Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Jag tycker också att det är bra nyheter om mullorna störtas.
Men det är svårt att se att USA/Israel har det iranska folkets bästa som mål för attackerna. Har de någon plan för styret efteråt? Att mörda ledarna är en sak, att få till ett fungerande styre efteråt är en helt annan grej.
Om jag förstått det rätt så har iranierna och även exil-iranier en ganska bra organisation och samtalsnivå om hur man kommer vidare med ett nytt styre. Så den biten ser faktiskt ovanligt bra ut, hur man ska komma vidare efter att den iranska musselregimen störtats.
Det man såklart vill undvika är en blodig våldsam maktkamp eller att den nya regeringen inte erkänns eller får stöd av folket, det är den kniviga delen av processen. Därför hoppas jag att de är såpass mogna att det blir en formell och demokratiskt process där alla får berätta vad de vill uppnå med framtida Iran och att folket sedan var och en utan påtryckningar får lägga sin röst på vem / vilka de vill ska ingå i nya regeringen.
Det är så mycket som kan gå fel, men också mycket av ett momentum av historiska skäl där det iranska folket kan återfå sin värdighet och respekt från övriga världen samt givetvis självständighet, frihet och chansen att få bygga upp sitt land till ett modernt och väl fungerande samhälle.