Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Maken till svåra val. Hela branschen spretar åt alla möjliga håll.
Hur som:
Vi går mot en elektrifierad bilpark där länder som Norge och Danmark leder utveckligen i Europa. Sverige och övriga länder ligger några år efter men trenden är tydlig. Av alla nya bilar som säljs är nu en mycket betydande ren el.
Problemen: Dyra i inköp. Risker finns om vi får en ny regering som plötsligt börjar subventionera hårt. Då kommer många redan köpt elbil få se andrahandsvärde som sjunker snabbt. Därtill en problematik om elpriserna skenar. Publik laddning är inte billigare än bensinbil.
Plug in
Likaså. Dyra men tunga med dubbel teknik. Hör kommer skattesubventioner snart att försvinna. Plug in säljs fortfarande bra i Europa. Fördel
Vid dyr el kan du köra mer fossilt och vice versa. Ett litet tryggare val kanske
Hybrid
Billiga inköp. Pålitlig teknik. Men hybrider minskar snabbt och står endast för 8 procent av nybilsinköp idag. Hur står sig dessa bilar om 5år om det i princip bara är el som gäller
Benin/ diesel
Tryggt men hur blir begagnatpriser? Dumdristigt skatt.
Vad köper ni?
Svaret är egentligen väldigt enkelt, du köper det du vill, efter budget och behov.
Vi har aldrig haft så många olika drivlinor och bränslen att välja på som vi har nu.
Var och en har ju olika behov och önskemål, så valet är fritt för dig.
För min egen del är elbil det mest förnuftiga valet, men det är pga av att jag kan ladda hemma samt att jag kör mycket.
Uppfylls inte de två kriterierna, så är elbilen inget vettigt val.
Bensin, diesel och hybrid funkar också utmärkt för mig, men det blir lite dyrare totalt sett pga mina förutsättningar.
Laddhybrid är inget som är vettigt för min del, alltså utesluter jag det alternativet vid nybilsköp.