2026-02-28, 13:27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det tar nok lengre tid enn vi skulle tro, og spesielt med et så stort og tungt missile.
Det er mange verifikasjoner og tester som skal gjøres over hele fly regimet.
Visst, inget man fixar på en eftermiddag, men jag tvivlar på att det skulle handla om år förutsatt att det finns robotar tillgängliga och en vilja att använda dem snarast.
Citera
2026-02-28, 14:03
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Sverige har inte, officiellt, Taurus ute på förband. Vi har däremot beställt.

Jag vet inte om den här är lämpad att slå ut sjögående mål, men får sådant har vi Robot 15, som når tillräckligt långt för det ändamålet.

Den senaste varianten av RB15 har viss förmåga mot landmål.

Förmågorna hos sjömålsrobotar och kryssningsrobotar konvergerar.
Citera
2026-02-28, 15:08
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Den senaste varianten av RB15 har viss förmåga mot landmål.

Förmågorna hos sjömålsrobotar och kryssningsrobotar konvergerar.
Det stora "problemet" är väl bara att sjömålsrobotar kräver mer förmåga att hitta rörliga mål, vilket bör göra att sjömålsförmågan kostar mer. En bunker brukar inte flytta sig så mycket. Samtidigt är det ju användbart med dubbelt användningsområde om man för tillfället saknar fartyg att skjuta på.
Citera
2026-02-28, 16:03
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Det stora "problemet" är väl bara att sjömålsrobotar kräver mer förmåga att hitta rörliga mål, vilket bör göra att sjömålsförmågan kostar mer. En bunker brukar inte flytta sig så mycket. Samtidigt är det ju användbart med dubbelt användningsområde om man för tillfället saknar fartyg att skjuta på.

Det är målsökaren och navigationssystemet som skiljer. Sedan är verkansdelen optimerad på olika sätt, RB15 detonerar t ex ovanför målet så att båten slås sönder av trycket. Vilket ju inte är optimalt mot bunkrar och järnvägsbroar.
Citera
2026-02-28, 19:15
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Visst, inget man fixar på en eftermiddag, men jag tvivlar på att det skulle handla om år förutsatt att det finns robotar tillgängliga och en vilja att använda dem snarast.

Det tog några veckor att integrera Storm Shadow med Su-24, så gissningsvis talar vi om dagar eller veckor om det kniper.
Citera
2026-02-28, 19:29
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Det är målsökaren och navigationssystemet som skiljer. Sedan är verkansdelen optimerad på olika sätt, RB15 detonerar t ex ovanför målet så att båten slås sönder av trycket. Vilket ju inte är optimalt mot bunkrar och järnvägsbroar.

Vid alla provskjutningar som jag har sett med RBS-15 så var det träff strax ovanför vattenlinjen med inträngningsbrisad som gällde.

Med det sagt, så bör alla kryssningsrobotar ha utbytbara verkansdelar, för olika typer av bunkrar, broar, flygfält hanteras bäst med olika typer av verkansdelar. Mot flygfält och luftvärn, så borde man t.ex. kunna använda någonting liknande verkansdelarna på BONUS (fast med riktad splitterverkan likt en syftmina), som skjuts ut individuellt med måldata från IIR-målsökare, mm-radar eller LIDAR, alternativt autonoma drönare av "FPV-typ", mot ledningsbunkrar något liknande BROACH (Storm Shadow) och MEPHISTO (Taurus), mot ammunitionsbunkrar, skulle man kunna tänka sig flera penetratorer som går mot enskilda mål, mot industrier så är nog någon form av HEI-verkansdel att föredra o.s.v.
Citera
2026-02-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vid alla provskjutningar som jag har sett med RBS-15 så var det träff strax ovanför vattenlinjen med inträngningsbrisad som gällde.

Med det sagt, så bör alla kryssningsrobotar ha utbytbara verkansdelar, för olika typer av bunkrar, broar, flygfält hanteras bäst med olika typer av verkansdelar. Mot flygfält och luftvärn, så borde man t.ex. kunna använda någonting liknande verkansdelarna på BONUS (fast med riktad splitterverkan likt en syftmina), som skjuts ut individuellt med måldata från IIR-målsökare, mm-radar eller LIDAR, alternativt autonoma drönare av "FPV-typ", mot ledningsbunkrar något liknande BROACH (Storm Shadow) och MEPHISTO (Taurus), mot ammunitionsbunkrar, skulle man kunna tänka sig flera penetratorer som går mot enskilda mål, mot industrier så är nog någon form av HEI-verkansdel att föredra o.s.v.
Helt enig når det gjelder stridshode på RBS-15.
At den skulle "detonerar t ex ovanför målet så att båten slås sönder av trycket" gir ingen mening.
Citera
2026-02-28, 20:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Helt enig når det gjelder stridshode på RBS-15.
At den skulle "detonerar t ex ovanför målet så att båten slås sönder av trycket" gir ingen mening.

Jag tänkte nog på en äldre robot, 04 eller 08, där någon av dem kunde ställas in för att detonera ovanför målet.
Citera
2026-02-28, 21:31
Medlem
Taurus kommer inte att kunna tillföra Ukraina något som är väsensskilt från befintlig kryssningsmissil de har tillgängligt. Det torde till och med vara tveksam resursanvändning jämfört med något grovt tillyxat från Ukrainas inhemska vapenindustri som är tillräckligt bra.

Jag såg nu att de ska göra en ballistisk robot med 800 kilos stridsdel och 80 mils räckvidd. Förmodligen något mycket långt från tysk detaljkvalitet och som är gjort för att gå direkt från fabrik till avfyrningsrampen utan att passera något mobförråd men dugligt och gör jobbet. Precis vad som behövs mot Kerchbron och för att slå mot pumpstationer, oljeterminaler och ammunitionsförråd djupt inne i Ryssland

Undras hur många sådana man får för en taurus?
Citera
2026-02-28, 21:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Taurus kommer inte att kunna tillföra Ukraina något som är väsensskilt från befintlig kryssningsmissil de har tillgängligt. Det torde till och med vara tveksam resursanvändning jämfört med något grovt tillyxat från Ukrainas inhemska vapenindustri som är tillräckligt bra.

Jag såg nu att de ska göra en ballistisk robot med 800 kilos stridsdel och 80 mils räckvidd. Förmodligen något mycket långt från tysk detaljkvalitet och som är gjort för att gå direkt från fabrik till avfyrningsrampen utan att passera något mobförråd men dugligt och gör jobbet. Precis vad som behövs mot Kerchbron och för att slå mot pumpstationer, oljeterminaler och ammunitionsförråd djupt inne i Ryssland

Undras hur många sådana man får för en taurus?

Ukraina tillverkar numera den mesta krigsmaterielen själva. Det är mest pengar som behövs nu, för att hålla landet under armarna ekonomiskt.
Citera
2026-02-28, 22:28
Medlem
Citat:
Jag tänkte nog på en äldre robot, 04 eller 08, där någon av dem kunde ställas in för att detonera ovanför målet.

Ja, men jag tror det var Robot 04 som kunde programmeras att stiga och detonera ovanför för att slå sönder fartygets antenner och radar, samt eventuella vapen på däck gissar jag. Förblinda fartyget helt enkelt.

Om jag minns rätt. Vet inte var jag hörde..
Senast redigerad av Macke85 2026-02-28 kl. 22:31.
Citera
2026-02-28, 22:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ja, men jag tror det var Robot 04 som kunde programmeras att stiga och detonera ovanför för att slå sönder fartygets antenner och radar, samt eventuella vapen på däck gissar jag. Förblinda fartyget helt enkelt.

Om jag minns rätt. Vet inte var jag hörde..

Jag kan nästan svära på att jag sett det på något filmklipp... trodde det var RB15 men kanske inte.

Oavsett detta, en kryssningsrobot har en inprogrammerad markprofilkarta medan en sjömålsrobot har en radar som identifierar målet.

Verkansdelarna är olika också plus att kryssningsrobotar ofta har längre räckvidd.

Vapensystemen är dock snarlika och förmågorna blir alltmer överlappande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in