2026-02-28, 13:22
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heliotrop
Fast jag håller inte med. Fiktivt exempel: Ian 28 från Dublin träffar Sofia 25 från Borlänge. Tycke uppstår. Ian råkar ha orangerött hår och fräknar. Några år senare flyttar de till Mollösund och får två barn.
Ian ser sig inte som svensk utan irländare. Han gillar Sverige och den svenska kulturen, kan flytande svenska, jobbar här. Men han känner sig inte svensk, han är irländare i sverige
Hans och Sofias barn blir dock svenska.
Ian har inget problem med sin identitet och det har ingen annan heller
💁

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja då håller du ju med mig. Ian identifierar sig då med den irländska kulturen om han kallar sig för irländare. Alltså är han irländare.

Jag gillar Japan och den japanska kulturen, jag gillar Italien och den italienska kulturen, jag gillar Brasilien och den brasilianska kulturen, jag gillar Kanda och den kanadensiska kulturen.
Jag med! Men jag kommer aldrig bli japanska kanadensare, brasilianska eller italienska
Citera
2026-02-28, 13:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Jag med! Men jag kommer aldrig bli japanska kanadensare, brasilianska eller italienska

Exakt! Men om du bodde i Kanada och kände dig som kanadensare och identifierar dig främst med kanadensisk kultur, så vore du kanadensare.
Citera
2026-02-28, 13:25
Medlem
Citat:
Tramsfråga om och om igen.

Svensk är man om man lever och bor i Sverige, och identifierar sig med den svenska kulturen.

Etnisk svensk är man om man i huvudsak svenska gener.

Att det ska vara så svårt...

Exakt!

Jag är svensk, fast etniskt spansk.
Citera
2026-02-28, 13:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
- Hur funkar det om man har en svensk pappa och en tysk mamma, vad är man då?
Vad tror du själv? Frågan en person som har en tysk mamma och en svensk pappa. Den personen kommer att svara att man är halvsvensk och halvtysk. Har du aldrig umgåtts med människor?
Citera
2026-02-28, 14:12
Medlem
Det finns flera svar på en sån här fråga.

Etnicitet är inget 100% statiskt såklart men det gäller ju alla etniciteter, även samer, judar, araber, kineser, ryssar, nigerianer osv ( förenklat, det finns massa undergrupper osv ). Men varför ska just den svenska och andra europeiska etniciteter vara mindre värda och inte få finnas? Det är en ojämlik värdering gränsande till rasism.

Sen är det en fråga om makt. Det finns grupper som inte alls vill integreras i vårt system utan behålla sin sammanhållning gentemot oss men samtidigt ta del av systemet. Som vill påverka och förändra och som arbetar hårt aktivt för det. Tex muslimska brödraskapets filialer. Naiva boomers och andra kärringar tänker då, åhh det kan vara spännande nysvenskt med en moské och heltäckande huckle! När det egentligen handlar om att svenne blir blåst och infiltrerad av främmande makt.
Citera
2026-02-28, 14:21
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Det finns flera svar på en sån här fråga.

Etnicitet är inget 100% statiskt såklart men det gäller ju alla etniciteter, även samer, judar, araber, kineser, ryssar, nigerianer osv ( förenklat, det finns massa undergrupper osv ). Men varför ska just den svenska och andra europeiska etniciteter vara mindre värda och inte få finnas? Det är en ojämlik värdering gränsande till rasism.

Sen är det en fråga om makt. Det finns grupper som inte alls vill integreras i vårt system utan behålla sin sammanhållning gentemot oss men samtidigt ta del av systemet. Som vill påverka och förändra och som arbetar hårt aktivt för det. Tex muslimska brödraskapets filialer. Naiva boomers och andra kärringar tänker då, åhh det kan vara spännande nysvenskt med en moské och heltäckande huckle! När det egentligen handlar om att svenne blir blåst och infiltrerad av främmande makt.

En person som tillber Islam och klär sig i heltäckande huckle kan aldrig betraktas som vare sig svensk, eller nysvensk. Det säger sig självt.
Citera
2026-02-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Vad tror du själv? Frågan en person som har en tysk mamma och en svensk pappa. Den personen kommer att svara att man är halvsvensk och halvtysk. Har du aldrig umgåtts med människor?
Jo det har jag men du får hänga med på kontexten.

I denna tråd har följande påståtts.

- Du är bara svensk om båda dina föräldrar är svenskar.

- Du kan inte vara både svensk och något annat.

Därav min fråga och jag tänkte kanske att den skulle besvaras av någon som anser något av det ovan. För i deras värld blir ju den här personen varken svensk eller tysk eller något annat om man ska följa deras logik.

Sedan har du fel i sak. Har kompisar som ser sig enbart som svenskar fast de har rötter/gener även från andra länder. Har man låt säga en morsa som är från ett annat land via sina föräldrar men född i Sverige alternativt att hon kom hit som väldigt liten, och så en helsvensk farsa på det. Då är det inte alls självklart att man känner sig ”halv” av någon nationalitet om man aldrig varit i landet, knappt kan språket och har dålig koll på landets kultur. Som sagt, känner folk som bara ser sig som svenskar fast de har även annat blod i ådrorna.

Givetvis känner jag folk som ser sig som både svenskar och något annat också.
Citera
2026-02-28, 14:38
Medlem
Citat:
men det där ju rasism. Du längtar efter att den vita rasen blir utrotad.

Jag håller för övrigt med om mycket du skriver men genetik och ras spelar roll och det behöver man inte vara nazist för att tycka

Sen är beteenden också genetiska, glöm inte det. Till mycket stor del kulturellt präglade men också genetiska.
Lika mycket som du kan ärva schizofreni, långa ben, glugg mellan tänderna... Lika mycket har naturligtvis gener en roll inom alla raser. Du kan vara överkänslig mot alkohol (japaner t ex), du kan springa otroligt snabbt (många svarta atleter), du kan vara mer eller mindre intelligent, impulsiv. Vissa sjukdomar är vanligare bland vita, MS t ex, autism förekommer oftare hos somalier t ex etc etc

Hur menar du med genitik? Du är medveten om att det är bevisat att hela mänskligheten utvandrat ifrån afrika en gång i tiden och att vi således delar samma genitik eller? Dvs både du och jag härstammar från afrika, även om det är måga herrans år sedan detta hände, vilket kan ses på de som är vita som bor här uppe. Den vita hyn skyddar bättre emot detta klimat, och den mörkare hyn emot varmare och soligare klimat. Utöver det är det samma skit i våra gener, dvs om du inte bott jämte tjernobyl och fått ditt dna kraftigt förändrat.

När man nu jämför tex en orangutangs och människors dna så delar vi mellan 96-97% samma dna, och då är det ett helt annat djur. Om det nu skulle finnas någon som helst skillnad mellan mörka och vitas dns på blott några 100 000 år, så handlar det alltså om promille på sin höjd, vilket knappt är mätbart. Same-same med andra ord. Sen betyder detta givetvis inte att den vites dna skulle på något sätt vara smartare än den mörkare hyns dna. Vi kan tex ta obama som ex. Uppfattas han som mindre intelligent, annorlunda mm? Nä det är ingen skillnad på honom och någon annan politiker i USA då de alla har delat liknande uppväxtmiljö och det är det som spelar roll.

Sen måste jag ändå dementera detta med diagnoser. I sverige har vi en mycket högre andel adhd-klassade människor än i staterna. Betyder det att vi har mer adhd i sverige, eller att usa har en annan klassificering vad adhd-gränsen faktiskt går? Troligen skulle jag säga att det sistnämnda är det som stämmer.
Citera
2026-02-28, 14:39
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Exakt! Men om du bodde i Kanada och kände dig som kanadensare och identifierar dig främst med kanadensisk kultur, så vore du kanadensare.
Ja kanske för att Kanada är så likt Sverige och att många är vita. Men om jag flyttade till Mexiko, älskade aztekkulturen, maten, lärde mig flytande spanska, bodde där i 25 år, så skulle jag ändå inte med mitt råttfärgade hår, blå ögon om 173 cm aldrig tas för mexikanska. 💁
Citera
2026-02-28, 14:39
Medlem
Citat:
Han bryter kraftig, har ett typiskt balkanutseende' från Dalmatien närmare bestämt, där man är vit, ljushyad, svarthårig och lång.
Ras igen... 😑☺️

Sen har vi ju dessa svenskwannabee-skåningar som egentligen borde tillhöra danmark. Det hör man kraftigt på deras "läte".
Citera
2026-02-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Men då kan hon ju inte göra det som en us gör att ge sprutor medicin blod mm.
Hon ska ju ha en Anna kategori av sitt arbete och då ska ju medianlönen också vara lägre det måste dom kunna ändra på hennes anställningsbevis.

Ja det är klart att hon skall ha lägre lön då hon inte har utbildning, men det betyder ju inte att hon inte gör ett jobb på 100% som behövs. Nu skriker ju företagarna änmer nu när deras billigare bemanning blir deporterade och ingen svensk vill ta jobben då de är för dåligt betalda. Såå... vem skall isf utföra jobben om inte svenskar vill göra dom?
Citera
2026-02-28, 14:46
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Tramsfråga om och om igen.

Svensk är man om man lever och bor i Sverige, och identifierar sig med den svenska kulturen.

Etnisk svensk är man om man i huvudsak svenska gener.

Att det ska vara så svårt...

Trams o trams. Tråden tar sitt avstamp i svt-diskussionen som är länkad i trådstarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in