2026-02-28, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundenmuhammed3
Vad tror panelen? Kan detta betyda att Iranier och Afghaner äntligen lämnar Sverige för att återvända till Iran? Kan vi ha sådan tur?

Jag tror och hoppas att mot 2027, så kommer läget att vara stabilare, detta förtryckk som de flytt ifrån finns inte kvar och det blir hundratusen afganer och iranier som återvänder till Iran och bygger upp sitt hemland.
Citera
Avstängd
"Operation Epic Fury" .- jag tippar att det är antingen Trump själv eller Stephen Miller som valde det namnet.
Citera
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Det är ingen slump att USA och Israel startar ett storkrig just nu (februari 2026). Om man skrapar på ytan handlar det om ren politisk överlevnad för båda ledarna.

Donald Trump (USA) motiv:
* Epstein & Mossad-mörkläggning:
Kriget är den perfekta distraktionen ("Wag the Dog") för att begrava de nyligen släppta uppgifterna om Trump, Epstein-listan och de påstådda kopplingarna till israelisk underrättelsetjänst. Ingen pratar om utpressning när missilerna flyger.

* "Strongman"-narrativet.
Efter Venezuela-operationen rider han på en våg av militarism. Att vara krigspresident gör det nästan omöjligt för oppositionen och medier att granska honom utan att anklagas för att vara "oamerikanska".

Benjamin Netanyahu (Israel):

* Undvika fängelse.
Så länge Israel befinner sig i ett existentiellt krig kan Netanyahu inte avsättas, och hans korruptionsrättegångar pausas eller ignoreras. Det är hans enda "get out of jail free"-kort.

* Landstöld ("Lebensraum"):
Under "Fog of War" mot Iran kan Israel i tysthet genomföra de facto-annekteringen av Västbanken och återbosättningen av Gaza. Världen tittar på Teheran, medan bosättarrörelsen ritar om kartan i Palestina.

* Rädda koalitionen:
Bibi är gisslan hos sin egen extremhöger (Ben-Gvir/Smotrich). Utan ett stort krig faller regeringen.

Slutsats: Det är en symbios. Trump får tyst på skandalerna, Bibi får sitta kvar vid makten och ta mer mark. Det är andra som får betala priset. https://www.youtube.com/watch?v=Gm2x6CVIXiE

Förtydliga detta hermano,
tack:

* Epstein & Mossad-mörkläggning:
Kriget är den perfekta distraktionen ("Wag the Dog") för att begrava de nyligen släppta uppgifterna om Trump, Epstein-listan och de påstådda kopplingarna till israelisk underrättelsetjänst. Ingen pratar om utpressning när missilerna flyger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Ger Iran sig på hangarfartygen så är det godnatt för Iran.

Men här dör ju ledningen på löpande band ändå nu, så om man kan sänka skepp eller skicka massförstörelsevapen så borde man ju göra det nu. Vad har man att förlora om man ändå dör?
Citera
2026-02-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Så fungerar det inte gumman
Vad som sker är om USA förlorar 5000 man och ett hangar fartyg så kommer marktrupper in och ännu mer flyganfall

Ngt som även den mest hjärntvättade islamist general fattar

Hur skulle de ens kunna sänka ett hangarfartyg? Sök på youtube lr google så får du veta mera.
Citera
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommel
Den senaste presidenten som startade krig var George W Bush 2001 och 2003. Obama däremot tog över krigen i Irak och Afghanistan. Samma med Trump som lyckades med konststycket att släppa 5 000 fängslade talibaner vilket ledde till att dessa och några tusen till attackerade Kabul under Biden admin och tog över styret igen. En av de släppta fängslade är talibanernas nuvarande inrikesminister.

Den Taliban-sagan lär vara över om Paki anfaller ännu mera
Citera
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Vad är den gemensamma nämnare av
Mexikanska gulfen . Iran,Kanada och Venezuela
Behöver hjälp med att förstå
Handelsrutter!
Citera
2026-02-28, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vad vill du egentligen att jag ska förklara?

Det du fetat är ju en förklaring i sig...

Om du inte ens ser det är det inte troligt att något annat når fram till dig heller.

Kan du inte läsa?
Jag frågade dig om du försöker argumentera för att något du ser som ett påstått folkmord kan berättigas på grund av att ett annat folks civila bombas, jag påstod inte att du gjorde det. Men premisserna du ställer upp i din kommentar till mig pekar ju åt att du utgår från att jag berättigar det ena med det andra.

Läs ditt eget inlägg igen.

Premissen du lägger fram - i citat ovan- är att det ena ger det andra baserat på hur du tolkat mitt inlägg. Det är ju du som drar slutsatsen att så är fallet och inte jag.

Det är illa nog att du inte förstår vad det jag skriver betyder och innebär, men när du inte heller förstår vad det du själv skriver betyder och innebär blir det bara märkligt...

Du har svårt att hålla isär saker och ting eller?

Bara för att man bryr sig om en sak och inte en annan innebär det inte att man ägnar sig åt hyckleri.

Exempelvis bryr jag mig om och är intresserad av Sveriges deltagande i NATO men är helt ointresserad av Sveriges deltagande i Eurovision Song Contest; det gör inte mig till en hycklare. Det visar bara på att jag klarar av att hålla isär två olika saker och har intresse av det ena men inte det andra.

Visst finns det tillfällen då whataboutism fyller ett syfte, men när det kommer till den poäng du försöker plocka i din kritik mot folk som är mot vad israelerna gör mot palestinierna är det inte särskilt relevant vad som sker någon annanstans. Var sak kan vara sin sak.

Om du tar ställning för det ena skulle det vara direkt oseriöst att ställa krav på dig du då också måste ta ställning i en helt annan fråga. Skriver du att du föredrar Coca Cola Zero framför Pepsi Max, så är det ju inte relevant i eller för den frågan om du föredrar Dillchips eller Grillchips... Lär dig att hålla isär saker och ting.

För övrigt så har jag arbetat (Ja, arbetat.) så gott som dagligen (Både på ordinarie arbetstid under vardagarna och extra vissa helger.) i flera veckor med saker kopplade till det som skett och sker i Iran. Men inte särskilt mycket med de senaste tre åren med det som skett och sker i konflikten mellan Palestina och israelerna.

Att jag tycker att båda två är riktigt tragiska händelsemässigt gör inte att jag tycker att det ena rättfärdigar det andra. Så, kom inte till mig med nonsens om var jag ska lägga min tid och min energi på grund av att du har en föreställningsvärld som du vill skohorna in allt och alla i.
Helt ärligt skriver du ungefär lika flummigt som en hippe hög på diverse hallucinogener (vilket kanske är närmare sanningen än andra förklaringar) så jo, det du skriver kräver en förklaring! För ingenting av det du skriver är speciellt tydligt eller enkelt att begripa...

Det övriga flummet försöker jag tyda, och det går ärligt talar inte bra. Men om jag ska försöka gissa skriver du att jag krävt att folk ska ta ställning kring i världens alla krig och konflikter, vilket jag definitivt inte kan dra mig till minnes att jag faktiskt sagt så det får du citera mig när jag sagt. Vad jag däremot sagt är att anledningen till att folk bryr sig om Palestina mer än andra krig är för att de blivit hjärntvättade av medierna, för om det inte vore för medierna skulle de engagera sig i dödligare krig och konflikter. Och vad jag där hävdar är att de som är så upprörda av vad Israel gör är det endera för att de är just hjärntvättade av medierna (annars skulle de uppröras lika mycket av andra krig som inte inkluderar Israel) eller endera för att de drivs av en politisk agenda (framförallt vänsteråsikter och hat mot västvärlden). Om du anser att det är irrelevant att påpeka detta så anser jag att din åsikt är irrelevant.

Men nu ska vi gå in på min sakfråga här: Anser du att det är orimligt att påpeka denna skenhelighet? Anser du att det är orimligt att kräva att människor som skyltar med att de är medvetna och använder moral som argument också lever upp till denna moral de hävdar sig själva representera?
Citera
Medlem
Kronbefallningsmans avatar
Feta Kossan Stenergard menar att "Iran bär ett stort ansvar". Varför hör man aldrig det om Ukrajna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Den Taliban-sagan lär vara över om Paki anfaller ännu mera

Går iaf hett till mellan Pakistans armé och talibanerna i Pakistan.
Citera
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
För Irans del finns det bara ett par enstaka scenario som kan hjälpa dem:
1. Kina börjar en invasion av Taiwan och på sådant sätt tvingar USA att splittra sig och sin flotta = WW3
2. Iran gamblar med att ge sig på Abraham Lincoln eller Gerald R. Ford. Konsekvenserna dock lär vara förödande.
3. Ryssland går in i kriget. Då är det dock sannolikt att Trumpen gör en 180 graders sväng och släpper alla begränsningar för Ukraina och då har vi WW3.
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2026-02-28 kl. 12:59.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
🥺så då är det Israel enl din teori det mäktigaste landet?
ännu större anledning att inte jävlas med de😅

Det är roligt med muslimer och islamister. Själv är de herrefolk tills de behöver förevändningar för att döda - då är man alltid oskyldiga, ovetande, maktlösa, inkapabla till något (inte ens de egna organisationerna har man skapat, det är judarna).

Men är man i grupp och lyckas med något minimalt är det fullt ALLAHU AKBAR, kill the infidels, death to america, from the river to the sea osv. Säkerligen har man inte missat den av pedofilen Muhammed upprättade krigsstrategin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in