2026-02-28, 16:42
Medlem
Mullrets avatar
Nästa bil blir inte en ny om inte tipset går in.

Vid tipsvinst, BMW Ix3

Annars, VW id3 eller id4.
Citera
2026-02-28, 16:47
Medlem
carlpetersen73s avatar
Ska byta bil i juni i år och det blir en begagnad elbil. Laddar hemma och klarar mig med en räckvidd på 40 mil. Tycker att de el-leasingbilar som varit ute en första vända börjat hamna bra i pris när ÅF börjar få trångt i köphallen. Visst, en lite högre inköpspeng jämfört med en fossilbil, men det tar man lätt igen på drift och service.
Citera
2026-02-28, 16:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Maken till svåra val. Hela branschen spretar åt alla möjliga håll.
Hur som:
Vi går mot en elektrifierad bilpark där länder som Norge och Danmark leder utveckligen i Europa. Sverige och övriga länder ligger några år efter men trenden är tydlig. Av alla nya bilar som säljs är nu en mycket betydande ren el.
Problemen: Dyra i inköp. Risker finns om vi får en ny regering som plötsligt börjar subventionera hårt. Då kommer många redan köpt elbil få se andrahandsvärde som sjunker snabbt. Därtill en problematik om elpriserna skenar. Publik laddning är inte billigare än bensinbil.
Plug in
Likaså. Dyra men tunga med dubbel teknik. Hör kommer skattesubventioner snart att försvinna. Plug in säljs fortfarande bra i Europa. Fördel
Vid dyr el kan du köra mer fossilt och vice versa. Ett litet tryggare val kanske
Hybrid
Billiga inköp. Pålitlig teknik. Men hybrider minskar snabbt och står endast för 8 procent av nybilsinköp idag. Hur står sig dessa bilar om 5år om det i princip bara är el som gäller

Benin/ diesel
Tryggt men hur blir begagnatpriser? Dumdristigt skatt.

Vad köper ni?
Svaret är egentligen väldigt enkelt, du köper det du vill, efter budget och behov.
Vi har aldrig haft så många olika drivlinor och bränslen att välja på som vi har nu.
Var och en har ju olika behov och önskemål, så valet är fritt för dig.

För min egen del är elbil det mest förnuftiga valet, men det är pga av att jag kan ladda hemma samt att jag kör mycket.
Uppfylls inte de två kriterierna, så är elbilen inget vettigt val.
Bensin, diesel och hybrid funkar också utmärkt för mig, men det blir lite dyrare totalt sett pga mina förutsättningar.
Laddhybrid är inget som är vettigt för min del, alltså utesluter jag det alternativet vid nybilsköp.
Citera
2026-02-28, 16:53
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ska byta bil i juni i år och det blir en begagnad elbil. Laddar hemma och klarar mig med en räckvidd på 40 mil. Tycker att de el-leasingbilar som varit ute en första vända börjat hamna bra i pris när ÅF börjar få trångt i köphallen. Visst, en lite högre inköpspeng jämfört med en fossilbil, men det tar man lätt igen på drift och service.
40 mil wltp eller 40 mil på riktigt?

Det är en jävla skillnad.

Vår BYD atto 3 har 42 mil wltp, det är rena fantasier.
I laglig hastighet på motorväg vintertid är räckvidden 22-25 mil.
Citera
2026-02-28, 16:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Nästa bil blir inte en ny om inte tipset går in.

Vid tipsvinst, BMW Ix3

Annars, VW id3 eller id4.
En ny ID POLO lär bli endast något dyrare än en beg ID 3.
Bara halvförsäkring också på en ny bil.
Citera
2026-02-28, 17:17
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
40 mil wltp eller 40 mil på riktigt?

Det är en jävla skillnad.

Vår BYD atto 3 har 42 mil wltp, det är rena fantasier.
I laglig hastighet på motorväg vintertid är räckvidden 22-25 mil.
Det vet jag, kör helel idag. 40 mil på riktigt.
Citera
2026-02-28, 17:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Samma som alla andra år, inget har ändrat. Naturligt aspirerad bensinare eller eventuellt diesel. Dieseln kan ha turbo.
Citera
2026-02-28, 17:26
Medlem
Freebops avatar
Mild hybrid a la Toyota
Citera
2026-02-28, 17:57
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Hämtar genom jobbet sedvanligt årets slitvarg. Toyota, "vanlig" hybrid, om ca 2 månader. Helt okey bilar. Önskar det fanns större bränsletank dock perioderna man åker längre avstånd och mindre i stadstrafik. Privat kör jag en ca 10 år gammal ren bensin med större motor. Skulle inte falla mig in att skaffa något miljötrams privat.
Du kör 10 år gammal bil privat, du köpte den ny?
Varför skulle det inte falla dig in att köpa en mer miljövänlig bil när du köper nytt? Är du rädd att du får för bra prestanda och bättre ekonomi kanske.
Citera
2026-02-28, 18:26
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du kör 10 år gammal bil privat, du köpte den ny?
Varför skulle det inte falla dig in att köpa en mer miljövänlig bil när du köper nytt? Är du rädd att du får för bra prestanda och bättre ekonomi kanske.

Om det du skriver stämde skulle alla köpa en "miljövänlig bil".
Citera
2026-02-28, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Maken till svåra val. Hela branschen spretar åt alla möjliga håll.
Hur som:
Vi går mot en elektrifierad bilpark där länder som Norge och Danmark leder utveckligen i Europa. Sverige och övriga länder ligger några år efter men trenden är tydlig. Av alla nya bilar som säljs är nu en mycket betydande ren el.
Problemen: Dyra i inköp. Risker finns om vi får en ny regering som plötsligt börjar subventionera hårt. Då kommer många redan köpt elbil få se andrahandsvärde som sjunker snabbt. Därtill en problematik om elpriserna skenar. Publik laddning är inte billigare än bensinbil.
Plug in
Likaså. Dyra men tunga med dubbel teknik. Hör kommer skattesubventioner snart att försvinna. Plug in säljs fortfarande bra i Europa. Fördel
Vid dyr el kan du köra mer fossilt och vice versa. Ett litet tryggare val kanske
Hybrid
Billiga inköp. Pålitlig teknik. Men hybrider minskar snabbt och står endast för 8 procent av nybilsinköp idag. Hur står sig dessa bilar om 5år om det i princip bara är el som gäller

Benin/ diesel
Tryggt men hur blir begagnatpriser? Dumdristigt skatt.

Vad köper ni?

Privatleasa elbil är det vettigaste just nu.
Citera
2026-02-28, 19:00
Medlem
Själv kör man en diesel som kostade mig under 40 tusen i inköp, drar under 0,45 litern milen, halv försäkring under 150kr, under 1500kr i skatt

Går i ur och skur, kan vara lite kinkig vid -30 att starta men räckvidd på ca 130-140 mil på 65 liter.

Miljövänlig? Knappast men det är verkligen en sparböjsa om man jämför mot inköp priset mot elbilar

Jag är den enda i min vänskap som kör diesel, de flesta kör el och i min syn på det är det många som klagar på det, i det stora hela. Dock som allt annat i livet, för och nackdelar men för det skulle vara rent ekonomiskt för mig att köra elbil med inköp pris runt 450-500 tusen med värdeminskning och hela baletten så skulle jag behöva köra runt 9000 mil om året för rent ekonomiskt för att slå en dieselbil i min prisklass, kör runt 1800-2000 om året i snitt, så långt väg dit i min syn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in