2026-02-28, 18:09
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tycker du själv att "rysstrollen" vinner debatten när de lägger 80% av inläggsplatsen på personangrepp? Speciellt utan att citera.

Jag kommer ihåg den gången du erkände att du identifierade dig som ukrainsk nazist.

Ett sakligt argument som du missar är att jag många gånger sagt att vi vet inte om ryssen håller sitt avtal eller inte. Det vet vi heller inte om Ukraina vinner och gör ett avtal, heller inte om de kapitulerar och gör ett avtal. Dvs det är det samma även i icke-kompromissalternativen.

Ryssarna visar ingen synnerlig kompromissvilja. Den känner du kanske igen från när du försöker pruta om något och den andre inte vill gå ner i pris. Hen tror att tiden är på hens sida.

Ukrainsk nazist? Har jag gjort det? Minns jag inte, det är inte helt omöjligt att jag i någon fråga haft samma uppfattning som någon som blivit klassad som nazist.
Nä, jag tycker inte heller att rysstrollen vinner debatten, där håller jag helt med dig. Samma tröttsamma upprepningar år efter år och varje gång ryssen tar en liten sönderbombad by jublas det och förutspås Kievs villkorslösa kapitulation inom nån vecka.

Det vore katastrofalt för Ukraina att gå med på avstå territorium eller förbinda sig att inte ingå säkerhetsavtal med Nato samtidigt som man monterar ner armén till ett minimum.
Alla fattar ju att Ryssland har de kraven för att totalt kunna dominera Ukraina i framtiden. Ryssland står och stampar, de har heller ingen möjlighet att ta de områden de gör anspråk på med militära medel. Strategiskt har det inte hänt någonting sedan 2022. Varför skall då Ukraina ge ifrån sig land?
Citera
2026-02-28, 18:10
Medlem
Citat:
Bägge länderna är unga men ärver från Sovjet, som bröt en del avtal.

Ryssland post-1991 håller vissa avtal och har inte hållit andra avtal.

Ukraina post-1991 är en mindre aktör och gör inte lika många avtal som en stormakt som Ryssland. Så deras track record är "statistiskt tunt", eller hur?

Ryssland håller inte avtal. Track record.

Ukraina håller avtal. Track record.

DIna lögner och ditt försök att blanda bort korten funkar inte.
Citera
2026-02-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Tackar, du levererar som alltid.

Läste att specialförband/styrkor satts in från Ukraina - vet du vilka de är, Azov?

Tackar Knaseligas, jag måste kolla upp det men kan tänka mig som du sa från bland annat Azov.
Citera
2026-02-28, 18:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Ukrainsk nazist? Har jag gjort det? Minns jag inte, det är inte helt omöjligt att jag i någon fråga haft samma uppfattning som någon som blivit klassad som nazist.
Nä, jag tycker inte heller att rysstrollen vinner debatten, där håller jag helt med dig. Samma tröttsamma upprepningar år efter år och varje gång ryssen tar en liten sönderbombad by jublas det och förutspås Kievs villkorslösa kapitulation inom nån vecka.

Det vore katastrofalt för Ukraina att gå med på avstå territorium eller förbinda sig att inte ingå säkerhetsavtal med Nato samtidigt som man monterar ner armén till ett minimum.
Alla fattar ju att Ryssland har de kraven för att totalt kunna dominera Ukraina i framtiden. Ryssland står och stampar, de har heller ingen möjlighet att ta de områden de gör anspråk på med militära medel. Strategiskt har det inte hänt någonting sedan 2022. Varför skall då Ukraina ge ifrån sig land?

Strategiskt har vad som hänt att ukrainska armén och de krigsvilliga är slutkörda. Kyiv har väldigt svårt att mobilisera. Ryssland har inte lika stora problem. Samtidigt har rysk ekonomisk förmåga överträffat de flestas (även mina) uppskattning. 2023 trodde Ukraina att västlig materiel var så överlägsen samt att ryssarna hade så dålig moral att de skulle kunna vinna offensiver hållbart.

Det som har hänt är alltså strategiska förändringar i kunskap och i nednötning. Du kommer att se att där kommer ett fredsavtal med en kompromiss, såvida inte Kyiv är så dumma att de kör rätt in i kaklet. En fullt möjlig kompromiss är dessutom att det inte kallas för ett fredsavtal, utan något annat, så ingen tvingas medge förlust.
Citera
2026-02-28, 18:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Ryssland håller inte avtal. Track record.

Ukraina håller avtal. Track record.

DIna lögner och ditt försök att blanda bort korten funkar inte.

Här har du en lista med 15 (geopolitiska) avtal som Ryssland har hållt. Du har suttit i den här tråden i fyra år och har inte förstått det. Du är kunskapsresistent.

https://chatgpt.com/share/69a32b00-3d38-8009-b8b2-04f95f191e02
Senast redigerad av psychicsailor 2026-02-28 kl. 18:55.
Citera
2026-02-28, 18:55
Medlem
CanisMinors avatar
UNITED24Media:

Putin has agreed to accept US security guarantees for Ukraine, Budanov said.

https://t.me/United24media/40285

Edit:

Ukraine’s Kyrylo Budanov said Russia agreed to accept US security guarantee terms for Ukraine. He said peace talks are ongoing alongside fighting and that maximum progress was reached in the military subgroup, including progress on control of a demilitarized zone.

https://t.me/noel_reports/42367
Senast redigerad av CanisMinor 2026-02-28 kl. 19:00.
Citera
2026-02-28, 19:10
Medlem
Mindbusinesss avatar
Rysslands behov av negrer…
” Närmare 300 medborgare från Ghana tros ha lurats in i strid av Ryssland sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina för fyra år sedan.
Minst 55 av dem uppges ha dödats, säger Ghanas utrikesminister efter ett besök i Kiev.
”Vi kan inte tillåta att våra ungdomar används som mänskliga sköldar”, skriver han på plattformen X.
Förra veckan presenterade Kenyas parlament liknande siffror som visar att över 1 000 kenyaner tros ha lurats till Ryssland för att sedan tvingas in i strid vid fronten i Ukraina.”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1447361
Citera
2026-02-28, 19:13
Medlem
Citat:
Här har du en lista med 15 (geopolitiska) avtal som Ryssland har hållt. Du har suttit i den här tråden i fyra år och har inte förstått det. Du är kunskapsresistent.

Lite som att ta fram en lista på 15 kvinnor som Hagamannen inte våldtagit och använda den för att visa att han är en hyvens kille.
Citera
2026-02-28, 19:15
Medlem
Citat:
Strategiskt har vad som hänt att ukrainska armén och de krigsvilliga är slutkörda. Kyiv har väldigt svårt att mobilisera. Ryssland har inte lika stora problem. Samtidigt har rysk ekonomisk förmåga överträffat de flestas (även mina) uppskattning. 2023 trodde Ukraina att västlig materiel var så överlägsen samt att ryssarna hade så dålig moral att de skulle kunna vinna offensiver hållbart.

Det som har hänt är alltså strategiska förändringar i kunskap och i nednötning. Du kommer att se att där kommer ett fredsavtal med en kompromiss, såvida inte Kyiv är så dumma att de kör rätt in i kaklet. En fullt möjlig kompromiss är dessutom att det inte kallas för ett fredsavtal, utan något annat, så ingen tvingas medge förlust.

Du är väldigt mycket för att moskvastaten inte har problem, ännu mer när det nu rapporteras att de faktiskt har problem. T.ex Ukraina har strategin nu att döda/skada fler moskoviter än de lyckas att rekrytera och det ska enligt rapporterna vara så att moskvastaten har problem att hänga med i tempot.

Det är också så att senaste veckorna är det moskvastaten som det går sämre för på slagfältet, det är inte moskoviterna som rycker framåt utan ukrainarna.

Så du hamnar liksom ganska fel i dina analyser helt enkelt. Kan du åtminstone uppdatera dig och inte använda gammal rysk propaganda i dina argument?
Citera
2026-02-28, 19:33
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:

Nu var det här sällsynt efterblivet till och för att komma ifrån dig. Normen är att hålla avtal. Alla anständiga länder håller de avtal de ingår. Din stat ryssland ingår avtal och sedan bryter dem mot dem, det gör ryssland till en oanständig stat. Att man lyckas hålla ett eller två avtal väger på inga sätt upp för de avtal man bryter mot. Jämför med en tjuv (antagligen en rysk sådan) som bryter sig in hos en juvelerare och stjäl allt utom halsbanden. Att man lämnar halsbanden gör inte stölden okej i övrigt. Jag förstår att sådana här avancerade koncept är svårt för dig, men du kan ju åtminstonde försöka att förstå basal logik.
Citera
2026-02-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
RyZZke milbloggaren Rybar har postat ny kartor över Ukrainska attacker i Zaphorizia.

Russia is collapsing.

The Russians stepped straight into a trap.

Now the units in that sector face a brutal calculation: withdraw and abandon large numbers of troops along with their equipment — or stay in place, fight it out, and risk losing everything.

Either way, the cost is heavy.

https://x.com/WW3finalboss/status/2027780073370120668?s=20

Tack för att du sprider goda nyheter här. Själv är jag lite OFF men skall försöka hänga med.
Citera
2026-02-28, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Vad spelar det för roll i nuvarande situation?
Är det en naturlag att den som blir anfallen vinner kriget?
Du kanske ska säga det till indianerna, de kanske har en chans att få tillbaka sitt land om folk får veta att det var de som blev invaderade?

Tyvärr inte. Men det är önskvärt att erövringskrig misslyckas. Om erövringskrig lyckas så riskerar många folk i världen att gå samma öde tillmötes som det som drabbade indianerna.

Stater, särskilt sådana som leds av auktoritära regimer, har en tendens till att alltid vilja lägga under sig mer makt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in