot akademin här.
Nej, det finns inga bevis alls. Det finns någon som nämnt ett namn här och där men jämför med Julius Ceasar eller Alexander den store, borde inte bevisen vara lika självklara när två religioner bygger på dessa två?

Att religioner växer beror alltid på politik och hur man kan få makt, aldrig på bevis.

Du har lagt x antal timmar på att titta på Youtubefilmer som (för dig) bevisar madonnan och tyget och ändå finns det inga bevis som håller i rätten, känns inte det en smula patetiskt?
Citera
2026-02-28, 20:54
Medlem
Citat:
Helt falskt, det handlar om vetskap eftersom det går att bevisa att gud finns och att bibeln är pålitlig.
Hur är bibeln pålitlig? Vad i bibeln kan du lita på som du kan bevisa stämmer och inte bara är en känsla?

Du åker till sjukhuset om du är sjuk eftersom du inte litar på att gud kommer att hela dig. Du tar medicin eftersom du vet att gud inte kommer hjälpa dig. Du försöker bevisa för oss att gud finns genom youtube eftersom du vet att gud själv inte kommer agera.
Citera
2026-02-28, 20:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det finns inga bevis alls. Det finns någon som nämnt ett namn här och där men jämför med Julius Ceasar eller Alexander den store, borde inte bevisen vara lika självklara när två religioner bygger på dessa två?

Att religioner växer beror alltid på politik och hur man kan få makt, aldrig på bevis.

Du har lagt x antal timmar på att titta på Youtubefilmer som (för dig) bevisar madonnan och tyget och ändå finns det inga bevis som håller i rätten, känns inte det en smula patetiskt?
Det finns mer historiska bevis för jesus är många historiska karaktärer som du tar för givet. Det finns knappt en enda historiker som hävdar att Jesus inte fanns. Det ses på samma nivå som plattjordare inom fältet.
Citera
2026-02-28, 20:57
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Detta låter ju inte direkt smickrande. Ateister beskrivs ju som monotona, passionslösa, oförstående och udda.

Smicker, adjektiv, bra eller dåligt är helt ointressant. Jag är inte tvärsäker på något, det är ju det jag säger men nu är du lite rigid och klumpar ihop alla utan tro trots att vi kanske inte delar något annat.

Det finns två sorters människor, de som kategoriserar andra och dom som inte gör det.

Jag har sökt men inte funnit en gudstro. Jag tror att jag kan vara genetiskt oförmögen, mina psykologiska särdrag tyder på det; jag berörs inte av mystik, citat, fantasy och har aldrig behövt nån grupptillhörighet. Jag undrade hur den psykologiska aspekten landade i dig. Tråden debatterar gudstro som ett resultat av bildning och intelligens. Hela omvärlden vittnar ju om annat. Jag tror genetik och psykologi bättre förklarar varför en del tror och andra inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in