Citat:
Ursprungligen postat av
CSHamilton
Du ser. Du måste ta till ytterligheter så som adoption för att försöka ta dig ur.
Patetiskt.
En adopterad kines av två svenskar kommer aldrig anses vara "svensk" utan *adopterad.
Vi som föds till vita svenska föräldrar kommer aldrig behöva en *.
Ett norskt vitt barn som adopteras av vita svenska föräldrar = svensk.
Seså. Gå nu och kamma dig.
Som sagt, jag pratar bara om etnicitet. Och med det är det som jag skrev. Det har väldigt lite med gener att göra. Vi kan ta ett annat exempel eftersom du väl nämnde judar.
Jag har en kompis vars farsa är svensk sedan generationer. Hans morsa är sedan judinna. Morsans släkt har bott i Sverige över hundra år och det har gifts in svenskar tidigare i släkten, dvs inte bara min kompis farsa. Min kompis är således lite mer än 50% genetiskt svensk. Eftersom morsan är jude och det judiska ärvs på mödernet så är han själv jude och han har anammat kulturen och religionen helt. Han firar inte jul, går inte i kyrkan men besöker synagogan ibland, han har skaffat barn med en judinna och deras barn har haft sina bar mitzvas liksom han själv också har. Han är per definition etnisk jude.
Men han pratar bara svenska (och skolengelska). Han håller på Sverige i idrott och han firar midsommar. Han har som sagt en hel del svenskt blod och han bär sin fars helsvenska efternamn och har ett tilltalsnamn som är svenskt. Han är född i Sverige och halva hans släkt är helsvensk. Han har gjort lumpen (ja vi är gamla) och hans värderingar är svenska. Per definition är han alltså även etnisk svensk.
Så du får gärna tycka att Gro från Norge kan bli svensk men att det inte funkar för Li från Kina. Men då är du inne på gammal hederlig rasbiologi och inte etnicitet. För ordet etnicitet betyder något annat än vad du tolkar det som.