2026-02-28, 14:41
Medlem
Maken till svåra val. Hela branschen spretar åt alla möjliga håll.
Hur som:
Vi går mot en elektrifierad bilpark där länder som Norge och Danmark leder utveckligen i Europa. Sverige och övriga länder ligger några år efter men trenden är tydlig. Av alla nya bilar som säljs är nu en mycket betydande ren el.
Problemen: Dyra i inköp. Risker finns om vi får en ny regering som plötsligt börjar subventionera hårt. Då kommer många redan köpt elbil få se andrahandsvärde som sjunker snabbt. Därtill en problematik om elpriserna skenar. Publik laddning är inte billigare än bensinbil.
Plug in
Likaså. Dyra men tunga med dubbel teknik. Hör kommer skattesubventioner snart att försvinna. Plug in säljs fortfarande bra i Europa. Fördel
Vid dyr el kan du köra mer fossilt och vice versa. Ett litet tryggare val kanske
Hybrid
Billiga inköp. Pålitlig teknik. Men hybrider minskar snabbt och står endast för 8 procent av nybilsinköp idag. Hur står sig dessa bilar om 5år om det i princip bara är el som gäller

Benin/ diesel
Tryggt men hur blir begagnatpriser? Dumdristigt skatt.

Vad köper ni?
Citera
2026-02-28, 14:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du är en mentalt svag och lättpåverkad person som dras med i alla skit du läser i Aftonbladet.

Elbil är såklart vettigt om man bara kör kortare sträckor och kan ladda hemma. Men de är ännu dyra och har ett skakigt andrahandsvärde.

Bensin eller diesel är inte det minsta osäkert utan är som det alltid varit. Faran är att S bildar regering med stöd av MP. Då lär det bli höga drivmedelskostnader. Men tror inte de vågar vara för dramatiska med det.

Hybrid är bara en bluff för "miljömedvetna" som övertalats av sin fru.
Citera
2026-02-28, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du är en mentalt svag och lättpåverkad person som dras med i alla skit du läser i Aftonbladet.

Elbil är såklart vettigt om man bara kör kortare sträckor och kan ladda hemma. Men de är ännu dyra och har ett skakigt andrahandsvärde.

Bensin eller diesel är inte det minsta osäkert utan är som det alltid varit. Faran är att S bildar regering med stöd av MP. Då lär det bli höga drivmedelskostnader. Men tror inte de vågar vara för dramatiska med det.

Hybrid är bara en bluff för "miljömedvetna" som övertalats av sin fru.
Oj här ställs en vanlig fråga som bilhandeln själva ser som ett problem. Det kallar du för mental svaghet.
Bara det att du vänder på fråga semiaggressisvt tyder på låg intelligens.

Jag läser ri princip aldrig Aftonbladet.
Bensin eller diesel inte minsta osäkert? Jaså?
Bensin eller disel i suv: 10-18 i skatt per år. Förslag om att kraftig höja denna skatt. Kanske blir 30k per år samtidigt som bensinpriser sticker upp mot 25 kr och bilflottan byts till el. Ett scenario som absolut skakar om

Hybrid har jag haft. Stor japansk kombi som vi körde på 0.45. Inte alls dumt. Jättenöjda.
Citera
2026-02-28, 15:08
Medlem
Har du möjlighet att ladda hemma? Jag har det inte och har beställt en ny bensinbil.
Citera
2026-02-28, 15:11
Medlem
Först och främst att köpa en sprillans ny bil är alltid en dålig affär spelar ingen roll vad man köper.

Så till fråga vilken typ av bil man ska köpa.

Har man ganska långt till sin arbetsplats d.v.s. 5 mil + och kör dagligen samt kan ladda hemma så finns det ekonomi i att köpa en elbil.

Sedan är det sjukt skönt att slippa åka till macken bara för att tanka dock så behöver man ju ändå åka dit för att tvätta bilen nu på vintern.

laddhybrid är nog det sämsta av det sämsta om man ska ha kvar bilen längre risken för strul känns ju enorm med dubbla drivlinor samt att man ändå måste serva skiten.

hybrid är enligt mig geniala här har man alltså ersatt startmotorn och generatorn med en ny manick som dels laddar batteriet, startar bilen och hjälper till att få ner förbrukningen genom att bilen går på el från 0 till ? km/h. Men vad hjälper det om man ligger och kör 10 mil per dag på motorväg? Nä hybrid är bra om man kör mycket i stan..

Själv har vi två bilar en elbil och en diesel den som har längst till jobbet kör elbilen och när vi tillsammans ska ut på långfärd så blir det diesel också för jag vägrar stå och ladda i 1h
Citera
2026-02-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Först och främst att köpa en sprillans ny bil är alltid en dålig affär spelar ingen roll vad man köper.

Så till fråga vilken typ av bil man ska köpa.

Har man ganska långt till sin arbetsplats d.v.s. 5 mil + och kör dagligen samt kan ladda hemma så finns det ekonomi i att köpa en elbil.

Sedan är det sjukt skönt att slippa åka till macken bara för att tanka dock så behöver man ju ändå åka dit för att tvätta bilen nu på vintern.

laddhybrid är nog det sämsta av det sämsta om man ska ha kvar bilen längre risken för strul känns ju enorm med dubbla drivlinor samt att man ändå måste serva skiten.

hybrid är enligt mig geniala här har man alltså ersatt startmotorn och generatorn med en ny manick som dels laddar batteriet, startar bilen och hjälper till att få ner förbrukningen genom att bilen går på el från 0 till ? km/h. Men vad hjälper det om man ligger och kör 10 mil per dag på motorväg? Nä hybrid är bra om man kör mycket i stan..

Själv har vi två bilar en elbil och en diesel den som har längst till jobbet kör elbilen och när vi tillsammans ska ut på långfärd så blir det diesel också för jag vägrar stå och ladda i 1h
Jag har en invändning.
Ja det är dyrt med ny bil ca 500k. Men att köpa en begagnad bil med några år på nacken kostar nästan 400k för samma modell Det känns ännu mer riskabelt
Tyvärr är begagnat priser alldeles för höga dom med
Citera
2026-02-28, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 555-553
Har du möjlighet att ladda hemma? Jag har det inte och har beställt en ny bensinbil.
Ja
Kul. Vad blev det för bil?
Citera
2026-02-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Hur som:
Vi går mot en elektrifierad bilpark där länder som Norge och Danmark leder utveckligen i Europa. Sverige och övriga länder ligger några år efter men trenden är tydlig. Av alla nya bilar som säljs är nu en mycket betydande ren el.
Problemen: Dyra i inköp. Risker finns om vi får en ny regering som plötsligt börjar subventionera hårt. Då kommer många redan köpt elbil få se andrahandsvärde som sjunker snabbt. Därtill en problematik om elpriserna skenar. Publik laddning är inte billigare än bensinbil.
Plug in
Likaså. Dyra men tunga med dubbel teknik. Hör kommer skattesubventioner snart att försvinna. Plug in säljs fortfarande bra i Europa. Fördel
Vid dyr el kan du köra mer fossilt och vice versa. Ett litet tryggare val kanske
Hybrid
Billiga inköp. Pålitlig teknik. Men hybrider minskar snabbt och står endast för 8 procent av nybilsinköp idag. Hur står sig dessa bilar om 5år om det i princip bara är el som gäller

Benin/ diesel

Vad köper ni?

Begagnatpris kan du ducka genom att köpa för att äga till slutet eller åtminstone nästan. Det blir så mycket lättare att avgöra då vad man skall köpa: vad har ni för förutsättningar och behov? Köp utifrån det...
Citera
2026-02-28, 15:52
Medlem
Citat:
Jag har en invändning.
Ja det är dyrt med ny bil ca 500k. Men att köpa en begagnad bil med några år på nacken kostar nästan 400k för samma modell Det känns ännu mer riskabelt
Tyvärr är begagnat priser alldeles för höga dom med

Ja om skillnaden är så liten nu förtiden så är det dumt att ta den risken.
Citera
2026-02-28, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Begagnatpris kan du ducka genom att köpa för att äga till slutet eller åtminstone nästan. Det blir så mycket lättare att avgöra då vad man skall köpa: vad har ni för förutsättningar och behov? Köp utifrån det...
Ja jag vill äga. Inte leasa och få nedslag och betala för allt möjligt som dom tror sig hittat. Restvärde nja. Jag vill faktiskt äga och betala av så snabbt som möjligt nästan
Senast redigerad av jonte400 2026-02-28 kl. 16:16.
Citera
2026-02-28, 16:24
Moderator
El alla dagar i veckan, finns inget om, men eller kanske. Jag kör såpass långt att alla andra alternativ är sämre, ekonomiskt och praktiskt.
Jag kör 3500-4000 mil om året och kan ladda hemma och på jobbet. Jag saknar inte att stå och frysa på en bensinstation ett par-tre gånger i månaden och lägga 2-3000:- i bensin eller diesel per månad.
Det fåtal gånger jag kör längre per resa än mitt lilla batteri räcker så fungerar snabbladdning alldeles utmärkt, en 60-70- milsresa tar 0-30 minuter längre, beroende behov av lunch och toastopp, än med bensin/diesel så om det sker 4-6 gånger per år så är det värt det eftersom komfort och ekonomi resten av året uppväger det mångfalt.

Jag har haft bensin, diesel, och laddhybrid bensin tidigare, laddhybriden var den trevligaste men också den som gav mig mest räckviddsångest eftersom jag ville köra så mycket på el som möjligt, det var alltid jakt på laddare och parkering med laddningsmöjlighet. Dessutom kostade servicen skitmycket och gjordes efter mil eller tid bilen gått inte på hur många timmar motorn varit igång.
Diesel var bra ekonomiskt val när de var markant snålare än bensinbilar, nuförtiden skiljer det för lite för att man ska tjäna på det och då är dieselknatter och pyttelitet register inte aktuellt längre.
Bensin, jo, de är ju trevliga men det blir dyrt i längden och utbudet är ju minst sagt begränsat.
Citera
2026-02-28, 16:30
Medlem
jtds avatar
Citat:
Hur som:
Plug in
Hybrid

Benin/ diesel

Vad köper ni?

Hämtar genom jobbet sedvanligt årets slitvarg. Toyota, "vanlig" hybrid, om ca 2 månader. Helt okey bilar. Önskar det fanns större bränsletank dock perioderna man åker längre avstånd och mindre i stadstrafik. Privat kör jag en ca 10 år gammal ren bensin med större motor. Skulle inte falla mig in att skaffa något miljötrams privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in