2026-02-25, 22:45
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Jag är uppväxt med gamla Elitserien och minns att man lottade kvartsfinalerna i direktsänd tv har för mig att det var på Sportspegeln på SVT.

Lag 1-4 började hemma men lottades mot resterande lagen på plats 5-8.

Det tyckte jag var spännande och kul och hade gärna sett det igen införas.

Ett tag körde dom med att lagen fick välja motståndare men det tyckte jag inte lika mycket om.

Borde man lotta kvartsfinalerna i SHL?
Citera
2026-02-25, 23:25
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Jag är uppväxt med gamla Elitserien och minns att man lottade kvartsfinalerna i direktsänd tv har för mig att det var på Sportspegeln på SVT.

Ett tag körde dom med att lagen fick välja motståndare men det tyckte jag inte lika mycket om.

Nej, det låter knasigt att lotta motståndare, har det verkligen varit så? Bättre att låta lag 1 möta Lag 8, Lag 2 mot Lag 7 osv. om man tar bort playin till slutspel alltså..
Citera
2026-02-26, 00:01
Medlem
Citat:

Man borde inte lotta någonting inom elitidrott, man borde få det man förtjänar. Kommunisthockey sysslar NHL med men den ligan är både bra å dålig på sitt sätt.

Herregud, borde ju vara skills som avgör, precis som det är idag. Annars kan man syssla med Eurojackpot eller hästar om så är fallet
Citera
2026-02-26, 05:52
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Nej, det låter knasigt att lotta motståndare, har det verkligen varit så? Bättre att låta lag 1 möta Lag 8, Lag 2 mot Lag 7 osv. om man tar bort playin till slutspel alltså..
Jag håller med.
Djurgården förtjänar efter mycket slit se fram emot att bli utskåpade av Färjestad eller Skellefteå.
Citera
2026-02-28, 02:06
Medlem
Jag tycker att lagen i toppen borde få välja motstånd, ibland hamnar lag med bra trupp lite längre ner i tabellen i grundserien men har potential att gå långt i ett slutspel, ett lag som slutar högt upp i serien borde ha förmånen att få välja bort ett sånt lag.
Citera
2026-02-28, 09:27
Medlem
Skidlifts avatar
Någon lottning har väl aldrig existerat.

Däremot var det ett tag så att serievinnaren fick välja vilket motstånd av 5-8 och så vidare
Citera
2026-02-28, 19:30
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidlift
Någon lottning har väl aldrig existerat.

Däremot var det ett tag så att serievinnaren fick välja vilket motstånd av 5-8 och så vidare

det var lottning när jag var liten.

Dock var det lottning för 1 och 2 och det lottades mot 7 och 8 sedan 3 och 4 mot 5 och 6.
Citera
2026-02-28, 20:39
Medlem
Hunden007s avatar
Minns iallafall det var lottning när Frölunda vann Sm guldet 2005 och att man inte lottades mot SSK i semifinalen.

Besvikelsen då min bästa kompis höll på dem.
Citera
2026-03-06, 19:51
Medlem
Citat:

Jag minns.

Citat:

Jag minns.

Citat:

Som nu: först åttondelsfinal, sen kvartsfinal, sen semifinal och till sist final.
Citera
2026-03-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin83
Jag tycker att lagen i toppen borde få välja motstånd, ibland hamnar lag med bra trupp lite längre ner i tabellen i grundserien men har potential att gå långt i ett slutspel, ett lag som slutar högt upp i serien borde ha förmånen att få välja bort ett sånt lag.
Det håller jag med om, det var en extra krydda. Hockeyallsvenskan hade det men tog bort det i år.
Citera
2026-03-08, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffin83

Lagen borde inte välja motstånd. Lagen ska fördelas som nu. Åttondelsfinal som nu.
Senast redigerad av Suomalaisia 2026-03-08 kl. 12:20. Anledning: SHL - åttondelsfinal - regel
Citera
2026-03-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suomalaisia
Lagen borde inte välja motstånd. Lagen ska fördelas som nu. Åttondelsfinal som nu.

Problemet med att inte få välja är att som det blir nu, Löven och Kalmar som var klart bäst i grundserien får möta troligen SSK och Oskarshamn, samtidigt blir BIK som var klart avhängda av dom två lagen i serien Nybro som skulle blivit vald först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in