2026-02-28, 02:01
Medlem
Millediablos avatar
Ordet diaspora används sv samtliga grupperingar idag, det kommer förmodligen snart att stämplas sv endera sidan men är mycket vägledande kring varför det ser ut som det gör.
Citera
2026-02-28, 03:40
Medlem
deddds avatar
Skämsmössa på publiken om och om igen..

Måste säga det Filip Dikmenvs svar Mattias på Filip har tunga poänger.
Väldigt många är förvirrade över globalismen och rädda över sin identitet.
Nationalitet, som borde vara endast en kultur är istället en internationell rörelse.

Medan Måna ser multikultur vara en brunsmet till monokultur.

Får dejavu av när mina åsikter var extremistiska av mainstream och vänsterhoriga av extremisterna.
Måna är Satan i alla fall.
Citera
2026-02-28, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ta en hardcore helsvensk SDare och en hardcore helsvensk miljöpartist. Hur mycket har de gemensamt i livsstil, syn på moral och värderingar?
De är progressiva teknikoptimister och samtidigt konservativa i att de vill bevara miljö och traditioner, de tror på yttrandefrihet, folkstyre och gemenskap. Extremt ärliga och plikttrogna, nästan naiva och självutplånande.
Citera
2026-02-28, 06:05
Medlem
esprit21s avatar
Om nu alla är "världsmedborgare" gäller det ju alla andra folkslag också och då har ingen rätt till sitt land, sina gränser eller ens sin identitet. Vänstern kan inte hyckla om detta. Det gör dem såklart, men logiskt funkar det inte. Varför har palestinierna då rätt till sitt land som egentligen inte ens existerar? Vad är Palestina? En luddigare definition av ett land och folk finns ju inte. Vänsterns logik är ju helt bisarr!

De är emot allt vad gränser heter, samtidigt som de aldrig skulle tycka det är ok att européer invandrar och tar över andra länder. De pratar fortfarande om Amerikas ursprungsbefolkning som att de hade rätt att ensamt "äga marken" där, trots att de inte hade varken gränser, en konstitution, en flagga eller ens ett land. De krigade mot varandra och levde i laglöshet. Amerika var rena vilda västern, bokstavligt talat. Européerna hade ändå ingen rätt att resa dit säger dem?!

Angående tonårsutvisningarna. De har ju inte fått förnyat uppehållstillstånd och då måste de ju tyvärr utvisas. Svårare än så är det inte - eftersom de saknar giltiga skäl. Det är ju själva motiveringen! Visst finns gränsfall som kan diskuteras, skötsamma invandrare som i princip vuxit upp i Sverige, men principen i sig är det ju inget fel på dvs om man saknar giltiga skäl så utvisas man, så funkar det i alla andra länder också. Däremot finns det många som förtjänar att stanna, som gör rätt för sig.

Sverige har ju dock varit alldeles för generösa med detta tidigare, särskilt för tredje världen, och det är en av anledningarna till att Sverige är i förfall och numera ett av Europas farligaste länder. Man har kunnat få uppehållstillstånd och medborgarskap i flingorna i princip.
Senast redigerad av esprit21 2026-02-28 kl. 06:40.
Citera
2026-02-28, 06:09
Medlem
dude2ks avatar
Det beror väl på hur man ser på det? Invandrarna är de nya svenskarna. De riktiga svenskarna är andra klassens medborgare nuförtiden.
Citera
2026-02-28, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
De aktuella tonårsutvisningarna lyfter frågan när man har blivit så svensk att man inte längre kan skickas ut ur Sverige. Och vad innebär det egentligen att vara svensk?

Har invandringen varit för stor?
Är migrationspolitiken för generös i Sverige?
Vem är svensk?
Vad är svenskhet?

Det är några av frågorna som diskuteras i programmet.

Vad tycker ni?

https://www.svtplay.se/video/85dYbNk/skavlan-och-sverige-1/kan-du-vers-tva-i-nationalsangen

Svensk är man om man har 2 svenska föräldrar, det är ingenting man kan bli och ”öppen svenskhet” som SD tjatar om är enbart patetiskt.
Citera
2026-02-28, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CSHamilton
Du ser. Du måste ta till ytterligheter så som adoption för att försöka ta dig ur.

Patetiskt.

En adopterad kines av två svenskar kommer aldrig anses vara "svensk" utan *adopterad.

Vi som föds till vita svenska föräldrar kommer aldrig behöva en *.

Ett norskt vitt barn som adopteras av vita svenska föräldrar = svensk.

Seså. Gå nu och kamma dig.
Som sagt, jag pratar bara om etnicitet. Och med det är det som jag skrev. Det har väldigt lite med gener att göra. Vi kan ta ett annat exempel eftersom du väl nämnde judar.

Jag har en kompis vars farsa är svensk sedan generationer. Hans morsa är sedan judinna. Morsans släkt har bott i Sverige över hundra år och det har gifts in svenskar tidigare i släkten, dvs inte bara min kompis farsa. Min kompis är således lite mer än 50% genetiskt svensk. Eftersom morsan är jude och det judiska ärvs på mödernet så är han själv jude och han har anammat kulturen och religionen helt. Han firar inte jul, går inte i kyrkan men besöker synagogan ibland, han har skaffat barn med en judinna och deras barn har haft sina bar mitzvas liksom han själv också har. Han är per definition etnisk jude.

Men han pratar bara svenska (och skolengelska). Han håller på Sverige i idrott och han firar midsommar. Han har som sagt en hel del svenskt blod och han bär sin fars helsvenska efternamn och har ett tilltalsnamn som är svenskt. Han är född i Sverige och halva hans släkt är helsvensk. Han har gjort lumpen (ja vi är gamla) och hans värderingar är svenska. Per definition är han alltså även etnisk svensk.

Så du får gärna tycka att Gro från Norge kan bli svensk men att det inte funkar för Li från Kina. Men då är du inne på gammal hederlig rasbiologi och inte etnicitet. För ordet etnicitet betyder något annat än vad du tolkar det som.
Citera
2026-02-28, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nej, man är etnisk kines men kulturellt svensk. Finns ingen kines som adopterades till Sverige som spädbarn som ser sig själv som etnisk svensk, utan som etnisk kines.
Nu har jag inte pratat med alla adopterade kineser men det handlar inte om vad man känner enbart. Etnicitet bestäms utifrån vilken kultur du har, vilket språk du pratar osv.

Och vad jag vet så ser sig Jon Henrik Fjällgren som same. Kanske även som colombian men mest som same. Och det är också vad han objektivt är ifall vi pratar etnicitet. Genetiskt är en annan femma.
Citera
2026-02-28, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Den här kinesen du talar om, tror du svenskar kommer se den personen som en av dem eller kommer de att se den personen som en kines alltså en människa av ett annat ursprung? Kineserna kommer däremot att se den personen som en av dem, oavsett om personen behärskar deras språk och kultur, för personen är en av dem.

Det motsatta är också sant, två svenska föräldrar som föder ett barn i Kina får ju inte ett kinesiskt barn utan ett svenskt. Kineserna kommer aldrig att se detta barnet som en av deras egna oavsett hur bra barnet behärskar språket eller anpassar sig till kulturen.

Det finns svenskättlingar i USA, dessa skulle accepteras som svenskar relativt enkelt i Sverige, även fast de inte kan ett ord svenska. För de härstammar från svenskar.

Allt detta betyder ju dock inte att man hatar personen i fråga som är av en annan folkgrupp, utan bara att man inte ser dem som en av deras egna. För de är inte det.
Jag är både etniskt och genetiskt svensk. Det har släktforskats lite genom åren och inga utlänningar har hittats. Och jag känner adopterade och jag känner en jude. Vilka jag alla ser på som svenskar. Att andra inte gör det vet jag om. Samt att de svenskar jag umgås med tänker som jag.

Så dina generaliserande tankar om hur vi svenskar tänker håller inte fullt ut. Och jag har inte sagt ett ord om hat. Pratar bara etnicitet.
Citera
2026-02-28, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virility99
Svensk är man om man har 2 svenska föräldrar, det är ingenting man kan bli och ”öppen svenskhet” som SD tjatar om är enbart patetiskt.
Några frågor på det då.

- Hur svenska måste föräldrarna vara? Dvs måste de också ha svenska föräldrar med svenska föräldrar med osv.

- Hur funkar det om man har en svensk pappa och en tysk mamma, vad är man då?

- En adopterad kines har ju inte biologiska föräldrar som är svenska och är då enligt din definition inte svensk. Hur många generationer tar det innan denna adopterade persons barn ses som svenska av dig?
Citera
2026-02-28, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jag är både etniskt och genetiskt svensk. Det har släktforskats lite genom åren och inga utlänningar har hittats. Och jag känner adopterade och jag känner en jude. Vilka jag alla ser på som svenskar. Att andra inte gör det vet jag om. Samt att de svenskar jag umgås med tänker som jag.

Så dina generaliserande tankar om hur vi svenskar tänker håller inte fullt ut. Och jag har inte sagt ett ord om hat. Pratar bara etnicitet.

Ditt problem är att det i princip bara är svenskar och västerlänningar som dig själv som tänker som du gör. Inga andra folkgrupper är ens i närheten av att vara lika altruistiska utan de sätter sina egna först i alla situationer.

Det är för övrigt inget fel med att göra detta, jag personligen avundas dessa grupper att de alltid ser till sig själva först. Det är en del av varför vi nu befinner oss i den dåliga sitsen vi gör i Sverige, vi har satt oss själva sist.

Du kan börja ta en funderare på vad som kommer att hända i framtiden när andra grupper som alltid sätter sig själva först växer och får större inflytande i landet och samhället. Kommer dessa att ha svenskarnas intressen i åtanke eller sina egna?
Citera
2026-02-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Ditt problem är att det i princip bara är svenskar och västerlänningar som dig själv som tänker som du gör. Inga andra folkgrupper är ens i närheten av att vara lika altruistiska utan de sätter sina egna först i alla situationer.

Det är för övrigt inget fel med att göra detta, jag personligen avundas dessa grupper att de alltid ser till sig själva först. Det är en del av varför vi nu befinner oss i den dåliga sitsen vi gör i Sverige, vi har satt oss själva sist.

Du kan börja ta en funderare på vad som kommer att hända i framtiden när andra grupper som alltid sätter sig själva först växer och får större inflytande i landet och samhället. Kommer dessa att ha svenskarnas intressen i åtanke eller sina egna?
Sina egna först? Du menar alltså att i andra länder utanför västvärlden där folk adopterar utlänningar så ligger dessa adoptivbarn löst till?

Sedan fattar jag inte varför det är ett problem för mig att jag betraktar en adopterad person i Sverige som svensk medan kurder, aboriginer, vietnameser och zuluer inte ser på samma sätt i sina hemländer. Vari består problemet för mig?

Det du sedan skriver som avslutning handlar ju inte om etniska svenskar. Det handlar ju om folk som inte ser sig själva som etniska svenskar utan har sin lojalitet hos andra folkgrupper. Och här hittar vi ju även fd etniska svenskar som konverterat och i princip blivit landsförrädare. De kommer givetvis inte ha mitt bästa för ögonen om de kommer till makten. På samma sätt som IS inte hade alla sina landsmäns bästa i tankarna när de skapade sitt kalifat i Irak och Syrien. Så jag kommer givetvis göra vad jag kan för att motverka att rörelser som muslimska brödraskapet och även politiska partier likt Nyans inte kommer till makten. Detta för att de enligt mig är ett hot mot det jag gillar med det land jag är född i. Det spelar dock för mig liten roll ifall partiledaren för Nyans heter Göran eller Mohammed.

Och på samma sätt är jag inte oroad för Liberalerna trots att deras nuvarande partiledare föddes in i familjen Mohamed. Det är för mig vare sig etnicitet eller genetik som är ett problem. Utan människor. Vissa genetiska svenskar skrämmer mig lika mycket som alla jävla hedersmördare och IS-krigare som bor i Sverige. Och notera. Är du inte svensk medborgare och dessutom fiende till nationen Sverige, så bör du utvisas. Jag skiter i om utlänningar lär sig svenska eller ej, men de ska iaf köpa vårt lands lagar ifall de ska bli medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in