2026-02-28, 17:52
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Som undersköterska utan utbildning så hamnar du under gränsen och måste lämna landet. Så är dagens regelverk.
Det är ju inga problem då hon inte jobbar som undersköterska utan vårdbiträde
Undersköteska är en skyddad titel och med den krav om utbildning.
Hon får se till att hennes lön och jobb stämmer överens.
Man kan inte ljuga utan att det straffar sig gör om gör rätt annars ska hon ut. Hennes val.
Citera
2026-02-28, 18:34
Medlem
CSHamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Som sagt, jag pratar bara om etnicitet. Och med det är det som jag skrev. Det har väldigt lite med gener att göra. Vi kan ta ett annat exempel eftersom du väl nämnde judar.

Jag har en kompis vars farsa är svensk sedan generationer. Hans morsa är sedan judinna. Morsans släkt har bott i Sverige över hundra år och det har gifts in svenskar tidigare i släkten, dvs inte bara min kompis farsa. Min kompis är således lite mer än 50% genetiskt svensk. Eftersom morsan är jude och det judiska ärvs på mödernet så är han själv jude och han har anammat kulturen och religionen helt. Han firar inte jul, går inte i kyrkan men besöker synagogan ibland, han har skaffat barn med en judinna och deras barn har haft sina bar mitzvas liksom han själv också har. Han är per definition etnisk jude.

Men han pratar bara svenska (och skolengelska). Han håller på Sverige i idrott och han firar midsommar. Han har som sagt en hel del svenskt blod och han bär sin fars helsvenska efternamn och har ett tilltalsnamn som är svenskt. Han är född i Sverige och halva hans släkt är helsvensk. Han har gjort lumpen (ja vi är gamla) och hans värderingar är svenska. Per definition är han alltså även etnisk svensk.

Så du får gärna tycka att Gro från Norge kan bli svensk men att det inte funkar för Li från Kina. Men då är du inne på gammal hederlig rasbiologi och inte etnicitet. För ordet etnicitet betyder något annat än vad du tolkar det som.

En jude med lite svenskt blod i sig som gifter sig med en judinna.

Nej han är inte svensk.

Att cos playa svensk gör dig inte svensk.

Är du förvånad att rasbiologi är grunden till etnicitet? - kanske dags att överlämna sig själv till psyket?
Citera
2026-02-28, 18:40
Medlem
Som vanligt kommer debatten sluta i vanliga floskler om att man blir Svensk när man känner sig som Svensk för Svensken har inte riktigt någon gemensam kultur.

Precis så som varenda debatt har slutat kring ämnet dom senaste 15 åren.
Citera
2026-02-28, 19:08
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Som vanligt kommer debatten sluta i vanliga floskler om att man blir Svensk när man känner sig som Svensk för Svensken har inte riktigt någon gemensam kultur.

För att dra dra fram en klassiker med Åsa Romson
https://youtu.be/rjand84BBKM?si=hddhWz1wVq5d-ph_
Senast redigerad av braattha 2026-02-28 kl. 19:13.
Citera
2026-02-28, 19:15
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Den här vänsterliberala idén om att vem som helst kan bli svensk hänger bra ihop med wokeideologernas idé om kön. Vem som helst kan byta kön när man känner för det. Det resoneras på samma sätt kring etnicitet. Byt till vad du vill när du vill.
Citera
2026-02-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Den här vänsterliberala idén om att vem som helst kan bli svensk hänger bra ihop med wokeideologernas idé om kön. Vem som helst kan byta kön när man känner för det. Det resoneras på samma sätt kring etnicitet. Byt till vad du vill när du vill.

Ja, undrar vad som blir nästa steg. Kommer EU och Ulf K att bestämma att ungdomar som klär ut sig till djur verkligen är djur?

För efter nationalitet och kön borde väl art bli nästa steg.
Citera
2026-02-28, 19:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Ja kanske för att Kanada är så likt Sverige och att många är vita. Men om jag flyttade till Mexiko, älskade aztekkulturen, maten, lärde mig flytande spanska, bodde där i 25 år, så skulle jag ändå inte med mitt råttfärgade hår, blå ögon om 173 cm aldrig tas för mexikanska. 💁

Ingen skulle ta dig för etnisk mexikanska, självklart.

När jag säger "Svensk" eller "Mexikanska" i ett bredare begrepp så menar jag en person som identifierar sig främst med det landet, är helt integrerad, medborgare i landet, talar språket flytande och ser det landet som sitt främsta land, sitt hemland.

USA är nog bästa exemplet på detta och först i världen att uppnå det läge där vem som helst, oavsett etnicitet, helt självklart ses som amerikan. Är inte Jensen Huang amerikan? Är inte Michael Jordan amerikan?
Citera
2026-02-28, 19:43
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Många i denna tråd är helt tragiska och verkar aldrig träffa folk överhuvud taget. Troligtvis mycket ensamma människor....

Raimund flyttar från Tyskland till Sverige i 20-årsåldern på grund av kärleken. Nu är Raimund 55 år, pratar perfekt svenska med lite lätt brytning, bor i ett villaområde och arbetar som lektor på Lunds universitet. Raimund känner sig som "hälften tysk och hälften svensk".

Bahiri kom till Sverige från Afghanistan som 16-åring under flyktingkrisen 2015. Han studerade på gymnasiet, tilläggskurser och sedan universitetet, och arbetar idag som systemutvecklare på ett IT-företag. Bahiri pratar svenska i stort sett utan brytning alls. Bahiri ser sig själv som "100%" svensk.

Solveig flyttade till spanska solkusten för 15 år sedan då hon gick i pension. Hon har lärt sig spanska, älskar vinerna, och "nog är jag spanjorska ändå", säger Solveig med ett skratt.

Varför är ni rasister så tråkiga?
Citera
2026-02-28, 20:48
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Svenskar är vita nordbor med rötter primärt i Sverige och som lever enligt svensk kultur

Allt annat är gaslighting och lögner
Citera
2026-02-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det är ju inga problem då hon inte jobbar som undersköterska utan vårdbiträde
Undersköteska är en skyddad titel och med den krav om utbildning.
rätt annars ska hon ut. Hennes val.
Hur i helvete är undersköterska en skyddad titel och vad krävs det för utbildning, 60 poäng i att dricka rödtjut och röka gula Blend under fläkten?
Citera
2026-02-28, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa

Ja, jag "känner mig som en indian" inte fan är jag nån indian för det?

Alla som "känner" att dom är svenska måste få komma hit och få bidrag tycker jag. Dom känner att dom är svenska, fast när jag känner att jag är det så finns jag inte tydligen, enligt reinfeldt och andra genier.
Citera
2026-02-28, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Många i denna tråd är helt tragiska och verkar aldrig träffa folk överhuvud taget. Troligtvis mycket ensamma människor....

Raimund flyttar från Tyskland till Sverige i 20-årsåldern på grund av kärleken. Nu är Raimund 55 år, pratar perfekt svenska med lite lätt brytning, bor i ett villaområde och arbetar som lektor på Lunds universitet. Raimund känner sig som "hälften tysk och hälften svensk".

Bahiri kom till Sverige från Afghanistan som 16-åring under flyktingkrisen 2015. Han studerade på gymnasiet, tilläggskurser och sedan universitetet, och arbetar idag som systemutvecklare på ett IT-företag. Bahiri pratar svenska i stort sett utan brytning alls. Bahiri ser sig själv som "100%" svensk.

Solveig flyttade till spanska solkusten för 15 år sedan då hon gick i pension. Hon har lärt sig spanska, älskar vinerna, och "nog är jag spanjorska ändå", säger Solveig med ett skratt.

Varför är ni rasister så tråkiga?

Fatima kom till Sverige för 15 år sedan, hon bär huckla, har inte jobbat en enda dag sedan hon kom till Sverige. Nån svenska kan hon knappt heller. Ändå ser sig Fatima sig själv som Svensk.

Är Fatima Svensk i dina ögon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in