2026-02-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Du behöver verkligen läsa historia. Var var du när det vankades historia i grundskolan?
Funderar du på det?

Eller vistades du öht där?

Jag var medveten frågeställningen är konstig men det är för att belysa något. Faktumet kvarstår dock att att kläder och attribut som kan kopplas till att inte behöva arbeta, är mer förknippat med kvinnor än med män. Och att det är så än idag.
Senast redigerad av Snobird 2026-02-28 kl. 17:13.
Citera
2026-02-28, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Okej. Det stämmer knappast. Såg man inte skillnad på en godsherre och en stalldräng förr? Ser man inte skillnad på en börs-vd och ett Foodora-bud idag?

Haha. Visst såg man och ser skillnad. Men kjolar, långa naglar, höga hälar och annat som gör det svårare att arbeta var och är mer förknippat med kvinnor.

Frågan är om det indikerade att kvinnor (eller de av högre status) inte behövde jobba och om denna idé på något sätt lever kvar än idag? Förr var ju "arbete" mestadels fysiskt. Så är det ju i mindre grad idag...
Citera
2026-02-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag var medveten frågeställningen är konstig men det är för att belysa något. Faktumet kvarstår dock att att kläder och attribut som kan kopplas till att inte behöva arbeta, är mer förknippat med kvinnor än med män. Och att det är så än idag.
Jo verkligen....
Har ett helvete med att röra mig runt om där väggar existerar. Jag frågar folk omkring mig dagligen, ingen har lyckats ge mig ett vettigt svar.
Superkonstigt. Men hög rang? Tja, varför inte?
Citera
2026-02-28, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Jo verkligen....
Har ett helvete med att röra mig runt om där väggar existerar. Jag frågar folk omkring mig dagligen, ingen har lyckats ge mig ett vettigt svar.
Superkonstigt. Men hög rang? Tja, varför inte?

Om du inte kan röra dig alls är du antingen handikappad eller har mycket hög rang. Hehe..
Citera
2026-02-28, 17:17
Medlem
Citat:
Haha. Visst såg man och ser skillnad. Men kjolar, långa naglar, höga hälar och annat som gör det svårare att arbeta var och är mer förknippat med kvinnor.

Frågan är om det indikerade att kvinnor (eller de av högre status) inte behövde jobba och om denna idé på något sätt lever kvar än idag? Förr var ju "arbete" mestadels fysiskt. Så är det ju i mindre grad idag...

De högre stånden, oavsett om det är män eller kvinnor, har alltid klätt sig på ett sätt som markerar att de inte behöver ägna sig åt kroppsarbete.

Men om din modesta poäng är att kjolar och långa naglar är mer förknippat med kvinnor så har jag inget mer att tillföra.
Citera
2026-02-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
De högre stånden, oavsett om det är män eller kvinnor, har alltid klätt sig på ett sätt som markerar att de inte behöver ägna sig åt kroppsarbete.

Men om din modesta poäng är att kjolar och långa naglar är mer förknippat med kvinnor så har jag inget mer att tillföra.

Ja, men så är det ju. Kläder, hår-mode, naglar, skor, etc som inte är så lämpligt vid en hel del jobb är än idag mer accepterat för kvinnor. Sätter man det sen i ett historiskt perspektiv, kan man möjligen nå någon slutsats. Eller kanske inte... Tyckte dock frågan var intressant nog att ta upp...
Citera
2026-02-28, 17:22
Medlem
Citat:
Om du inte kan röra dig alls är du antingen handikappad eller har mycket hög rang. Hehe..
Du vet exakt vad jag talar om. Kan ge dig en ledtråd och den är definitivt inte rörelsehandikappad
Citera
2026-02-28, 17:30
Medlem
Jag tog upp ett liknande ämne för ett antal år sedan men då handlade det enbart om att långa naglar endast är socialt accepterat för kvinnor...

(FB) Långa naglar - symboliskt man inte behöver arbeta?
Citera
2026-02-28, 18:02
Avstängd
Alla pigor hade kjol. Ser framför mig att dom hade stora fickor till bröd och annat.
Verkar praktiskt ibland.

Gällande långa naglar har jag en del åsikter. Spelar ingen roll om du är kvinna eller man med dessa klor.
Jag gör alltid antagandet att en sådan person har noll intresse för njutning i livet.
Laga mat? Tror inte det.
Utforska sexlivet? Men hjälp.
Vara kreativ med händerna? Eeeh va?
Umgänge med rabatten eller skogen? Dom lär ju brytas då. Förmodligen lika bra.
Låter mest som en mardröm att hantera en handihandikappad person.
Men så finns ju också äcklena som biter på sina naglar, och det påminner mig faktiskt om att jag behöver klippa tånaglarna.
Bon appetite!
Citera
2026-02-28, 18:06
Medlem
Det fanns många fetmagade fabrikörer och brukspatroner, som inte behövde utföra något kroppsarbete. Samtidigt skulle deras hustrur behärska alla led i matlagning och textiltillverkning.

Männen skötte förmodligen slakten och styckningen av grisen, men sedan tog kvinnorna över. Eller ta linet. Männen ansvarade kanske för de tre första leden i processen: rycka, röta och bråka, där de två första utfördes utomhus och det sista i ladan, men sedan var det kvinnornas tur. Skäkta, häckla spinna, varpa, väva och sy gjordes inomhus. Vid vävningen slängde man inte in garnet i vävstolen, utan att sätta upp en väv är en lång process, som jag förmodar att du inte behärskar. Sömnaden gjordes för hand, vartenda sygn. Så småningom skulle textilierna tvättas och då fick inte långa kjolar hindra utan skörtas upp.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A4tt#/media/Fil:Kratky,_Frantisek_-_Kolin,_prani_pradla_(ca_1893).jpg

Bondkvinnornas arbete var alltså förlagt nära hemmet, även ladugården ingick, medan deras män befann sig längre bort på åkrarna och i skogen. I de mer välbärgade familjerna, där hustrurna hade anställda att styra över, måste de ändå själva behärska alla arbetsuppgifter. Hade de tid över tillbringades denna ofta med ett handarbete, medan mannen när affärerna var avklarade kunde slå sig ner med ett glas och en tidning.

Detta gäller Sverige, men förmodligen var arbetsfördelningen likartad på andra håll. Männen arbetade mer utomhus och kunde därför bli mer solbrända. Att kvinnornas arbete var förlagt till hemmet berodde inte minst på att de utöver arbetet hade ansvaret för barnen och kanske själva gick med ett nytt barn i magen.

Vad gäller kläder idag, så är ju långbyxor dominerande även på kvinnor under arbetstid, långa naglar har nog arbetande kvinnor aldrig haft.
Citera
2026-02-28, 18:12
Medlem
Smekarn87s avatar
Om man någon gång undrar vilka som bestämmer. Fundera på vilka du inte får kritisera.
Citera
2026-02-28, 18:42
Medlem
pn222jws avatar
Sanningen är nog att det var ett patriarkaliskt (manligt) system - så att som hustrur och döttrar till betydande män fick kvinnor sin del av statusen, men inte annars. Sen kan man tänka att hårt fysiskt arbete förr krävde ett lika strängt arbetsledarskap, och det vore förmodligen demoraliserande (ondskefullt) att behandla flickor och kvinnor väldigt hårt fysiskt... så dom slapp ibland undan extrema arbeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in