Citat:
Men sluta, det där är inte sant. Man ser på vävnaden man får ut vid en skrapning, om det har varit ett naturligt missfall eller om någon har varit där inne med något instrument. Eller rättare sagt: om kvinnan fått tag i abortpiller någonstans så syns det inte på vävnaden, men då behöver hon ju inte vara orolig för laga åtgärder heller, för ingen kan bevisa att hon har använt abortpiller. Poängen var dock att en kvinna som får ett naturligt missfall inte har något att oroa sig för; det kan ALDRIG misstas för en blotched abortion av en riktig, utbildad läkare.
För övrigt behöver man ingen sjukhusvård vid de vanliga missfallen, som nästan alltid inträffar före utgången av vecka 12. Kroppen sköter nämligen detta själv. En skrapning är onödig, det innebär bara en större infektionsrisk. Och jag VET det här, jag har gått igenom det själv - man klarar av det själv på toaletten.
För övrigt behöver man ingen sjukhusvård vid de vanliga missfallen, som nästan alltid inträffar före utgången av vecka 12. Kroppen sköter nämligen detta själv. En skrapning är onödig, det innebär bara en större infektionsrisk. Och jag VET det här, jag har gått igenom det själv - man klarar av det själv på toaletten.
Läs nedan:
......
"Uppdaterad 2024-11-05 | Publicerad 2024.
Gravida Nevaeh Crain, 18, sökte vård i Texas när hon blev plötsligt sjuk.
Men i delstater med abortförbud vågar läkare inte behandla gravida kvinnor – av rädsla för rättsliga påföljder.
– Gravida kvinnor har blivit i princip orörbara, säger experten Sara Rosenbaum till ProPublica.
Snabbversion
Nevaeh Crain, 18, i Texas dog efter att ha nekats nödvändig vård under sin graviditet på grund av abortförbud och rädslan för rättsliga påföljder bland läkare.
Trots livshotande sepsis skickades hon hem eftersom fostret hade hjärtslag.
Abortförbudet i Texas har lett till att vårdpersonal tvekar att behandla gravida av oro för juridiska konsekvenser, vilket har resulterat i minst två dödsfall. Systemet gör att gravida ofta får otillräcklig och försenad vård, enligt experter.
Nevaehs mamma Candace Fails, trots att hon var emot abort av moraliska skäl, förväntade sig att läkarna skulle prioritera hennes dotters liv. Hon säger att hon skulle ha valt sin dotters liv framför fostrets om det var nödvändigt.
Nevaeh Crain från Texas var 18 år gammal och hade precis tagit studenten när hon fick veta att hon var gravid. Hon såg fram emot att bli mamma, planerade vilka kläder hon skulle köpa till sin dotter och hade redan gett henne ett namn. Men i oktober 2023, några månader in i graviditeten, hände det värsta tänkbara.
Under samma dag som hennes ”baby shower” hade hon hög feber och kräkningar. Hon slussades mellan två akutmottagningar under 12 timmar. Första sjukhuset diagnostiserade henne med halsfluss utan att undersöka hennes magsmärtor. Andra sjukhuset diagnostiserade henne med livshotande sepsis. Men läkarna sa att hennes sex månader foster hade hjärtslag – och därför blev hon hemskickad, skriver amerikanska tidningen ProPublica.
Vid det tredje sjukhuset genomförde en gynekolog två ultraljudsundersökningar och kunde bekräfta att fostret dött. Först då kunde Nevaeh Crain flyttas till en intensivvårdsmottgagning. Hennes blodtryck hade fallit och hennes läppar blivit blåa. Hennes liv gick inte att rädda.
Nu ställer sig hennes familj frågan: Hur kunde det gå så långt utan att Nevaeh Crain fick hjälp?
Svaret från läkarkåren är tydligt.
– Gravida kvinnor har blivit i princip orörbara, säger Sara Rosenbaum, professor inom hälsolagstiftning på George Washington University till tidningen.
Riskerar fängelse
I de amerikanska delstaterna med abortförbud möter många gravida kvinnor samma problem. Hon är en av minst två kvinnor som dött i Texas sedan abortförbudet infördes.
I Texas kan man få fängelsestraff för ingripanden som kan leda till ett fosterdödsfall, oavsett om graviditeten är avsiktlig eller inte. Läkare uppger för tidningen att rädsla för de rättsliga påföljderna har ändrat hur gravida kvinnor behandlas. Patienter slussas mellan sjukhus och läkare undviker de fall som riskerar leda till att åtal väcks.
Abortlagen Roe mot Wade revs upp i juni 2022 och sedan dess har 13 delstater infört totalförbud, fyra delstater har hjärtslagslagar som i princip innebär förbud mot abort efter sjätte veckan. Inför valet på tisdag är det fortfarande en het fråga.
”Hade valt min dotter”
Nevaeh Crain och hennes mamma Candace Fails var båda emot abort av moraliska skäl. Men när hennes dotter blev sjuk räknade Candace Fails med att läkarna skulle göra allt för att rädda hennes liv, även om det hade lett till fostrets död.
– Jag vet att det låter själviskt, och såklart hade jag velat ha kvar dem båda, men om jag var tvungen att välja hade jag valt min dotter, säger hon."
Källa: Aftonbladet.
...........
"Tidningen Global
Main Menu
NYHETER:
Kvinna i USA dömd till fängelse för missfall
En kvinna i Oklahoma i USA har dömts till fyra års fängelse för dråp efter att hon drabbats av missfall. Domen kritiseras hårt av kvinnorättsgrupper som också varnar för att fall som detta blir vanligare i Oklahoma. Foto: Eric Kayne/AP/TT
NYHETER
PUBLICERAD 2021-10-21
USA | En kvinna i Oklahoma i USA har dömts till fyra års fängelse för dråp efter att hon drabbats av missfall. Domen kritiseras hårt av kvinnorättsgrupper som också varnar för att fall som detta blir vanligare i Oklahoma.
Det var den 5 oktober som domen föll mot 21-åriga Brittney Poolaw som redan har suttit fängslad i arton månader efter att hon drabbades av missfall mellan den 15:e och 17:e graviditetsveckan förra året.
Efter att hon hade sökt hjälp för missfallet på Comanche County Hospital i Oklahoma åtalades hon i mars 2020 för dråp med hänvisning till att hon hade brukat drogen metamfetamin. Enligt the National Advocates for Pregnant Women (NAPW) finns det dock ingen rättslig grund för att ställa henne inför rätta och de hänvisar till att mord- och dråpåtal inte är applicerbara på missfall som inträffar före den 20:e graviditetsveckan, innan vilken ett foster inte anses livsdugligt i delstaten.
Enligt NAPW har inte rättsläkaren pekat ut metamfetamin som det som har orsakat missfallet och organisationen beskriver fallet som en tragedi:
”Hon har gått igenom traumat av en förlorad graviditet, har hållits fängslad i ett och ett halvt år under en pandemi och har åtalats och döms för ett brott som inte har någon juridisk eller vetenskaplig grund”, skriver NAPW på sin hemsida."
Källa: Tidningen Global
.................
Så. Abortförbudet skrämmer kvinnor att bli gravida, även om de vill ha barn. För tänk om det blir missfall eller allvarliga graviditetskomplikationer...................
Klart det minskar barnafödandet hos tex "vita" kvinnor med god inkomst.
Och samtidigt så kan inte tex fattiga "svarta" kvinnor göra abort, pga abortförbudet.
Då kommer det till slut födas fler "svarta" än "vita" barn (vilket vi nu alltså ser).
Framförallt fler fattiga barn, till mödrar som inte vill ha barn/inte förmår att ge barnet vad det behöver, pga fattigdom. Vilket riskerar att ge grogrund för olika samhällsproblem (vilket vi kommer se framöver).
Senast redigerad av TomatKungen 2026-02-28 kl. 12:54.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-02-28 kl. 12:54.